Vanliga frågor om lärplattformen: lärare
HKR använder lärplattformen Canvas. Här får du som är lärare på Högskolan Kristianstad hjälp att komma igång med lärplattformen.
Hur loggar jag in på lärplattformen?
- Gå till hkr.instructure.com
- Om du kommer till en inloggningssida är det HKR-epost och lösenord som ska användas. Ha din mobil beredd för tvåfaktorsautentisering.
För att logga in på lärplattformen måste du vara anställd på HKR. Om du är gästlärare ska lärarinloggning beställas via HR-avdelningan.
Hur får jag snabbt support?
Vi är tillgängliga via 3030@hkr.se alla vardagar året om. Vi samarbetar med IT-service för att kunna svara effektivt på frågor från både lärare och studenter.
Vilken information får studenter om lärplattformen?
Klicka på hjälpknappen i Canvas så hittar du HKR Student i Canvas och HKR Help for students.
Finns det någon kurs för mig som vill lära mig lärplattformen?
Vi har en grundkurs online med flexibel kursstart. Materialet är uppbyggt av ett flertal korta instruktionsfilmer och repeterande quiz. Grundkursen är alltid tillgänglig. Så snart du anmält dig får du en länk med en nyckel som ger dig tillgång till kursen.
Använd anmälningsformuläret för att få tillgång till onlinekursen.
Kan ni komma till vårt avdelningsmöte / programmöte eller liknande?
Ja! Gärna! Bjud in oss så kommer vi och ni vill får möjlighet att ställa frågor som rör just era kurser. Vi kan också komma och hålla en workshop för er kring funktioner som är viktiga i era utbildningar.
Rutiner och vanliga frågor
Det allra mesta när det gäller nya lärplattformen följer samma rutiner som fanns för itslearning.
När får jag tillgång till kursen?
Kursansvarig får tillgång i god tid före kursstart. Kursansvarig ansvarar för att lägga till medverkande lärare via länken HKR-verktyg som finns inne i kursen.
Hur fungerar det med externa lärare?
Kontakta HR-avdelningen om du ska ha en gästlärare i kursen. De hjälper dig att beställa ett gästkonto.
När får studenterna tillgång till kursen?
När de har registrerat sig. Registreringen öppnar en vecka före kursstart. Du kan inte lägga till studenter själv utan det måste ske via registrering. Om någon student har problem att registrera sig ska hon kontakta studieadministrationen.