Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
{{ prevNode.name }}
{{ node.name }}
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
{{ node.name }} {{ node.name }}
  1. HKR
  2. Om oss
  3. Organisation
  4. Bibliotek och högskolepedagogik
  5. IT-pedagogik/Media
  6. Kompetensutveckling och workshops
  1. HKR
  2. Om oss
  3. Organisation
  4. Bibliotek och...
  5. IT-pedagogik/Media
  6. Kompetensutveckling och...

Kompetensutveckling och workshops för lärare om IT och medier

Vi anordnar workshops för lärare om hur IT och medier kan användas som stöd i lärandet. Boka gärna en workshop speciellt för er arbetsgrupp. Då planerar vi den med utgångspunkt i just era behov.

Om ni vill att vi ska ordna en workshop för er arbetsgrupp:

  • Kontakta oss minst tre veckor i förväg för att boka ett tillfälle.
  • Lämplig gruppstorlek är 6-12 deltagare.
  • En kontaktperson hos er samordnar gruppen och tar upp anmälningar.
  • Vi genomför helst workshops i våra egna lokaler, så vi har möjlighet att se till att utrustningen fungerar som vi förväntar oss. Vill ni ha särskild fika beställer ni det själva. Vanlig kaffemaskin finns i våra lokaler.
  • Vi ger workshops på de tekniker och system som Bibliotek och högskolepedagogik tillhandahåller.

Detta har vi inte möjlighet att göra:

  • Vårt fokus ligger på IT och medier i undervisning och lärande. Vi håller inte workshops i HKR:s administrativa system.
  • Vi ansvarar inte för utbildning och support på EvaSys eller EpiServer. Grundläggande frågor kring dessa system kan vi vanligtvis besvara på vårt drop-in
  • Lärare är alltid välkomna till vårt drop-in för att jobba i lugn och ro med sitt eget material under handledning.

Workshop i datorsal

Förslag på workshops vi kan anordna.

Kontakta oss gärna om ni har andra önskemål.

Kom igång med e-möten

Lär er hålla e-möten där ni kan sända ljud, videobild samt olika typer av presentationer (till exempel PowerPoint eller PDF) och hålla möten, seminarier eller föreläsningar på nätet. I workshopen provar vi praktiskt hur det fungerar med särskilt fokus på att diskutera vad som är viktigt att tänka på inom det användningsområde ni tänkt er.

Viktigt att veta: För att kunna använda e-möten fullt ut behöver ni webbkamera och headset. Det beställer ni via IT- service. Gör det i god tid innan utbildningen.

Utveckla din kurs på lärplattformen

Workshopen riktar sig till er som är igång med att använda lärplattformen och vill utveckla er kurs med fler arbetsformer och verktyg. Utifrån kursens förväntade lärresultat tittar vi tillsammans på de element som kan användas för att stödja lärandet. Vi ser precis lika gärna att ni är en grupp med lärare från flera ämnesområden som att ni kommer från samma ämne, på så vis kan ni även inspirera varandra med hur olika ämnestraditioner valt att använda verktygen.

Viktigt att veta: Vi förutsätter att ni har grundkunskaper och minst ett par månaders erfarenhet av att använda lärplattformen. För lärare som är helt nya användare av lärplattformen hänvisar vi till vårt onlinematerial.

Spela in undervisningsmaterial på nätet

I workshopen får ni praktiskt prova hur ni kan använda nättjänster som direktinspelning till YouTube och skärminspelningstjänster online för att göra en kortföreläsning eller en introduktion till ett tema. Fokus ligger på tekniker som är tillgängliga så väl hemifrån som på era arbetsrum.

Viktigt att veta: De tekniker vi visar kräver att du har ett headset eller en webbkamera. Det beställer du via IT- service. Gör det i god tid innan utbildningen, så att du kan fortsätta göra onlinematerial med en gång efter workshopen.

Onlineföreläsning på egen hand

I workshopen lär ni er olika metoder att själv spela in onlineföreläsningar och publicera dem så studenterna kan se dem. Vi diskuterar hur ni lägger upp presentationer för att lyfta fram ert budskap och hur ni kan utveckla pedagogiken i nätföreläsningar.

Samarbete online

I workshopen får ni prova olika gratistjänster för samarbete online och diskutera hur de kan användas för att utveckla undervisningen, så väl i nätkurser som i Campusförlagda kurser. Särskilt fokus läggs på tjänster för att skriva tillsammans, lämpliga till exempel i studenters samskrivande.

Intervjuer och dokumentation

Lär er att använda teknik anpassad för syftet för att spela in intervjuer eller annan dokumentation. I workshopen fokuserar vi på teknik som är enkel att hantera samt på enkel programvara för att redigera och transkribera ljudinspelningar.

Viktigt att veta: Om du behöver överföra och transkribera en ljudfil kan du göra det på vårt drop-in.

Presentationer

En workshop i att använda bilder och designelement för att göra presentationer mer tilltalande och lyfta fram budskap. I workshopen får ni lära er vilka upphovsrättsliga regler som gäller för bilder i undervisningssammanhang samt hur ni hittar och laddar hem bilder ni kan använda.

Viktigt att veta: Workshopen fokuserar på design och bildspråk och är alltså ingen grundkurs i PowerPoint. Behöver du hjälp med en presentation i PowerPoint är du alltid välkommen till vårt drop-in.

Organisera och bearbeta bilder

Med gratisprogrammet Picasa kan ni organisera bilder och göra bearbetningar som kompenserar för små misstag vid fototillfället. I workshopen får ni veta hur ni optimerar ett helt bildbibliotek för olika typer av användning, till exempel för att publicera på webben eller för PowerPoint.

Viktigt att veta: I workshopen lär ni er att själv installera programmet Picasa i datorn.

Uppsatshandledning med Word 2010

Workshopen fokuserar på uppsatshandledning och användningen av funktionerna i Word för att kommentera och jämföra text. I workshopen tittar vi även på hur det fungerar med formatmallar och hur ni kan använda dem för att underlätta för studenterna. Slutligen diskuteras de problem som kan uppstå med olika programversioner och hur ni förebygger dem.

Viktigt att veta: Detta är inte en grundkurs i Word. På vårt drop-in kan vi hjälpa till med problem kring Word. 

Textjämförelse med Urkund

Urkund är den tjänst för textjämförelse ("plagiatkontroll") som Högskolan Kristianstad valt att använda. I workshopen får ni lära er hur verktyget fungerar och tolka resultatet. Vi diskuterar även andra aspekter av fusk och plagiat som ni behöver förhålla er till som lärare.

En bild på personalen på it pedagogik media på Högskolan Kristianstads campus

IT-mediapedagogisk hjälp

Vi erbjuder drop in med IT-mediapedagogisk hjälp och sökhjälp alla vardagar mellan kl 12-13. Du hittar oss i datorsalen ovanför biblioteket.

IT- och mediapedagogisk hjälp

Snödroppar

Workshops

Vi erbjuder regelbundet workshops kring att använda it och media i undervisningen. Samla några kollegor och kontakta oss!

Bild på kalender framför Campus

Boka en tid

Om du inte har möjlighet att komma på våra drop-in tider kan du boka en tid.

Det gick inte att fullfölja begäran.

Åsa Kronkvist

{{ staffmember.name }}

{{ staffmember.jobTitle }}

Länk till kontaktuppgifter visas om {{staffdetails.CountDown}} sekunder.

Visa kontaktuppgifter

E-post {{ staffmember.email }}

Telefon {{ staffmember.telephone }}

Digitalt möte: {{ staffmember.zoomUrl }}

Det gick inte att fullfölja begäran.

Thomas Lindström

{{ staffmember.name }}

{{ staffmember.jobTitle }}

Länk till kontaktuppgifter visas om {{staffdetails.CountDown}} sekunder.

Visa kontaktuppgifter

E-post {{ staffmember.email }}

Telefon {{ staffmember.telephone }}

Digitalt möte: {{ staffmember.zoomUrl }}

Det gick inte att fullfölja begäran.

Stefan Larsson

{{ staffmember.name }}

{{ staffmember.jobTitle }}

Länk till kontaktuppgifter visas om {{staffdetails.CountDown}} sekunder.

Visa kontaktuppgifter

E-post {{ staffmember.email }}

Telefon {{ staffmember.telephone }}

Digitalt möte: {{ staffmember.zoomUrl }}

Det gick inte att fullfölja begäran.

Dan Wirdefalk

{{ staffmember.name }}

{{ staffmember.jobTitle }}

Länk till kontaktuppgifter visas om {{staffdetails.CountDown}} sekunder.

Visa kontaktuppgifter

E-post {{ staffmember.email }}

Telefon {{ staffmember.telephone }}

Digitalt möte: {{ staffmember.zoomUrl }}

Uppdaterad: 2019-04-30 av Sofia Johansson

Sidansvarig: Dan Wirdefalk

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025