Kari Rönkkö
Det finns många områden där god design avgör om det kommer att fungera i praktiken. Digitala lösningar för äldre är ett av många intressanta områden på min "att göra lista" med stort behov av mer designforskning och nya digitala lösningar.
Kari började sin forskning med att förstå vad en metod är och kan var tillsammans med användbarhetsrelaterade frågor, samt utvidgade forskningen över tid till att också inkludera användarupplevelse, deltagande design, etnografiskt informerad etnometodologi, aktionsforskning, kooperativ metodutveckling, förstå hur organisatoriska beslut påverkar möjligheterna till människocentrerad design, design av IKT-skollösningar för utvecklingsländer, förstå effekter av sociala medier, motivationsappar och hälsoarmband i arbetslivet, samt har också intresserat sig för pedagogik inom högre utbildning. Den senaste tiden har han fördjupat sig i vad artificiell intelligens (AI) är och kan vara för människan, samt medborgarengagemang.
Rönkkös stora forskningsintresse handlar om att förstå begränsningarna och styrkorna hos människan när hen konfronteras med digitala artefakter och AI - att utmana konventionella metoder och kunskapsbidrag samt söka alternativa förklaringar och nya kreativa designalternativ.
Han är en av initiativtagarna och forskningsledare för forskningsmiljön Design A* Research Collaboration – DARC på Högskolan Kristianstad.
Publikationer via sökning i Diva portalen
Pågående projekt
Näsby ska växa och bli klimatsmart - forskarna ska lösa den svåra ekvationen
Kristianstad behöver växa samtidigt som koldioxidutsläppen behöver minska. Ett nytt EU-projekt ska lösa båda dessa frågor, vilka annars är svåra att kombinera. ”Klimatsmarta Näsby” heter projektet som nu ska minska klimatavtrycket från byggprocesser och transporter genom att involvera de som bor och arbetar i området. Koldioxidutsläpp och utveckling av Näsby står i centrum, men resultaten kommer kunna användas och vara förebild även i andra områden och städer.
Medborgare behöver kunna skapa sig egna bilder och förståelser baserat på samma data som beslutsfattare utgår från. Utifrån ett designperspektiv försöker vi svara på frågan hur data tillsammans med lokala mönster, fenomen, känslor, engagemang, förhoppningar, drömmar och drivkrafter hos medborgare kan utgöra drivkraft för klimatsmart samhällsutveckling. Läs mer om projektet
Litteraturstudie inom AI och verktyg för designers
2020, finansierat av Högskolan Kristianstad, fakulteten för Ekonomi. I samarbete med Kristoffer Åberg.
En litteraturstudie som kombinerar Artificiell Intelligens och metod- samt verktygsstöd för design. Utifrån resultaten kan vi bättre förstå forskningsläget kring designerns naturliga intelligens i förhållande till designmetoder och verktyg som möjliggörs av AI, samt vilka utmaningar som kvarstår.
Projektet ligger till grund för uppbyggnad av industriellt nätverk samt för att söka fortsatt finansiering för forskning som riktar sig till innovation kring morgondagens intelligenta designverktyg.AI-verktyg för digital design
2020-2021, finansierat av Högskolan Kristianstad, Forskningsplattformen Verksamhetsutveckling i samverkan. I samarbete med Kristoffer Åberg och företag i regionen.
Projektet undersöker hur applikationer av Artificial Intelligence i form av intelligenta designverktyg kan utöka digitala designers intellektuella förmågor. Projektet omfattar:
- En litteraturstudie, grundad i forskning om designintelligens i människa-, maskin- och mänskliga-maskin-system, där befintlig forskning om intelligenta designverktyg undersöks och analyseras, samt slutsatser dras för designerns praxis.
- En teknologistudie där ett urval av befintliga intelligenta designverktyg utvärderas med avseende på möjligheterna och begränsningarna i digitala designers praktik.
- En användarstudie inramad av en aktionsforskningsstrategi om designerns faktiska praxis, kartläggning av erfarenheter, behov och krav i relation till användningen av intelligenta designverktyg.
Projektet ligger till grund för att söka fortsatt finansiering för forskning som riktar sig till innovation kring morgondagens intelligenta designverktyg.
Främjande av studenters beredskap för förändring i arbetslivet: AI i högre utbildning på HKR
2020, finansierat av Högskolan Kristianstad, Kvalitetshöjande projekt inom utbildning. I samarbete med Kristoffer Åberg avd. för Design; Anna Åhlander och Helena Axelsson avd. för Arbetsliv; Felix Terman och Frida Persson avd. för Ekonomi.
Inom fakulteten för Ekonomi så har vi identifierat ett behov av att förbereda våra studenter för morgondagens förändringar i arbetslivet gällande digitalisering och särskilt Artificiell Intelligens. Projektet ämnar öka kunskap om och beredskap för hur AI kan påverka och förändra arbetslivet i en nära framtid, dvs 3-10 år, för de som idag studerar inom Digital design, Ekonomi, Personal- och arbetsliv. Projektet kommer att experimentera med olika former att sprida kunskap om AI i olika programområden, samt utvärdera dessa tillsammans med både studenter och lärare. Projektet kommer också att utarbeta kunskap om vad dessa kommande förändringar innebär för gemensamma utmaningar över flera programområden, samt specifikt inom dessa, vad gäller studenternas behov av kunskap och beredskap, samt former för undervisning för att möta behoven. En betydande del av denna kunskap kommer också spridas till andra programområden på HKR.
Digitalt verktyg för sambedömning av kursmål
2019-2020, finansierat av Högskolan Kristianstad, Kvalitetshöjande projekt inom utbildning. I samarbete med medlemmarna i forskningsmiljön DARC.
Projektet har utvecklat en digital lösning för kriteriebaserad bedömning som främjar samförstånd mellan student och lärare, samt lärare och lärare - gällande var studenter befinner sig i sitt lärande i förhållande till en kurs lärandemål. Att bedöma studenters prestationer utgör en speciell utmaning inom ämnet Digital Design där mycket kunskap är “tyst” samt skapas och uttrycks genom gestaltning. Tidigt i kursen presenteras lärandemålen som ska uppfyllas. Målen upplevs dock ofta som alltför abstrakta och många studenter har svårt att förstå vad som faktiskt krävs av dem. Det är först senare i kursen som målen förstås via praktiska moment. För att tidigarelägga studenternas förståelse så har vi utvecklat ett digitalt verktyg där vi återkommande visualiserar formativa bedömningar utifrån lärandemål och förhandlar betydelsen av dem tillsammans med studenterna. Projektet har också ambitionen att påverka hur vårt eget lärarkollegium ser på och arbetar med lärandemål. Under hösten 2019 har vi utvecklat IT stödet som vi ämnar utvärderat under vår och höstterminen 2020.
Utvalda projekt
2012-2017, Educating girls in Myanmar, Connect to Learn initiativ i skolor i Myanmar. Industriellt utvecklingsprojekt där jag deltagit i rollerna Lead Designer och Chief Technical Officer vid utvecklingen av en barnvänlig teknisk lösning som designades utifrån den värdegrund som UNICEFs barnkonvention deklarerar. Projectpartners: Ericsson AB, UNESCO, Earth Institute at Columbia University, Finja Five, Qualcomm Incorporated och EduEval, (se Girls education Myanmar), DFID finansierade £3.7 million samt att motsvarande summa matchas av de deltagande industriella aktörerna.
2015-2017, Digital teknik och socialt arbete: att motivera socialt utsatta ungdomar med stöd av motivationsappar och hälsoarmband, forskningsprojekt i Helsingborgs stad inom socialtjänsten. (se Rönkkö 2018 och Rönkkö et al 2017), finansierat av Helsingborgs stad, HKR samt LU.
2013-2016, Sociala medier i professionella organisationer, forskningsprojekt i Landskrona Stad inom bibliotek, skola och socialtjänst. (se Rönkkö et al 2017), 4 130 000 SEK finansierat av FORTE.
2010-2014, Organisatoriska hinder för att implementera användarcentrerade metoder. (se Winter and Rönkkö 2010-2014), finansierat av ABB Corporate Research och BTH.
2008-2010, Webis, industriellt metodutvecklingsprojekt inom innovation och användbarhet tillsammans med Telecomclustret i Karlskrona. (Se Lyssna På Kunden), 2 500 000 SEK finansierat av Vinnova, plus matchande finansiering från telekomindustrin.
2002-2008, Blekinge Engineering Software Qualities (BESQ) projektet byggde upp en forskningsmiljö på Blekinge Tekniska Högskola. År 2005 blev jag inbjuden att driva användbarhetsspåret utifrån att jag själv disputerat inom projektet i inriktningen, samt direkt efter disputation ledde forskargrupp på BTH (se publikationer 2000 - 2008), KK-stiftelsen finansierade med 80 000 000 SEK som matchande av industri.
2000-2002, Vad händer i stora distribuerade programvaruutvecklingsprojekt? Studie på Ericsson AB (se Rönkkö 2002 och Rönkkö et al 2005), finansierad av Ericsson och BTH.
Publikationer
Nyligen
Åberg, K., Johansson, M., Wetterstrand, M., Ådahl, K., Faraon, M., Mello, A., Rönkkö K., (2020) Experiences from formative learning assessment supported by digital tools, accepted at the 12th annual International Conference on Education and New Learning Technologies, 6th and 7th July 2020.
Faraon, M., Rönkkö, K., Wiberg, M. & Ramberg, R. (2020). Learning by coding: A sociocultural approach to teaching web development in higher education. Education and Information Technologies. https://doi.org/10.1007/s10639-019-10037-x
Rönkkö, K. (2018), An Activity Tracker and Its Accompanying App as a Motivator for Increased Exercise and Better Sleeping Habits for Youths in Need of Social Care: Field Study, Journal of Medical Internet Research (JMIR) Mhealth Uhealth, Dec. (6)12, p. e193. https://mhealth.jmir.org/2018/12/e193/
Journaler
Faraon, M., Rönkkö, K., Wiberg, M. & Ramberg, R. (2020). Learning by coding: A sociocultural approach to teaching web development in higher education. Education and Information Technologies. https://doi.org/10.1007/s10639-019-10037-x
Rönkkö, K. (2018), An Activity Tracker and Its Accompanying App as a Motivator for Increased Exercise and Better Sleeping Habits for Youths in Need of Social Care: Field Study, Journal of Medical Internet Research (JMIR) Mhealth Uhealth, Dec. (6)12, p. e193. https://mhealth.jmir.org/2018/12/e193/
Winter. J., Rönkkö, K., Rissanen M. (2014), "Identifying organizational barriers: A case study of usability work when developing software in the automation industry", In the Journal of Systems and Software, 88, 54-73.
Stefan Larsson, Måns Svensson, Marcin de Kaminski, Kari Rönkkö, Johanna Alkan Olsson, (2012) "Law, norms, piracy and online anonymity: Practices of de-identification in the global file sharing community", Journal of Research in Interactive Marketing, Vol. 6 Iss: 4, pp.260 – 280
Winter, J. and Rönkkö, K., (2010) SPI Success Factors within Usability Evaluation, Journal of Systems and Software, (ed.) Hans van Vliet, (guest ed.) Abrahao, S., Hornboek, K., Juristo, N., and Stage, j. special issue: Interplay between usability Evaluation and Software Development, July, 2010. DOI= http://dx.doi.org/10.1016/j.jss.2010.04.066
Winter, J. and Rönkkö, K., (2009) Satisfying Stakeholders' Needs - Balancing Agile and Formal Usability Test, e-Informatica Software Engineering Journal, Vol 3 Issue 1, pp. 119-138, 2009.
Dittrich, Y., Rönkkö, K., Lindeberg, O., Erickson, J. and Hansson, C., (2008) Cooperative method development: Combining qualitative empirical research with method, technique and process improvement, In the Journal of Empirical Software Engineering, 13(3), pp. 231-260 (Jun. 2008), DOI= http://dx.doi.org/10.1007/s10664-007-9057-1
Rönkkö, K., (2007) Interpretation, interaction and reality construction in software engineering: An explanatory model. In the Information Software Technology 49(6) (Jun. 2007), pp. 682-693.
Rönkkö, K., Dittrich, Y. and Randall. D., (2005) When Plans do not Work Out: How Plans are Used in Software Development Projects, In the Journal of Computer Supported Cooperative Work, 14(5).
Bokkapitel
De Kaminski, Marcin; Svensson, Måns; Larsson, Stefan; Alkan Olsson, Johanna, Rönkkö Kari (2013). Studying Norms and Social Change in a Digital Age: Identifying and Understanding a Multidimensional Gap Problem, Chapter 18 in Baier, Matthias (Ed.). Social and Legal Norms: Towards a Socio-legal Understanding of Normativity, 309 - 330: Ashgate Publishing.
Rönkkö, K., (2010) Ethnography, In Encyclopedia of Software Engineering (ed.) Phil Laplante, Encyclopedia Program, Taylor and Francis Group, New York.
Rönkkö, K. Hellman, M., Kilander, B., and Dittrich, Y., (2006) Story from the Field: Do you have a "Shadow Persona"? In (eds.) Pruitt, J., and Adlin, T., The Persona Lifecycle: Keeping People, In Mind Throughout Product Design, Elsevier, pp. 93-94.
Eriksson, J., Rönkkö, K., and Kågström, S., (2005) Chapter 2 – Customer/User-Oriented Attributes and Evaluation Models, In L. Lundberg, M. Mattsson and C. Wohlin, (eds.) Software quality attributes and trade-offs, (2008-12-01)
Rönkkö K., (2002) "Yes - What Does That Mean?" Understanding Distributed Requirements Handling. In Y. Dittrich, C. Floyd, R. Klischewski, (eds.) Social thinking – Software practice. MIT Press, pp. 223-241.
Granskade konferensbidrag
Winter, J. and Rönkkö, K., Ahlberg, M., and Hotchkiss, J., (2008) Meeting Organisational Needs and Quality Assurance through Balancing Agile & Formal Usability Testing Results, Proceedings of the 3rd IFIP TC2 Central and East European Conference on Software Engineering Techniques CEE-SET, Brno, Czech Republic, Oct. 13-15.
Petersen, K., Rönkkö, K., and Wohlin, C. (2008) The impact of time controlled reading on software inspection effectiveness and efficiency: a controlled experiment. Proceedings of the 2nd ACM-IEEE international Symposium on Empirical Software Engineering and Measurement (Kaiserslautern, Germany, October 09 - 10, 2008). ESEM '08. ACM, New York, NY, pp. 139-148. DOI= http://doi.acm.org/10.1145/1414004.1414029
Rönkkö, K., Hellman, M., and Dittrich, Y., (2008) PD Method and Socio-Political Context of the Development Organization, Proceedings of the 10th Conference on Participatory Design: Experiences and Challenges, Bloomington Indiana USA, Oct 1-4.
Rönkkö, K., (2005) An Empirical Study Demonstrating How Different Design Constraints, Project Organization and Contexts Limited the Utility of Personas. Proceedings of the 38th Annual Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS), Track: End users in information systems development, Island of Hawaii, January 3-6.
Rönkkö, K., Hellman, M., Kihlander, B. and Dittrich, Y., (2004) Personas is not Applicable: Local Remedies Interpreted in a Wider Context, Proceedings of the Participatory Design Conference, PDC '04, Artful Integration: Interweaving Media, Materials and Practice, Toronto, Canada, July 27-31, pp. 112-120.
Johansson, C. and Rönkkö, K., (2004) Using Commitment as the underlying principle for learning, Proceedings of the 6th Joint Conference on Knowledge-Based Software Engineering, JCKBSE, Protvino, Russia, August 25-27, pp. 129-138.
Rönkkö, K., Lindeberg, O. and Dittrich, Y., (2002) Bad Practice or Bad Methods: Are Software Engineering and Ethnographic Discourses Incompatible?, Proceedings of the International Symposium on Empirical Software Engineering, Nara, Japan, 3-4 October, pp. 204-210.
Forskningsrapporter/granskade workshops/övriga
Rönkkö, K., Bergman, A., Svenson, M., Danielsson, P., Rosengren, F., Åström, F., Lundin, T., (2017) Digital teknik och social arbete: Att motivera socialt utsatta ungdomar med stöd av motivationsappar och hälsoarmband, Kristianstad University Press 2017:2. ISBN: 978-91-87973-14-7, 46s.
Rönkkö, K., Svennson. M., Svensson, L., Carlsson, H., (2017) Empirisk studie av sociala medier i professionella organisationer, 2013-2016, Kristianstad University Press 2017:3, ISBN: 978-91-87973-15-4, 113s.
Rönkkö, K., Urinboyev, R., Svennson. M., Svensson, L., Carlsson, H., (2017) Literature Review of Social Media in Professional Organisations 2013-2016, Kristianstad University Press 2017:4, ISBN: 978-91-87973-16-1, 72p.
Jia Tan, Kari Rönkkö and Cigdem Gencel, (2014) A Framework for Software Usability & User Experience Measurement in Mobile Industry, Joint Conference of the 23rd International Workshop on Software Measurement and the 8th International Conference on Software Process and Product Measurement, IWSM-MENSURA.
Winter, J., Rönkkö, K., and Hellman, M., (2009) Reporting Usability Metrics Experiences, Proceedings of the International Workshop on Cooperative and Human Aspects of Software Engineering May 17, 2009, CHASE '09, on 31st International Conference on Software Engineering, Vancouver, Canada, May 16-24, 2009.
Rönkkö, K., Winter, J., and Hellman, M., (2009) Inside Information 2, Usability and User Research: Eight years of research and method development cooperation, under BTH internal review process, Technical Report, Blekinge Institute of Technology, 2009.
Hellman, M. and Rönkkö, K., (2008a) Controlling User Experience through Policing in the Software Development Process, Proceedings of the International Workshop on the Interplay between Usability Evaluation and Software Development I-USED'08, co-located with the 2nd Conference on Human-Centred Software Engineering (HCSE 2008), Pisa, Italy, September 24.
Hellman, M. and Rönkkö, K., (2008b) Is User Experience supported effectively in existing software development processes? Proceedings of the 5th COST294-MAUSE Open Workshop Meaningful Measures: Valid Useful User Experience Measurement (VUUM 2008), Reykjavik, Island, June 18.
Rönkkö, K., Winter, J., and Hellman, M., (2008) Reporting user experience through usability within the telecommunications industry. Proceedings of the 2008 International Workshop on Cooperative and Human Aspects of Software Engineering (Leipzig, Germany, May 13 - 13, 2008). CHASE '08. ACM, New York, NY, pp. 89-92.
Winter, J. Rönkkö, K., Ahlberg, M., Hineley, M, and Hellman, M., (2007) Developing Quality through Measuring Usability – The UTUM Test Package, Proceedings of the 5th Workshop on Software Quality at the 29th International Conference on Software Engineering 20-26 May 2007, in Minneapolis, Minnesota.
Dittrich, Y., Rönkkö, K., Lindeberg, O., Erickson, J. and Hansson, C., (2005) Co-Operative Method Development revisited, International Conference on Software Engineering, Proceedings of the 2005 Workshop on Human and social factors of software engineering, St. Louis Missouri, 15-21 May, (30)4, pp. 1-3.
Rönkkö, K., (2000) Ethnography and Distributed Software Development, In the Workshop proceedings at the 22nd International Conference on Software Engineering (ICSE), Beg, Borrow or Steal: Using Multidisciplinary Approaches in Empirical Software Research, Limerick, Ireland, 4-11 June.
Lindberg, O. and Rönkkö, K., (2000) 'Bad Practice' or 'Bad Methods': Software Engineering and Ethnographic perspectives on software development, Proceedings of the 23rd Information Systems Research Seminar in Scandinavia IRIS 23, at Lingatan, Sweden.
Dittrich, Y. and Rönkkö K., (1999) Talking Design - Co-Construction and the Use of Representations in Software Development, Proceedings of the 22nd Information Systems Research Seminar in Scandinavia, IRIS 22, Keuruu, Finland, 7-10 August.
Rönkkö, K., (2000) The Use of Process models in Software Development, In Social Thinking - Software Practice. Approaches Relating Software Development, Work, and Organizational Change, In Y. Dittrich, C. Floyd, R. N. Jayaratna, F. Kensing, R. Klischewski, (eds.) Dagstuhl-Seminar-Report 250, 5.-10.9.1999 (99361), Germany, Wadern: IFIB.
Uppsatser
Rönkkö, K., (2005) Making Methods Work in Software Engineering: Method Deployment - as a Social Achievement, PhD Thesis, Blekinge Institute of Technology, Dissertation Series NO 2005:04. http://bth.diva-portal.org/smash/get/diva2:838425/FULLTEXT01.pdf
Rönkkö, K., (2002) Software Practice from Inside Ethnography Applied to Software Engineering, Licentiate Thesis, Blekinge Institute of Technology, Dissertation Series NO 2002:3, http://bth.diva-portal.org/smash/get/diva2:837155/FULLTEXT01.pdf