Anna Pålsson
Jag jobbar som universitetsadjunkt inom omvårdnad på sjuksköterskeprogrammet, främst med handledarutbildning på grund och avancerad nivå. Det bästa jag vet är att se andra utvecklas och veta att jag är en del i det. Jag undervisar både inom sjuksköterskeprogrammet och genom uppdragsutbildningar.
Undervisning
Jag arbetar med handledarutbildning på grund och avancerad nivå. Kursdeltagarna utvecklar medvetenhet kring sina pedagogiska insatser och reflekterar över hur olika strategier kan påverka studenters utveckling i olika riktningar. Kursdeltagarna utvecklar färdigheter i att ge konstruktiv kritik, dels till varandra och dels till studenter som de handleder. Handledningen är ett samspel mellan handledare och student där kontinuerlig återkoppling är kärnan för såväl handledarens som studentens utveckling. Handledarutbildningen är interprofessionell och innefattar flera pedagogiska teorier och modeller som integreras med VFU. Handledarutbildningen kan ges på uppdragsutbildning och skräddarsys utifrån verksamhetens behov. Vi arbetar också med implementering av Peer Learning I VFU, eftersom flera sjukhus vill arbeta med den modellen. Därutöver arbetar vi med interprofessionell ledarskapsutbildning på avancerad nivå. Jag har utvecklat två högskolepedagogiska temakurser om studentcentrerat lärande och normkritisk pedagogik i samverkan med BHP, Bibliotek och Högskolepedagogik. Just nu utvecklar jag undervisning om interpersonellt våld i sjuksköterskeprogrammet och andra utbildningar på högskolan.
Forskning
Min forskning handlar om att undersöka dialogiskt samspel i interprofessionella team. Delta reflekterande team är en interventionsmetod som kan användas som datainsamlingsmetod inom aktionsforskning. Jag undersöker dialogiskt samspel i interprofessionella deltareflekterande team som arbetar att förebygga interpersonellt våld. Jag vill undersöka samspel i reflekterande team närmare för att se hur samspel utvecklas och förändras av olika händelser under samtalets gång, för att skapa förståelse för hur reflekterande processer antar olika riktningar utifrån dialogiskt samspel. De interprofessionella teamen består av sjuksköterskor, pedagoger, socialsekreterare, och kuratorer, som samverkar kring våldsprevention.
Därutöver arbetar jag med att leda och organisera pedagogiska projekt inom högre utbildning. Även där är reflektioner, dialog och pedagogiska processer i fokus för forskning.
Samverkan med Gender and Violence på Linnéuniversitetet.