Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
{{ prevNode.name }}
{{ node.name }}
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
  • Dela på Facebook
  • Dela på Youtube
  • Dela på Instagram
  • Dela på LinkedIn
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
{{ node.name }} {{ node.name }}
  1. HKR
  2. Om oss
  3. Organisation
  4. Fakulteten för lärarutbildning
  5. Lärarutbildningar från förskolan till högstadiet
  1. HKR
  2. Om oss
  3. Organisation
  4. Fakulteten för...
  5. Lärarutbildningar från...

Drömmer du om ett kreativt jobb? Läs till lärare!

Som förskollärare och lärare får du inspirera och påverka barns lärande och utveckling på ett sätt som verkligen gör skillnad. Oavsett vilka vägar de väljer så blir du en viktig del av unga människors liv - du är med och formar framtiden. Funderar du på att läsa till lärare? Kolla in våra lärarutbildningar!

Hos oss på Högskolan Kristianstad kan du läsa till lärare för både förskola, låg-, mellan- och högstadiet, samt fritidshemmet. Redan under första terminen får du komma ut på en skola och testa på lärarrollen. Alla våra reguljära lärarutbildningar har minst 20 veckors praktik, det som kallas verksamhetsförlagd utbildning (VFU). 

Vill du kombinera studier med arbete som lärare på en skola och få lön? Då kan våra arbetsplatsintegrerade lärarutbildningar för årskurs 4–6 och 7–9 vara något för dig. 

Det finns tre ansökningsperioder till våra lärarutbildningar per år:

  • Vill du börja plugga på höstterminen? Ansök till en utbildning mellan 15 mars och 15 april samma år. Den arbetsplatsintegrerade lärarutbildningen ansöker du till mellan 15 februari och 15 mars. 
  • Vill du börja plugga på vårterminen? Ansök till en utbildning mellan 15 september och 15 oktober hösten innan terminstart.

Hitta din lärarutbildning!

Läs mer om våra lärarutbildningar och se vilken som passar dig bäst:

Förskollärare

Förskollärarutbildning

Förskollärarutbildning erfarenhetsbaserad, på distans

Grundlärare F-3 eller åk 4-6

Grundlärarutbildning: förskoleklass och åk 1-3

Grundlärarutbildning: åk 4-6

Grundlärarutbildning: åk 4-6, arbetsplatsintegrerad 

Grundlärare fritidshem

Grundlärarutbildning: fritidshem

Grundlärarutbildning: fritidshem erfarenhetsbaserad, på distans 

Ämneslärare åk 7-9

Ämneslärarutbildning: åk 7-9, arbetsplatsintegrerad 

Ämneslärarutbildning åk 7-9, ämneskombination matematik, fysik och kemi, på distans

Ämneslärarutbildning åk 7-9, ämneskombination svenska och engelska

Ämneslärarutbildning åk 7-9, ämneskombination samhällskunskap, historia och geografi

Yrkeslärare

Yrkeslärarutbildning

Speciallärare - tre inriktningar 

  • specialisering mot Matematikutveckling
  • specialisering mot Språk-, skriv- och läsutveckling
  • specialisering mot Intellektuell funktionsnedsättning
  • Speciallärarutbildningen, tre specialiseringar via Lärarlyftet

Specialpedagog 

Specialpedagogiskt program

Master-/magisterprogram i pedagogiskt arbete

Magisterprogram i pedagogiskt arbete
Masterprogram i pedagogiskt arbete

Inspireras av våra studenter och alumner

Här kan du läsa intervjuer med våra studenter och alumner från flera av våra lärarutbildningar. Klicka dig vidare på intervjuerna för att läsa mer om våra program. 

Amelie von Schantz.

Erfarenhetsbaserad förskollärarutbildning gav Amelie nya insikter

Efter några år borta från förskolan längtade Amelie von Schantz tillbaka – men med mer kunskap i bagaget. Nu läser hon till förskollärare genom den erfarenhetsbaserade utbildningen vid Högskolan Kristianstad. Trots sina erfarenhet från yrket får hon nya insikter och förståelse under utbildningen:
– Tidigare har man sett att något fungerar utan att riktigt förstå varför. Eller varför andra saker inte har fungerat. Tack vare utbildningen förstår man varför. Det är väl den stora aha-upplevelsen, berättar Amelie.

Matilda Strandmark, distansstudent

”På högskolan uppmuntras vi att tänka ett varv till”

Tillvaron är inte alltid svart och vit - det finns många andra färger däremellan. Detta kan Matilda Strandmark konstatera efter första terminen på den erfarenhetsbaserade grundlärarutbildningen med inriktning fritidshem, som hon läser parallellt med arbetet på en anpassad grundskola.
– En del kan säkert tänka att de redan kan det mesta, efter många års arbete i skolan. Men på högskolan uppmuntras vi att tänka ett varv till. Utbildningen bidrar till att du växer och får nya perspektiv som kan gynna elevernas utveckling, säger Matilda.

Emma Rapp Rubensson, grundlärare F-3

”Lärarjobbet uppfyllde alla mina förväntningar”

Mitt i livet bestämde sig Emma Rapp Rubensson för att bli grundlärare. Idag arbetar hon i årskurs ett på Önnestads skola, och njuter av omväxlingen och utmaningarna i klassrummet.
En av utmaningarna är att kunna räcka till för alla elever och ha tid att tillgodose allas behov. Själv tycker Emma att hon haft tur; hon delar ansvaret för eleverna med en kollega, som också just tagit examen från högskolan. Tillsammans har de kunnat utarbeta ett schema och rutiner som passar klassen.

– Jobbet som lärare har uppfyllt alla mina förväntningar. Som lärare avstannar man aldrig i sin egen utveckling. Man blir liksom aldrig färdig. Och det är barnen jag lär mig mest av - de har tusen tankar och idéer och en fantastisk fantasi. Det är roligt att gå till jobbet varje dag, för man vet inte riktigt vad som väntar, berättar Emma.

Benjamin Hörnquist

"Jag har stor nytta av min tid som ungdomstränare"

Hur kan en dag på lärarutbildningen se ut och vad är bra med VFU? Hur är gemenskapen i klassen och kontakten med lärarna? Dessa frågor och mycket mer svarar Benjamin Hörnquist på i denna intervju, som läser fjärde terminen på grundlärarutbildningen inriktning fritidshem. Benjamin berättar också om sin bakgrund som ungdomstränare inom amerikansk fotboll och varför han valde just inriktningen fritidshem. Han delar även med sig av sitt bästa studietips!
– Jag tycker att VFU:n stärkte mig. Jag gillade verkligen att vi blev utslängda direkt i verkligheten, samtidigt som mina handledare på båda ställena var väldigt omhändertagande och förstående. säger Benjamin.

Nelly läser till lärare i åk 4-6

Nelly klev av scenen för att återvända till klassrummet

Nelly Wämmerfors jobbade som musikalartist utomlands när pandemin slog till och stängde ner hennes bransch över en natt. Hon började fundera på alternativa karriärvägar och efter en tid som lärarvikare stod det klart för henne: hon ville byta scenen mot klassrummet.
Att det blev inriktningen årskurs 4 till 6 känns helt rätt. Under den verksamhetsförlagda utbildningen, VFU:n, fick hon bekräftat för sig själv att hon gjort rätt val.

– Det jag gillar med mellanstadiet är att man har möjlighet att nå eleverna innan de blir tonåringar. Man kan hjälpa till med att bygga deras självförtroende, lära dem att respektera varandra och skapa en bra grund innan högstadiet, säger Nelly.

Sabina Stridh.

Hallå där, Sabina Stridh!

Hur kan en dag på lärarutbildningen se ut och vad är bra med VFU? Hur är det att sätta sig i skolbänken igen? Dessa frågor och mycket mer svarar Sabina Stridh på i denna intervju, som läser sjätte terminen på grundlärarutbildningen årskurs 4-6. Sabina berättar också om varför hon vill bli lärare och varför hon valde just åk 4-6. Hon delar även med sig av sitt bästa studietips!
"En stor fördel var praktiken (VFU), som vi hade redan under termin ett. Då fick man känna efter om läraryrket verkligen var rätt val. För min del kändes det jättebra, säger Sabina Stridh."

Charleen läser till förskollärare.

”Det är fantastiskt att få följa ett barn”

Det är här jag ska vara. Så kände Charleen Westergren när hon började läsa till förskollärare. Hon går nu fjärde terminen och hoppas så småningom bli en förskollärare som kan bidra med trygghet och lugn bland de yngsta barnen.
Att höra en ettåring formulera sina första ord och meningar, eller att se hur barnet tar sina första vingliga steg över golvet – det hör till guldkanterna i arbetet, menar Charleen.
– Det är fantastiskt att få följa ett barn och se hur det utvecklas.

Amanda är snart färdig lärare i fritidshem.

”På fritidshemmet är ingen dag den andra lik!”

"Att jobba som lärare på fritidshem kan väl inte vara så svårt – man bara leker lite!?" Detta är en bild som Amanda Svensson gärna vill ta kål på. Efter snart tre års studier på grundlärarprogrammet är hon redo att ta sig an både glädjeämnen och utmaningar på fritidshemmet.
– Jag skulle aldrig kunna sitta framför en skärm en hel dag. Det passar inte mig. Men nu får jag ett jobb där ingen dag är den andra lik. Att få röra sig mycket, och dessutom jobba med barn, det måste ju vara det bästa som finns!, säger Amanda.

Lova lyfter sin lärare Jenny.

Lyft en lärare. Och bli en själv.

De flesta av oss minns en lärare som har betytt mycket – någon som såg dig, trodde på dig och inspirerade, kanske till och med påverkade dina livsval. Vi bad våra lärarstudenter och alumner att lyfta just en sådan lärare som gjort skillnad för dem. Det blev minnesvärda möten och varma återseenden. Se filmerna där de lyfter sina favoritlärare och delar med sig av sina berättelser.

Vill du ladda externt innehåll från Youtube, Vimeo och HKRplay? Tryck ja och tillåt sedan cookies för marknadsföring. Ja
Vill du ladda externt innehåll från Youtube, Vimeo och HKRplay? Tryck ja och tillåt sedan cookies för marknadsföring. Ja
Vill du ladda externt innehåll från Youtube, Vimeo och HKRplay? Tryck ja och tillåt sedan cookies för marknadsföring. Ja
Vill du ladda externt innehåll från Youtube, Vimeo och HKRplay? Tryck ja och tillåt sedan cookies för marknadsföring. Ja

Uppdaterad: 2025-09-10 av Lina Nilsson Ekedahl

Sidansvarig: Lina Nilsson Ekedahl

Kortadress: www.hkr.se/lararutbildning

Dela

  • Dela på e-post
  • Dela på LinkedIn
  • Dela på X
  • Dela på Facebook
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Instagram
  • Facebook
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Instagram
  • Facebook
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025