Agneta Ljung Djärf
Professor i pedagogiskt arbete
Forskning
Meningsskapande illustrationer? Yngre elevers möten med förklarande bilder och modeller i skolans och förskolans NO- och matematikundervisning
Projektet genomförs i samarbete med Högskolan i Borås och Mittuniversitetet och med stöd av Vetenskapsrådet (beslutsnummer 2009-15087-71557-35). I projektet studeras hur elever skapar mening då de möter illustrationer av olika slag i undervisningssammanhang. Det kan handla om förklarande bilder i tryckta läromedel, bilder och animationer i digitala medier eller tredimensionella modeller.
Learning study i förskoleverksamhet
I projektet studeras användning av learning study modellen för att utveckla barns och lärares lärande i förskoleverksamhet. Tre delstudier har så här långt genomförts i nära samarbete med Naturskolan, Kristianstads kommun, yrkesverksamma lärare i förskola och förskoleklass i kommunen, samt studenter vid Högskolan Kristianstads förskollärarutbildning.