Cecilia Segerby
Universitetslektor i matematikdidaktik
Min bakgrund är att jag är grundskollärare och speciallärare med inriktning matematik. Jag har tidigare undervisat i matematik i årskurs 1-9 och vid universitet/högskola bland annat i UVK, matematikdidaktik, VFU samt specialpedagogik. För närvarande undervisar jag på speciallärarprogrammen och på grundlärarprogrammen på Högskolan Kristianstad.
Min forskning
Min forskning utgår ifrån språkliga aspekter i matematiken där konstruktionen av texter i matematiken samt elevers läs- och skrivstrategier i matematiken är i fokus. Jag är även intresserad av hur teori och praktik kan samverka och i min avhandling har jag utfört en interventionsstudie tillsammans med en lärare där olika läs- och skrivstrategier implementerades under ett år för att utveckla årskurs 4 elevers resonemangsförmåga i matematik. Jag har sedan fortsatt med att undersöka elevers lässtrategier i matematiken i olika årskurser för att synliggöra hur dessa påverkar elevers förståelse i matematiken.
Hur inkludering med fokus på lärmiljön kan bidra till elevernas engagemang och lärande i matematik, men även generellt, är något som jag är mycket intresserad av att undersöka vidare.
Jag tillhör forskningsmiljön specialpedagogik och Learning in Science and Mathematics (LISMA), samt medlem i FoRP forskningsmiljö om Relationell Pedagogik.
Projekt:
Tillsammans med Carin Roos (huvudansvarig) och Eva Borgfeldt medverkar jag i projektet "Förskolerelaterade påverkansfaktorer på skolresultat i en landsortskommun".