Daniel Östlund
Docent i pedagogik inriktning specialpedagogik.
Daniel Östlund earned his doctorate in special education from the Lunds University in 2012. He hasexperience working as a SENCO and special needs teacher for students with intellectual disabilities. Dr Östlund has over 50 national and international publications and conference presentations. His area of research interest includes inclusive education, accessibility and participation in learning environments, UDL, formative assessment for students with intellectual disabilities, assessment of special educational needs (SEN) and collaboration within assessments on SEN. Dr Östlund has worked with the Swedish national agency of education in several projects producing teaching materials for nationwide teacher development programmes.
Forskningsprojekt
Speciallärares och specialpedagogers relationskompetens
Finansiär: Vetenskapsrådet
I samarbete med: Jonas Aspelin (projektledare) och Anders Jönsson.
Inclusive education defined: a cross cultural comparison from Cananda and Sweden.
Finansiär:Queens university, Kingston, Cananda.
I samarbete med: Jordan Shurr, Queens University, Canada och Mona Holmqvist, Malmö Universitet,
http://www.jordanshurr.com/inclusive-education-defined.html
Utvecklingsprojekt
Aktivt och interaktivt lärande med avatarer
Finansiär: Högskolan Kristianstad
I samarbete med: Therese Nilsson (projektledare), Kerstin Ahlqvist och Sofia Lindberg.
Publikation:
Östlund, D., Ahlqvist, K., Lindberg, S., & Nilsson, T. (2020). Virtuella simuleringar i lärar- och specialpedagogiska utbildningar. Högskolepedagogisk debatt, (1), 12–23. Retrieved from http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hkr:diva-21155
Uppdrag
Leder forskargruppen Specialpedagogik inom den övergripande forskningsmiljön Forskning Relationell Pedagogik (FoRP).
Redaktör för tidskriften "Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad".
Suppleant i fakultetsnämnden på fakulteten för lärarutbildning.
Ingår i forskningsreferensgruppen i SUKIP - ett 3-årigt utvecklingsprojekt som syftar till att utveckla kompetensen i två norska kommuner för ökad inkludering.
Forskningshandledning
Jag är sedan 2020 biträdande handledare till Sofia Lindberg, doktorand i pedagogisk arbete vid Högskolan Kristianstad. Sofias avhandlingsprojekt är inriktat på virtuella simuleringar med avatarer.
Jag är även biträdande handledare till Johanna Lüddeckens (Malmö universitet) inom forskarskolan SET (Special Education for Teachers Education)
Undervisning
Jag undervisar i speciallärarprogrammen, specialpedagogiskt program och i lärarutbildningen.
Sociala medier
Blogginlägg på Kommunförbundet Skånes FoU-blogg
Länk till twitterkonto
Länk till Instagramkonto