Daniel Östlund forskning
Pågående projekt
Aktivt och interaktivt lärande med avatarer
Finansiär: Högskolan Kristianstad
I samarbete med: Therese Nilsson (projektledare), Kerstin Ahlqvist och Sofia Lindberg.
Speciallärares relationskompetens
Finansiär: Vetenskapsrådet
I samarbete med: Jonas Aspelin och Anders Jönsson (Högskolan Kristianstad).
Inclusive education defined: a cross cultural comparison from Cananda and Sweden.
Finansiär:Queens university, Kingston, Cananda.
I samarbete med: Jordan Shurr, Queens University, Canada och Mona Holmqvist, Malmö Universitet,
http://www.jordanshurr.com/inclusive-education-defined.html
The significande of SEN assessment, diagnoses and Psychometric tests in inclusive education: Studies from Sweden and Germany
Tillsammans med fil dr Thomas Barow, Göteborgs universitet, genomför jag under 2017-2019 ett projekt där vi intresserar oss för hur pedagogiska utredningar genomförs, hur beslut som stöd till elever fattas och vi gör en även en komperativ undersökning av pedagogiska utredningar och beslut om särskilt stöd i Sverige och Tyskland.
Publikationer:
Barow, T. & Östlund. D. (2020). Stuck in failure: comparing special education needs assessment policies and practices in Sweden and Germany. Nordic Journal of Studies in Educational Policy. https://doi.org/10.1080/20020317.2020.1729521
Barow, T., & Östlund, D. (2019). ‘The system shows us how bad it feels’ : : special educational needs assessment in North Rhine-Westphalia, Germany. European Journal of Special Needs Education. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/08856257.2019.1603595
Barow, T., & Östlund, D. (2018). The significance of SEN assessment, diagnoses, and pschometric tests in inclusive education : studies from Sweden and Germany. In Testing and inclusive schooling : international challenges and opportunities (pp. 231–248). London. Retrieved from http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hkr:diva-18875
Barow, T. & Östlund, D. (2018). Special education needs assessment reports in Sweden and Germany : comparative perspectives. In NERA 2018- 46th CONGRESS. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hkr:diva-18204
Östlund, D., & Barow, T. (2017). The significance of pedagogical investigations, diagnoses and psychometric tests in inclusive education : comparative studies from Sweden and Germany. Presented at the EERA/ECER 22 - 25 August, Copenhagen, Denmark. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hkr:diva-17590
Avslutade projekt
Förstelärares arbete i grundsärskola och gymnasiesärskola
Från 2016-2018 ledde jag ett forskningsprojekt om förstelärare i grundsär- och gymnasiesärskolan i form av en forskningscirkel med nio förstelärare som dessutom var speciallärare med specialisering utvecklingsstörning. I projektet intresserade vi oss för för förstelärarnas arbete och funktion i grundsär- och gymnasiesärskola.
Publikation
Östlund, D., Dehlin, E., Eliasson, L., Falk, M., Gannby, K., Josefsson, J., … Östlund, M. (Eds.). (2017). Nio förstelärares arbete i grundsärskola och gymnasiesärskola : resultat från en forskningscirkel. Kristianstad: Kristianstad University Press. Retrieved from http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hkr:diva-17787
Inkluderande lärmiljöer
Under 2014/2015 medverkade jag även som forskare i IFOUS-projektet "Inkluderande lärmiljöer" tillsammans med forskare från Malmö Högskola och Århus universitet (DPU).
Publikationer
Tetler, S. (et al). (2015). Från idé till praxis : vägar till inkluderande lärmiljöer i tolv svenska kommuner. Forskarnas rapport 2015:2. Stockholm. Retrieved from http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hkr:diva-15306
Ohlsson, L., Andersson, H., Assarson, I., & Östlund, D. (2016). Schools´ efforts to create inclusive learning environments (Vol. 44, pp. 156–157). Presented at the NERA´s 44th confrence, Helsinki, Finland, 9-11 march, 2016. Retrieved from http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hkr:diva-16448