Joachim Liedtke - Forskning
Syftet med min forskning är att undersöka inlärningsprocesserna när studenter lär sig främmande språk (med fokus på tyska, engelska, svenska som andraspråk). Målsättningen är att optimera dessa processer för att effektivisera språkinlärningen.
Problemformulering
Problemet är att det finns många olika faktorer, som påverkar inlärningsprocesserna (t.ex. språkliga,metodiska, didaktiska, tekniska, psykiska och inte minst individuella parametrar).
För att undersöka de här komplexa processerna är det därför nödvändigt att använda ett verktyg, som kan understödja det vetenskapliga rönet. Med andra ord: Bara med hjälp av datorn som analysinstrument är det möjligt att undersöka inlärningskonditionerna på lämpligt sätt.
Metodbeskrivning
Mitt koncept är, att använda ett speciellt dataprogram, som jag har utvecklat, för att protokollföra och analysera testpersonernas inlärningsprogression med hjälp av datorn. I motsats till vedertagen Computer-Assisted Language Learning (CALL) innebär denna strategi, att komplettera datorstöddinlärning med en analys komponent. Därför kallar jag konceptet CALLplus (kort:CALL+).
Den programmerade mjukvaran består av tre huvudmoduler: en materialmodul, en inlärningsmodul och en analysmodul. I varje huvudmodul ingår två undermoduler. Materialmodulen omfattar en textdatabas och en orddatabas, inlärningsmodulen fokuserar på inlärnings-och upprepningsaktiviteterna och i analysmodulen genomförs inlärningens protokollföring och utvärdering. Syftet med dessa resultat är att optimera både språkdidaktikens teori och praktik.
Grundkonstruktionen är färdigställd och ett antal resultaten av olika pilotstudier är redan publicerade (se litteraturlista). Jag är på gång att komplettera programmet med ytterligare komponenter för att utforska ännu fler parametrar och språk.