Lotta Leden
Universitetslektor i naturvetenskapernas didaktik.
Jag har en bakgrund som MaNOTk-lärare och speciallärare på grundskolans senare del. Huvuddelen av min undervisning på högskolan är inom speciallärar- och ämneslärarprogrammen. Min forskning fokuserar på undervisning av naturvetenskapernas karaktär.
Pågående forskningsprojekt
Naturvetenskapernas karaktär i läromedel.
Forskningsprojekt tillsammans med Lena Hansson där vi analyserar hur forskare lyfts fram (eller inte) i NO-läromedel för grundskolans senare del. I analysen studeras även skillnader mellan vanliga läromedel och läromedel som är anpassade för elever med särskilda behov.
Bilderböcker som utgångspunkt för samtal om naturvetenskap i förskolan.
Forskningsprojekt med Lena Hansson och Susanne Thulin.
Beskrivning av forskningsprojektet kan du ladda ner här.
Avhandling
Mitt avhandlingsprojekt är en longitudinell studie där lärares perspektiv på undervisning om Naturvetenskapens karaktär (nature of science, NOS) undersöks. Exempel på frågor som har med naturvetenskapens karaktär att göra är: Hur utvecklas naturvetenskaplig kunskap? Hur arbetar forskare inom olika naturvetenskapliga forskningsfält? Hur påverkar naturvetenskap och samhälle varandra?
Att ge en breddad bild av naturvetenskapens karaktär har länge ansetts vara en viktig komponent i undervisning i/om naturvetenskap. Kunskap om naturvetenskapens karaktär anses kunna bidra till bland annat: ökat intresse för naturvetenskap; ökade möjligheter att delta i samhällsdebatten; samt ökad förståelse för naturvetenskapliga begrepp. Trots att forskningen länge har förespråkat undervisning om naturvetenskapens karaktär finns ett stort avstånd till undervisningspraktiken. Ett sätt att försöka överbrygga det avståndet är att undersöka lärarnas syn på undervisning om den här sortens frågor. Med hjälp av deras perspektiv kan vi, till exempel, få nya idéer för lärarutbildning och lärarfortbildning.
I mitt avhandlingsarbete har jag följt en grupp lärare under tre år, både i deras undervisning och i fokusgruppdiskussioner. Under fokusgruppsträffarna har lärarna diskuterat såväl olika aspekter av naturvetenskapens karaktär som hur dessa kan komma in i undervisningen för både yngre och äldre elever i grundskolan.
Avhandlingen kan du ladda ner här: