Ny satsning knyter lärarutbildningen närmare yrkeslivet
På Högskolan Kristianstad byggs broar mellan lärarutbildning och skola. Här skapas nya sätt att förena teori och praktik i lärarutbildningen genom projektet Professionsanknytning för stärkt samverkan inom lärarutbildning.
Från vänster: Pia Thornberg, Jenny Persson och Elisabeth Einarsson på Högskolan Kristianstad.
Geologislingor som ringlar runt mellanstadie- och gymnasieskolor, längs bäckar och över berg och sten som slipats ned av istiden. Slingorna ska ge elever en mer praktisk förståelse om geologiska processer.
– Vi vill visa att geologin finns precis utanför dörren, oavsett om du är i stan eller i en byskola, säger Elisabeth Einarsson, universitetslektor i geovetenskap på Högskolan Kristianstad.
”Detta har varit ett lärande för alla!”
På promenaden runt slingorna deltog inte bara Elisabeth Einarsson, yrkesverksamma lärare och deras elever – utan även hennes forskarkollegor samt lärarstudenter från Högskolan Kristianstad.
Så för deltagarna i geologislingorna blev det ett kretslopp av lärande.
– Detta har varit ett lärande för alla! Till och med för de studenter som var skrämda att göra detta som ett inslag i geologikursen. Efteråt sa de att det här var ju mycket bättre än att sitta och läsa om allt i en bok, säger Elisabeth Einarsson.
Projektet vill ge tydligare professionsanknytning
Geologislingorna är del av ett större projekt på Högskolan Kristianstad som kallas Professionsanknytning för stärkt samverkan inom lärarutbildning. Syftet är att stärka samverkan med yrkesverksamma lärare och samtidigt ge högskolans lärarutbildningar en tydligare professionsanknytning
– Tanken är egentligen ganska enkel. Att man som lärarutbildare etablerar kontakt med yrkesverksamma i förskola eller skola, och att man gemensamt identifierar ett område att fördjupa sig i, säger projektansvarig Pia Thornberg.
Projektet startade 2023 och kommer att fortsätta över 2026. Finansiering finns att söka för fakultetsmedlemmar inom högskolans lärarutbildningar.
Allt från fältstudier till skrivutveckling
Delprojekten som gjorts för att knyta lärarutbildningen närmare verkligheten i klassrummen har varierat från fältstudier i geografiundervisningen till att undersöka skrivutveckling under grundskoletiden.
– Vi ville täcka in alla från årskurs ett till årskurs nio, säger Jenny Persson, universitetsadjunkt i svenska på Högskolan Kristianstad.
”Vi har sett hur deras skrivutveckling går framåt.”
Jenny Persson har genomfört sitt delprojekt med Simone Löhndorf. Tillsammans med yrkesverksamma lärare har de utformat skrivövningar för att undersöka grundskoleelevers skrivutveckling – både tekniskt och kognitivt.
– Vi har sett hur deras skrivutveckling gått framåt, och vi har även sett vad de skriver om. För de yngre är familj och husdjur viktiga teman. Sen i högstadiet finns det de som tycker att det är viktigt med miljöfrågor, säger Jenny Persson.
Utöver att få ta del av elevernas skrivutveckling har Jenny Persson och Simone Löhndorf fått extra läropengar bara genom att få ta del av faktiska elevers texter.
”Det har varit en svårighet för oss att få tillgång till, fram tills nu.”
– När vi undervisar i t.ex. textanalys så vill vi ha olika sorters texter att utgå ifrån, bland annat elevtexter. Det har varit en svårighet för oss att få tillgång till, fram tills nu, säger Jenny Persson.
Fler söker sig till fortsättningsprojekten
De båda delprojekten är så kallade fortsättningsprojekt, alltså att de är inne på sitt andra år.
– Man kan söka för ett år att genomföra projektet, sen kan man få söka om att fortsätta projektet, säger Pia Thornberg.
”I år var det fler som hade hört talas om det här projektet, så de hörde av sig till oss och sa att de också ville vara med."
Feedbacken från de yrkesverksamma lärarna har varit bra, både för projektet om skrivutveckling i grundskolan och det om fältstudier i geografiundervisningen.
– Första året hade vi kontakt med två olika skolor men i år var det fler som hade hört talas om det här projektet, så de hörde av sig till oss och sa att de också ville vara med. Så det är väl den bästa feedback man kan få, säger Elisabeth Einarsson.
”Lärare i både själ och hjärta”
På frågan om Jenny Persson och Elisabeth Einarsson skulle rekommendera andra att söka bidrag inom projektet för professionsanknytning svarar de unisont ”Absolut!”, där Jenny Persson utvecklar.
– För mig som är lärare i både själ och hjärta är det ofantligt roligt att få jobba tillsammans med yrkesverksamma lärare och att få det här sättet att mötas, säger hon.
Text och foto: Fredrik Palmqvist