Parlärarskap ger lärarstudenter det bästa av två världar
Under fjolåret inledde Högskolan Kristianstad projektet Parlärarskap i lärarutbildningen. Där går lärare från högskolan samman med lärare från för- och grundskolan för att utbilda lärarstudenter.
Linn Alsenfelt, universitetsadjunkt i svenska på Fakulteten för lärarutbildning på Högskolan Kristianstad och Inger Levin, lärare för årskurs 2 på Vallkärra skola i Lunds kommun.
På Högskolan Kristianstad har man under läsåret kunnat se lärarstudenter både kasta bokstavstärningar och skriva vårdikter i sann lågstadieanda. Under dessa seminarieträffar har det inte bara varit en lärare i klassrummet, utan två. I det här fallet är det en lärare från högskolan, Linn Alsenfelt, och en lärare från grundskolan, Inger Levin.
– Vi vill föra samman forskning och praktik. Så utifrån det vi har pratat om rent teoretiskt på mina och mina kollegors tidigare seminarier försöker vi konkretisera på seminariet vi har tillsammans med Inger, då Inger berättar hur hon jobbar med det i praktiken, säger Linn Alsenfelt, universitetsadjunkt i svenska på Fakulteten för lärarutbildning på Högskolan Kristianstad.
Linn Alsenfelt och Inger Levins seminarier är en del av pilotprojektet Parlärarskap i lärarutbildningen på Högskolan Kristianstad. Projektet inleddes 2024 och fortsätter 2025. Här ges lärarutbildare möjlighet att genomföra seminarier för lärarstudenter, tillsammans med yrkesverksamma lärare och förskollärare.
Tidigare kollegor lär upp nya lärare
– Högskolan har varit väldigt generös med tid så jag har hunnit sätta mig in i studenternas kurser, och så har jag och Linn träffats minst en gång inför varje seminarietillfälle. Sedan har vi jobbat lite var för sig och stämt av via mejl, säger Inger Levin, lärare för årskurs 2 på Vallkärra skola i Lunds kommun.
Linn Alsenfelt och Inger Levin har tidigare varit lärarkollegor. I höstas hörde Linn av sig till Inger med ett förslag om parlärarskap. Deras samarbete har resulterat i två kurser med ett seminarie – en kurs för lärarstudenter i termin 4 om hur man lär barn att läsa och skriva, samt en kurs för studenterna i termin 1 med fokus på när man kan använda sig av tryckta läromedel.
– Det finns många olika teorier och modeller att arbeta utifrån men många studenter känner sig fortfarande osäkra på hur de ska använda dessa när de ger sig ut i arbetslivet. Därför är det bra med sådana här seminarier, säger Linn Alsenfelt.
30-årig resa genom lärarskapet
Under seminarierna med fokus på tryckta läromedel har Inger Levin tagit studenterna på en resa genom sitt eget lärarskap, vilket påbörjades 1997. Under de knappa 30 åren har det hänt en hel del med läraryrket.
– Det har varit en jätterolig resa att göra, att verkligen få tänka tillbaka på alla olika metoder jag har arbetat utefter och hur synen på läromedel har förändrats, säger Inger Levin.
Varje seminarietillfälle har varit tre timmar långt. Eller kort.
– Den stora utmaningen har varit att pinpointa vad studenterna verkligen behöver för att vi ska göra seminariet så bra som möjligt. Och så måste vi våga skala bort vissa bitar för vi hinner inte med allt, säger Linn Alsenfelt.
Positiv feedback
Både lärare och lärarstudenter har utvärderat kurserna och seminarierna i efterhand, där den gemene åsikten är att parlärarskapet varit en fullträff.
– Det har varit över förväntan, tycker jag, och det har varit jättepositiv feedback från studenterna. Det känns också lite som att det blir lite mer avslappnat från studenternas sida, som ställer väldigt många frågor till mig, eftersom jag inte ska betygsätta dem, säger Inger Levin.
Linn Alsenfelt hoppas nu att parlärarskapet fortsätter framöver.
– Den enda negativa feedbacken vi har fått från studenterna är att vi inte har haft fler sådana här tillfällen. Så min förhoppning är att vi kan fortsätta med parlärarskap så länge det finns medel. Jag tycker verkligen att det ger mycket, både för oss men framförallt för studenterna, säger Linn Alsenfelt.
Text och foto: Fredrik Palmqvist