Uppskattad seminarieserie gör forskning tillgänglig
När forskning möter vardagens verklighet uppstår nya idéer, inspiration och utveckling. Genom Högskolan Kristianstads uppskattade seminarieserie får personal inom förskola och fritidshem ta del av den senaste forskningen – i ett format som både inspirerar och stärker yrkesrollen.

Lina Hellberg är doktorand i pedagogiskt arbete vid Högskolan Kristianstad. Tillsammans med kollegan Madeleine Arenhill Beckman ansvarar hon för en återkommande seminarieserie. Målgruppen är medarbetare inom skolvärlden, som får ta del av den senaste forskningen från högskolevärlden. Vartannat år är det fritidshemmet i fokus, i år är det förskolan.
– Vi vill på något sätt göra nedslag i innehåll som går att använda i praktiken, och årets tema är förskola i ett föränderligt samhälle. Förskolan befinner sig i ett samhälle som förändras, vilket skapar utmaningar som förskolans personal och ledare behöver hantera.
Seminarieserien består av tre föreläsningar på Högskolan Kristianstad. Deltagarna får lyssna till den senaste forskningen och vid varje tillfälle är det två forskare som föreläser. Halvvägs in i terminen är två av tre seminarier avklarade och Lina är nöjd med utfallet.
– Vi har fått väldigt positiva reaktioner från de två tillfällen vi haft. Deltagarna berättar att de fått en större förståelse för innehållet och tagit till sig aktuell forskning som de kan använda i sitt arbete. Många uppskattar också att de får med sig konkreta tips – de känner sig stärkta och har fått verktyg att använda i sin yrkesroll.
Seminarieserien knyter an till högskolans tredje uppgift: att nå ut med den forskning och utbildning som bedrivs. Lina berättar att seminarierna blir ett sätt för forskarna på högskolan att skapa värdefulla kontakter med verksamheterna.
– Vi behöver varandra och inte minst relationerna till varandra. För oss på högskolan är det viktigt att vi tar ett ansvar för det samarbetet och organiserar mötesplatser där både yrkesverksamma och forskare kan träffas. På så sätt kan vi göra forskningen tillgänglig för praktiken.
Men seminarierna är inte bara ett möte mellan verksamheterna och forskningen. Deltagarna får även möjlighet att nätverka och i fikastunden knyts ofta nya kontakter verksamheterna emellan. Frågorna som dyker upp under seminarierna ger också värdefulla insikter till forskarna, som ibland hittar nya riktningar i sin forskning. Lina beskriver seminarieserien som ett tillgängligt sätt att närma sig den senaste forskningen.
– Oavsett om det handlar om personal inom förskolan eller fritidshemmet, är det inte alltid lätt att veta vad man ska fråga efter. Här paketerar vi relevant och aktuell forskning till dem, det känns fint att kunna bidra på det sättet.
Nästa år är det dags igen och då står fritidshemmet i fokus. Precis som i år erbjuds tre halvdagar med två forskare per tillfälle.