Christel Persson
Universitetslektor och Docent i naturvetenskapernas didaktik
2018: Excellent lärare
2013: Docent i naturvetenskapernas didaktik med inriktning mot hållbar utveckling
2008: Fil. Dr. i naturvetenskapernas didaktik
2008: Universitetslektor i naturvetenskapernas didaktik med särskild inriktning mot ämnesintegrerat lärande, Högskolan Kristianstad
2005: Magisterexamen i Utbildningsvetenskap med inriktning mot praktisk pedagogik, Malmö högskola, 2005 (Master of Education)
Forskarhandledarutbildning genomgången 2012 och 2014 vid Centre for Educational Development, CED, Lunds universitet.
Biträdande handledare till Claes Dahlqvist, Doktorand i informationsvetenskap vid Åbo Akademi (från 2020).
Lärarlegitimation och lektor
Christel är utbildad Matematik- och NO-lärare vid Lunds Universitet. Lärarlegitimation utfärdad 2013 (Skolverket) och beslut om utnämning till lektor i grundskolan och gymnasieskolan 2013 (Skolverket).
Läromedelsproduktion
Christels miljöintresse har resulterat i författarskap till flera läroböcker, exempelvis
Persson, C. & Persson, T. (2015). Hållbar utveckling: människa, miljö och samhälle. Lund: Studentlitteratur. (3:e upplagan).
Persson, T., Persson, C., Nihlgård, B. & Bramryd, T. (2010). (Red.) Klimat och miljöstrategi i ett samlat perspektiv. Lund: Studentlitteratur.
Dessutom planeras utgivning, Studentlitteratur, av Människa och Miljö med praktisk vägledning för projekt under 2019. Boken riktar sig till studerande på utbildningar inom miljö- och landskapsvetenskap, skogs- och lantbruksvetenskap, ekonomi och samhällsplanering. Den riktar sig även till yrkesverksamma som arbetar praktiskt med klimat- och miljöfrågor samt Agenda 2030 inom företag, kommuner och myndigheter.
Exempel på föreläsningar
Christel föreläser inom miljö och hållbar utveckling vid lärarprogrammen, miljöstrategprogrammet och VA- och kretsloppsteknikerprogrammet. Christel har genom åren också undervisat i matematikdidaktik i lärarutbildningen, t.ex. matematik ur ett utomhuspedagogiskt perspektiv.
Föreläsningar med fokus på: Lärande för hållbar utveckling i förskolan och skolan.
Föreläsningar på teman: Miljöpsykologi, etik och kommunikation, samhällsplanering och arbetsmiljö.
- Hållbar utveckling ur ett globalt, regionalt och globalt perspektiv
- Ekologisk design för hållbar utveckling
- Ekologiska levnadsvanor och hållbar konsumtion
- Environmental attitudes
- Ecological lifestyles and sustainable consumption
Forskningsprojekt - Internationellt och i samverkan med omgivande samhälle
Christel har arbetat som lärare i grundskolan och på gymnasial vuxenutbildning mellan 1993-2001. Därefter har hon ägnat sig åt lärarutbildning och forskning. Efter att hon disputerade har hon arbetat som projektledare för ett antal forskningsprojekt som fått externa och interna medel beviljade. Christel medverkar i såväl Dansk-Svenska som Finland-Svenska forsknings- och utvecklingsprojekt. Under 2014 erhöll hon exempelvis för grundlärarutbildningens räkning avsevärda ekonomiska medel från Svensk-Danska kulturfonden vilket möjliggjorde att de svenska studenterna fick möjlighet att besöka ett lärosäte i Vordingborg, Danmark under tre dygn och att Högskolan Kristianstad med studenter dessutom stod som värd för en grupp lärarstudenter från Vordingborg under tre hela dagar. Lärarutbildarnas lärarutbyte finansierades via Erasmus.
Hon är även aktiv i samverkansprojekt med omgivande samhälle såsom privata företag och offentlig förvaltning gällande hållbart miljöbeteende, även hos nästa generation och utveckling av pedagogiska och digitala verktyg inom området.
Projekt sker även inom ramen för kursen Entreprenöriella färdigheter i arbetslivet (VF6705) på avancerad nivå.
Hållbar utveckling i högre utbildning – pågående forskningsprojekt
Sustainability in higher education/Hållbar utveckling i ett tvärvetenskapligt perspektiv och med inriktning mot högre utbildning.
Uppstart 2019
Fakultetsövergripande forskningssamarbete tillsammans med Daniela Argento, Daniel Einarson, Lennart Mårtensson, Christel Persson, Karin Wendin & Albert Westergren vid Högskolan Kristianstad. Ämnen representerade: Miljövetenskap och miljöteknik, mat och måltid, hälsovetenskap, ekonomi, datavetenskap och utbildningsvetenskap.
Undervisning för hållbar utveckling
Uppstart 2017 med fortsättning 2018, 2019 och 2020
Utveckling av högskolepedagogisk temakurs: Undervisning för hållbar utveckling, 4,5 hp Samarbete med Daniel Einarson, Christel Persson & Maria Melén
"Miljöarbete för framtidens samhällsmedborgare"
Projekt 2014-2016
Christel Persson
Syftet med studien är att undersöka förskollärares förhållningssätt till begreppet hållbar utveckling och vilken betydelse deras miljösyn har för hur de själva anser sig arbeta med området i förskoleverksamheten. Vidare är syftet att undersöka pedagogernas val av innehåll och metoder i verksamheten. Hur överensstämmer detta med kommunens strategier för hållbar utveckling och de nationella miljökvalitetsmålen?
*Studien är finansierad i samarbete med Gyllenstiernska Krapperupska stiftelsen och Högskolan Kristianstad.
Konferensbidrag:
Persson, C. (2016). Miljöarbete för framtidens samhällsmedborgare. NÄD 2016, Malmö: 19-21 april 2016 abstacts. Paper presented at NÄD, Malmö 19-21 april.
Hållbarhet i förskolan
Pågående projekt sedan 2012
Projektet syftar till att kartlägga situationen av hur lärande för hållbar utveckling (ESD) och hållbar utveckling hanteras vid förskollärarutbildningarna i Sverige idag. Presenterat vid lärosätets (Hkr) kvalitetskonferens 2017.
Pedagogiska konferensbidrag och högskolepedagogiska kvalitetshöjande projekt 2017-2018
Utveckling av digital lärandemiljö i mötet mellan lärare och studenter. (Peter Åberg, Christel Persson & Lennart Mårtensson). Presentation av pedagogiskt kvalitetshöjande projekt 180831, finansierat av HKR.
Persson, C., Åberg, P. & Mårtensson, L. (2018). Pedagogiska utmaningar i det digitala klassrummet. Högskolepedagogisk debatt. ORCID-id: 0000-0003-3940-366X Ingår i: Högskolepedagogisk debatt, ISSN 2000-9216, nr 2, s. 26-34
Utbildning för förnyelsekompetens - kartläggning av nuläge och programområdesbehov. (Björn Cronquist, Eva Lövstål, Johan Müllern-Aspegren, Christel Persson). Presentation av pedagogiskt kvalitetshöjande projekt 180831, finansierat av HKR
Kvantitativ forskning i hållbarhet – informationskompetens i förskollärarutbildningen (Christel Persson, Claes Dahlqvist & Helena Andersson) 600-sekunders presentation vid Lärarlärdom konferens Högskolan Kristianstad, 16 augusti 2018
Hållbar samhällsutveckling – en utmaning för den högre utbildningen (Christel Persson & Lennart Mårtensson). Rundabord session vid Lärarlärdom konferens Högskolan Kristianstad, 16 augusti 2018.
Persson, C. & Mårtensson, L. (2018). Hållbar samhällsutveckling – en utmaning för den högre utbildningen. Ingår i Lärarlärdom, ISSN 1404-9066, s. 75-86.
Persson, Christel (2017): Lärande för hållbar utveckling vid Högskolan Kristianstad – en kartläggning av universitetslärares attityder och förhållningssätt. Presentation vid årlig kvalitetshöjande pedagogisk konferens Högskolan Kristianstad 170824.