
Christian Kinnwall
- Universitetsadjunkt i utbildningsvetenskap
- Programområdesansvarig VFU
Christian Kinnwall.
Jag är utbildad grundlärare i fritidshem, idrott & förskollärare och jag genomförde min grundutbildning här på Högskolan Kristianstad. Som yrkesverksam har jag arbetat i alla dessa verksamheter och har därmed mött barn i åldrarna 1-12 år.
Mitt intresse för forskning och utveckling har alltid varit en stor del av mitt yrkesliv och detta ledde sedermera till att jag hösten 2016 sökte och påbörjade Masterprogrammet i utbildningsvetenskap vid Högskolan Kristianstad.
Mitt forskningsintresse riktar sig framförallt mot fritidshemspedagogiken, dess verksamhet och aktörer. Längs vägen har intresset intensifierats och vårterminen 2019 skriver jag min magister i utbildningsvetenskap. Området som jag har valt att undersöka är fritidshemmets uppdrag och hur det har formats och omformats i olika läroplaner och kvalitetsgranskningar.
Det var också tack vare påbörjade masterstudier som jag fick kontakt med utbildningen igen vilket sedermera ledde till en tjänst som universitetsadjunkt i utbildningsvetenskap. Som adjunkt arbetar och tillhör jag Grundlärarutbildningen inriktning fritidshem. I tjänsten ingår kursansvar, ansvar för föreläsningar, seminarier, VFU-besök och programutveckling. Utöver mitt huvuduppdrag på grundlärarutbildningen fritidshem arbetar jag även till viss del inom Förskollärarutbildningen där jag främst gör VFU-besök, samt medverkar i de kurser där studenterna möter innehåll som rör idrott, lek och rörelse i förskolan.
Utöver ovanstående har jag även ett stort intresse för barns perspektiv där deras upplevelser av och uppfattningar om fritidshemmet utgör ett intressant forskningsområde.
Tillhör forskningsmiljön BALU, Barndom, Lärande och Utbildning.
Jag är utbildad grundlärare i fritidshem, idrott & förskollärare och jag genomförde min grundutbildning här på Högskolan Kristianstad. Som yrkesverksam har jag arbetat i alla dessa verksamheter och har därmed mött barn i åldrarna 1-12 år.
Mitt intresse för forskning och utveckling har alltid varit en stor del av mitt yrkesliv och detta ledde sedermera till att jag hösten 2016 sökte och påbörjade Masterprogrammet i utbildningsvetenskap vid Högskolan Kristianstad.
Mitt forskningsintresse riktar sig framförallt mot fritidshemspedagogiken, dess verksamhet och aktörer. Längs vägen har intresset intensifierats och vårterminen 2019 skriver jag min magister i utbildningsvetenskap. Området som jag har valt att undersöka är fritidshemmets uppdrag och hur det har formats och omformats i olika läroplaner och kvalitetsgranskningar.
Det var också tack vare påbörjade masterstudier som jag fick kontakt med utbildningen igen vilket sedermera ledde till en tjänst som universitetsadjunkt i utbildningsvetenskap. Som adjunkt arbetar och tillhör jag Grundlärarutbildningen inriktning fritidshem. I tjänsten ingår kursansvar, ansvar för föreläsningar, seminarier, VFU-besök och programutveckling. Utöver mitt huvuduppdrag på grundlärarutbildningen fritidshem arbetar jag även till viss del inom Förskollärarutbildningen där jag främst gör VFU-besök, samt medverkar i de kurser där studenterna möter innehåll som rör idrott, lek och rörelse i förskolan.
Utöver ovanstående har jag även ett stort intresse för barns perspektiv där deras upplevelser av och uppfattningar om fritidshemmet utgör ett intressant forskningsområde.
Tillhör forskningsmiljön BALU, Barndom, Lärande och Utbildning.