Frågor och svar om den arbetsplatsintegrerade ämneslärarutbildningen åk 7-9
Hur söker jag den arbetsplatsintegrerade ämneslärarutbildningen inriktning åk 7-9?
Du ansöker både till utbildningen på antagning.se och till en lärartjänst i den eller de kommuner du vill jobba i. Detta är två skilda ansökningsprocesser:
1. Ansökan till utbildningen på Högskolan Kristianstad görs under perioden 17 februari - 17 mars på antagning.se. Observera att varje kommun har en egen anmälningskod. Du söker i första hand utbildningen till den kommun du är mest intresserad av att arbeta i. Är du intresserad av flera kommuner kan du söka dem som andrahands- eller tredjehandsval och så vidare. Utbildningen ges vid Högskolan Kristianstad oavsett vilken anmälningskod du söker.
2. Du ska även söka tjänst i den eller de kommuner du vill arbeta i och det görs via kommunernas egna annonser under perioden 17 februari - 17 mars.
För att kunna genomföra arbetsplatsintegrerad ämneslärarutbildning ska du alltså både bli antagen till utbildningen och bli erbjuden anställning i den av våra samverkande kommuner som du blivit antagen till.
Vad är skillnaden på den arbetsplatsintegrerade och den reguljära ämneslärarutbildningen?
Den arbetsplatsintegrerade ämneslärarutbildningen innebär att du under första året studerar med 125 procent studietakt på distans med ett antal obligatoriska träffar på campus varje termin. Från utbildningens andra år kombinerar du distansstudier på 75 procent med arbete som lärare på halvtid på en skola i någon av de samverkande kommunerna och får lön. I övrigt läser du samma kurser som inom den reguljära utbildningen, det vill säga utbildningsvetenskaplig kärna, ämnes- och ämnesdidaktiska studier och verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
Vad innebär det att studietakten är 75 procent från år 2?
För att möjliggöra kombinationen högskolestudier med halvtidsarbete så är studietakten 75 procent på distans. Den totala omfattningen när man räknar in arbetet som lärare blir därmed 125 procent (75 % distansstudier, 50 % arbete). Det innebär att denna utbildning har ett högre tempo och är på så vis mer tidskrävande än den reguljära lärarutbildningen.
Kan jag söka till flera kommuner samtidigt?
Ja det kan du. Observera att varje kommun har en egen anmälningskod när du ansöker till utbildningen på antagning.se. Anställningen söker du via kommunernas egna annonser. Vilka de samverkande kommunerna är ser du även på denna sida: Ansökan och anställning.
Måste jag bo i den kommun jag söker till?
Nej. Men om du blir antagen till utbildningen och tackar ja till anställning måste du vara inställd på att vara verksam under hela utbildningens tid i den kommunen. Det kommer inte att vara möjligt att byta kommun under utbildningens gång.
Kan jag få önska eller påverka vilken skola jag hamnar i?
Nej, som student placeras du på en skola av den kommun du är anställd i. Du kan inte heller kombinera utbildningen med en anställning i en kommun som inte är en av våra samverkanskommuner.
Vart vänder jag mig om jag har ytterligare frågor om anställningen?Anställning och lön ansvarar respektive kommun för.
Kontaktpersoner hos våra deltagande kommuner.
Vart vänder jag mig om jag har ytterligare frågor om utbildningen?
Administration
E-post student@hkr.se
Tel 044–2503200
Programområdesansvarig
Maria Brynolfson
E-post maria.brynolfson@hkr.se
Tel 044-2503365
Studie- och karriärvägledare
Louise Fagerström
E-post louise.fagerstrom@hkr.se
Tel 044-2503493