Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
{{ prevNode.name }}
{{ node.name }}
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
{{ node.name }} {{ node.name }}
  1. HKR
  2. Ämneslärarutbildning med inriktning mot arbete i...
  3. Med vilja och rätt hjälp klarar man allt!
  1. HKR
  2. Ämneslärarutbildning med...
  3. Med vilja och rätt hjälp...

Med vilja och rätt hjälp klarar man allt!

Vi är alla olika – och det är bra! Detta är något som studenten Olivia Jerneholt hoppas förmedla till sina blivande elever på högstadiet. Hon vet själv hur viktigt det är att få uppmuntran. För egen del ledde det fram till valet att utbilda sig till lärare.

Olivia Jerneholt student
– Jag tycker att man ska prata öppet om dyslexi och andra funktionsnedsättningar, för att visa att olika är bra och att alla är unika på sitt sätt, säger den blivande läraren Olivia Jerneholt.

I höstas påbörjade 23-åriga Olivia Jerneholt lärarutbildningen vid Högskolan Kristianstad. Det betyder att tre och ett halvt år återstår innan hon kan ge sig ut i arbetslivet som färdig lärare i svenska och engelska.

– Men jag känner att tiden kommer gå snabbt, eftersom vi läser så intressanta saker!

Klassen har just avverkat ett prov i grammatik, och härnäst ska de läsa litteraturhistoria. Även om de teoretiska kunskaperna är nödvändiga, ser hon fram emot nästa höst då hon får komma ut på VFU (verksamhetsförlagd utbildning) och testa lärarrollen i ett riktigt klassrum.

"Det ska bli roligt att träffa eleverna! Att dessutom lära ut språk känns meningsfullt och viktigt, för att eleverna ska kunna bli aktiva och delaktiga i samhället. Som lärare vill jag visa eleverna att jag ser dem, tror på dem och accepterar dem för dem de är."

Det där extra ögat och de uppmuntrande orden kan nämligen vara avgörande för en människa. Olivia Jerneholt minns sin egen tid i grundskolan. Hon trivdes bra, men behövde ofta längre tid på sig att läsa läroböckerna. I sjuan fick hon diagnosen dyslexi, och försågs med egen dator och andra hjälpmedel för att lättare kunna tillgodogöra sig texterna.

– Idag har alla elever egen dator, men då var det annorlunda. Jag upplevde ibland att jag blev lite uttittad och ifrågasatt. Det kändes som att en del tyckte att det var ”fusk” och ”lyx” att jag fick ha hjälpmedel.

När klasskamraterna läste franska och tyska, fick hon och några andra kamrater samlas i en mindre grupp och läsa extra svenska och engelska.

– Detta har varit en bidragande faktor till att jag gillar språk så mycket. Där hade jag dessutom en lärare som gav mig självförtroende. Hon sa: ”du klarar verkligen det här!” Det var skönt att känna att någon verkligen trodde på mig.

Hon upptäckte också att språk var så mycket mer än att traggla texter. Genom att istället lyssna på ljudböcker öppnade sig nya fantasivärldar.

– Jag hade ofta en ljudbok i öronen när jag gjorde annat. När jag, som yngre, extrajobbade med att packa äpplen – då var berättelsen som en film som spelades upp i huvudet.

Direkt efter gymnasiet började Olivia Jerneholt arbeta som florist. Höjdpunkterna var att få tävla i olika mästerskap, både i Sverige och utomlands.

– Det var roligt. Men i slutändan var ändå det mest givande att få träffa människor och prata med dem. Därmed växte också tanken fram, att jag med mina erfarenheter kanske kunde hjälpa människor att lära sig saker.

Efter fyra år i arbetslivet satte hon sig därför åter i skolbänken för att utbilda sig till ämneslärare på högstadiet, med inriktning mot svenska och engelska.

Olivia Jerneholt tycker att hon fått bra bemötande från lärarna på Högskolan Kristianstad, då hon berättat om sina särskilda behov. Kurslitteraturen finns med både text och talsyntes, och hon får också längre tid på sig att skriva tentor.

Idag kan Olivia Jerneholt se hur dyslexin bidragit till att hon utvecklat andra förmågor.

"Jag har blivit ordningsam och ser till att ha struktur på pluggandet. Det är också ett bra tips till blivande studenter: att ta tag i uppgifter så snart man får dem, och se till att få en jämn fördelning på läsandet. Själv brukar jag börja med ett läspass direkt på morgonen."

När hon så småningom, våren 2024, ger sig ut i arbetslivet, hoppas hon bli en lärare som ger klara besked och skapar ordning och rutin i klassrummet. Men som också är lyhörd, svarar på frågor och ser de olika elevernas behov.

– Jag vill visa dem att dyslexi och andra funktionsnedsättningar inte är något som behöver hindra en. Bara man har viljan och får rätt hjälp, så kan alla klara allt - till och med att bli lärare i svenska!

 

Text och foto: Kerstin Weman Thornell

Start: {{ programme.terminOchAr }}, vecka {{ programme.startvecka }}
Studietakt: {{ programme.ptillF.studietakt }}%
Studieform: {{ programme.studieForm }} , {{ programme.ptillF.oblig_sammankomster }} obligatorisk träff {{ programme.ptillF.oblig_sammankomster }} obligatoriska träffar + {{ programme.ptillF.oblig_ickeFysiska_sammankomster }} obligatorisk träff online {{ programme.ptillF.oblig_ickeFysiska_sammankomster }} obligatoriska träffar online {{ programme.ptillF.oblig_sammankomster }} obligatoriska träffar
Ort: {{ programme.ort }}
Språk: {{ programme.sprak }}
Urval: {{ programme.urval }}
Anmälningskod: {{ programme.anmalningsKod }}
Anmälan senast: {{ programme.anmDateWorkDay | date:'yyyy-MM-dd'}}
{{ programme.sokLankText }} Anmäl dig
Sen anmälan

{{programme.applicationStartText}}

Stängd för anmälan

OBS! Inställd
{{ programmeInfo.namn }} - {{ programmeInfo.poang }}
Anmäl dig
Stäng

Välj programtillfälle

  • {{ programme.terminOchAr }}{{ programme.uniqueProperty }}
    Studietakt: {{ programme.ptillF.studietakt }}%
    Studieform: {{ programme.studieForm }} , {{ programme.ptillF.oblig_sammankomster }} obligatorisk träff {{ programme.ptillF.oblig_sammankomster }} obligatoriska träffar + {{ programme.ptillF.oblig_ickeFysiska_sammankomster }} obligatorisk träff online {{ programme.ptillF.oblig_ickeFysiska_sammankomster }} obligatoriska träffar online {{ programme.ptillF.oblig_sammankomster }} obligatoriska träffar
    Ort: {{ programme.ort }}
    Språk: {{ programme.sprak }}
    Urval: {{ programme.urval }}
    Anmälningskod: {{ programme.anmalningsKod }}
    Anmälan senast: {{ programme.anmDateWorkDay | date:'yyyy-MM-dd'}}
    {{ programme.sokLankText }} Anmäl dig
    Sen anmälan
    {{programme.applicationStartText}}
    Stängd för anmälan
    OBS! Inställd

Uppdaterad: 2021-03-02 av Lina Nilsson Ekedahl

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025