Arbetsprover för Magisterprogram i digital design
Välkommen till Magisterprogrammet i Digital design! Ansökan till programmet gör du via antagning.se. Förutom ansökan ska du även lämna in ett arbetsprov där du har möjlighet att visa upp ditt kreativa uttryck. Deadline för att skicka in arbetsprovet är den 10 juni.
Anvisningar för var du skickar ditt arbetsprov kommer i ett meddelande på antagning.se efter din anmälan.
Ditt arbetsprov ska innehålla fyra delar; designförslag som lösning på designuppgift med dokumentation, portfolio, personligt brev, samt bilagor inklusive CV.
1. Designkoncept
Välj ett område du är intresserad av och har idéer kring som en övergripande ram för ditt designarbete. Med område menar vi något som rymmer viktiga frågeställningar, ett problemområde, ett tillämpnings- eller teknikområde, en vetenskaplig eller annan domän, eller något annat typ av område som du själv väljer och avgränsar.
Utveckla ett eget designkoncept inom ett valt område – det kan handla om att utforska en specifik fråga, lösa ett problem, tillämpa en teori eller något annat som du själv väljer att undersöka eller avgränsa. Med digital design avses en upplevelse, tjänst, produkt eller objekt som bygger på digital informationsteknik.
I uppgiften vill vi att du tydligt redovisar din designprocess från tidiga skisser till färdigt designkoncept. Generera och utforska möjliga idéer och koncept genom ett gestaltande designarbete. Visa hur du har använt dina färdigheter, verktyg, metoder och tekniker för att utveckla ditt koncept och representera dina idéer med hjälp av exempelvis skisser, modeller, mockups eller prototyper.
Du förväntas och är fri att göra egna antaganden respektive göra nödvändig research inklusive omvärldsanalys av relaterad inspiration och förebildliga exempel.
Om du vill kan du välja något av följande områden, och utforska möjligheter med tekniker som rör sig från populärkultur och forskning vidare in i vår verklighet:
- Augmented Reality (AR), inspirerat av t.ex. Steve Mann eller Keiichi Matsudas “Hyper-Reality”.
- Artificiell Intelligens (AI), inspirerat av t.ex. Chris Noessels “Untold AI”.
Lägg särskild vikt vid att synliggöra hur du har arbetat både kumulativt och iterativt – hur du har experimenterat, testat och omvärderat dina idéer under processens gång. Vi uppmuntrar ett divergent angreppssätt där du breddar ditt utforskande i olika riktningar innan du successivt avgränsar och konkretiserar ditt slutliga designkoncept.
Dokumentation
Dokumentera och kommunicera designkonceptet genom gestaltning och text.
Gestaltning
Gestalta ditt designförslag i lämpliga, valfria media, i form av t.ex. analoga eller digitala skisser, bilder, eller fotografi. Andra digitala medier som ljud, film, 3D kan också användas. Gestaltningarna ska vara tydliga och förklarande snarare än överarbetade eller perfekta; tänk skiss och prototyp snarare än illustration eller färdig produkt. Gestaltningarna ska vara egenframtagna, och alltså ej bestå av t.ex. obearbetade generativa AI-bilder, nedladdade bilder, clip art, automatgenererade animationer eller videos, eller dylikt.
Dokumentera på två till fyra A4-sidor i pdf-format och/eller i valfria media. Följande format kan vi ta del av, hantera, och bedöma: jpg, mp3, mp4, obj, pdf, png, tiff, Vimeo, YouTube.
Text
Skriv en text som behandlar följande punkter:
- Vilken relevans och vilket värde har ditt designkoncept; varför just detta koncept, och varför är det god design? Beskriv och förklara argumenten och inspirationen bakom ditt designkoncept.
- Hur kom du fram till ditt designkoncept? Beskriv och förklara kort de centrala delarna i din process.
Dokumentera på max en A4-sida i pdf-format.
2. Portfolio
- Ge exempel på minst tre arbeten som du tycker visar din kreativitet samt dina gestaltande och analytiska förmågor.
- Presentera dina arbeten i lämpliga, valfria media, i form av t.ex. analoga eller digitala skisser, bilder eller fotografi. Andra digitala medier som ljud, film, 3D kan också användas.
- Använd beskrivande och förklarande text vid behov.
- Dokumentera på tre till tio A4-sidor i pdf-format och/eller i valfria media. Följande format kan vi ta del av, hantera, och bedöma: jpg, mp3, mp4, obj, pdf, png, tiff, Vimeo, YouTube
3. Personligt brev
- Motivera varför du sökt utbildningen och vad du vill göra efter utbildningen. Beskriv vad du vill lära dig på magisterprogrammet i digital design och varför du vill investera den tiden i ditt lärande.
- Dokumentera på en halv till en A4-sida i pdf-format.
4. Bilagor
CV och andra bilagor som du anser relevanta i förhållande till utbildning i digital design på avancerad nivå.
Bedömning
Bedömargruppen bedömer din ansökan utifrån följande bedömningskriterier:
- Designkoncept: idé, koncept, argument, inspiration, process
- Gestaltning: helhet, uttryck, upplevelse, interaktion, form, färg, material.
- Presentation: kommunikation via innehåll, bild, text, modell, struktur, layout.
Observera - ansök på antagning.se först
Har du inte skickat in din ansökan på antagning.se måste du göra det först innan du skickar in dina arbetsprover. Anvisningar för var du skickar ditt arbetsprov kommer i ett meddelande på antagning.se när du har gjort din anmälan. Deadline för att skicka in arbetsprovet är den 10 juni.