"Jag har vuxit in i rollen som lärare"
Maja Lundgren är en omtyckt lärare bland Möllebacksskolans fjärdeklassare. Men två dagar i veckan lämnar hon skolsalen för att själv sätta sig i skolbänken. Om fem år kan hon kvittera ut lärarexamen – och samtidigt ha en flerårig lärargärning på sitt CV.
Maja Lundgren kombinerar studier på 75 procent med lärararbete på halvtid. Självklart måste man vara disciplinerad, men hittills har jag lyckats balansera mellan jobb, studier och fritid, berättar Maja.
Klockan har passerat två och skoldagen är slut i klass 4C. Ett par tioåringar dröjer sig kvar en stund i klassrummet, innan de släntrar ut mot korridoren. Men Maja Lundgrens arbetsdag fortsätter ett tag till. Snart ska hon sätta sig och förbereda morgondagens mattelektion.
Sedan i höstas är 21-åriga Maja Lundgren lärare på Möllebacksskolan i Sölvesborg. Men hon är också student på Högskolan Kristianstad, där hon går den arbetsplatsintegrerade grundlärarutbildningen.
"Jag är jättenöjd med upplägget. Det vi lär oss på högskolan kan vi använda redan nästa dag i klassrummet."
Maja Lundgren är uppvuxen i Sölvesborg och tillbringade själv mellanstadieåren som elev på Möllebackskolan. Men på den tiden kunde hon inte ana att hon i framtiden skulle ta plats i katedern.
– Det var aldrig något uttalat mål eller någon dröm att jobba som just lärare. Men jag har alltid gillat att umgås med barn.
De senaste åren har hon tränat fotbollsknattar och arbetat som timvikarie i förskolan. Förra våren fick hon tipset från en bekant om den annorlunda grundlärarutbildningen på Högskolan Kristianstad, där studier kombineras med arbete.
– Själv var jag inte helt säker på om det var min grej. Men jag rådgjorde med familj och bekanta, och flera tyckte att jag skulle passa som lärare. Så jag bestämde mig för att testa att söka.
Konkurrensen om platserna var hård, men efter intervjuer och betygsbedömning fick Maja Lundgren beskedet att hon passerat nålsögat. Plötsligt låg en femårig utbildning framför henne.
"Visst kändes det lite tufft. Samtidigt insåg jag att det var värt mycket, att få yrkeserfarenhet och att dessutom slippa CSN-lån under studietiden."
Åsa Hammarlund, programansvarig för utbildningen, berättar om hur idén till upplägget kom till. Det var i samband med en studieresa hösten 2017 till Montclair State University utanför New York.
– Vi upptäckte att de hade en lärarutbildning där studenterna läser och arbetar parallellt. Studenterna tar till sig kunskaperna och erfarenheterna genom att blanda teori och praktik. Redan under hemresan började vi skissa på en liknande modell här vid Högskolan Kristianstad.
Ett av de främsta skälen har varit att möta arbetsmarknadens behov av behöriga lärare. Intresset har varit stort bland skolorna, att erbjuda studenterna arbete. Numera har fjorton kommuner i Blekinge, Skåne och Småland nappat.
För Maja Lundgrens del började lärarjobbet på Möllebacksskolan i augusti och de första dagarna fick hon delta i lärarkollegornas förberedelser inför höstterminen.
– Det var verkligen en upplevelse, att se hur mycket planering det innebär. Det var också många praktiska saker, som att möblera klassrummen, skriva namnskyltar, memorera barnens namn…
Några veckor senare drog högskolestudierna igång, och hon kunde genast börja dra paralleller mellan händelser i klassrummet och saker som togs upp i litteraturen på högskolan.
"Allra första kursen handlade om relationer och om hur man leder ett klassrum. Vi fick tips efter tips, som jag sedan kunde gå ut i klassen och prova."
Mentor Mariette Lindberg och rektor Susanne Thorén är mycket nöjda med att Maja Lundgren valde att komma till Möllebacksskolan. Detta är ett ypperligt sätt att komma ut och praktisera kunskaperna på fältet, menar Mariette Lindberg.
Rektor Susanne Thorén har bara gott att säga om Maja Lundgrens insatser.
"Vi är jättenöjda med att ha Maja hos oss. Tidvis kan det säkert vara krävande, men det är nog också väldigt olika hur rektorerna fördelar arbetet. En del studenter sätts in på heltid inför egen klass, medan vi på Möllebacksskolan har valt att ta det steg för steg."
Detta första läsår har Maja Lundgren fått fem lektioner i veckan då hon är ensam med klassen. Övriga lektioner samarbetar hon med mentor Mariette Lindberg eller någon annan kollega.
"Maja får verkligen en ordentlig grund att stå på och erfarenheter som är ovärderliga, säger Mariette Lindberg."
Hon har observerat hur hennes adept, bara under de senaste månaderna, börjat växa in i lärarkostymen.
– I början var det ibland en utmaning, och det kunde vara ganska stökigt i klassrummet. Men Maja är en bra förebild, med stor pondus och förmåga att skapa bra relationer. Jag minns hur jag gick in i klassen när hon gick igenom ”Grej of the week”. Det var helt knäpptyst och alla elever hade fullt fokus.
Maja Lundgren nickar.
"Ja, jag känner själv att jag vuxit in i rollen. Idag kan så mycket mer, jämfört med i höstas. Det är verkligen stor skillnad. Och utöver undervisningen får jag också nya insikter i lärarnas vardag, som konflikthantering och bemötande av barn med särskilda behov."
Måndagar och fredagar beger hon sig till högskolan. Just nu läser hon matematik med didaktisk inriktning, och får en del handfasta uppgifter som hon kan använda i klassen. Men framför allt uppskattar hon stunderna på högskolan, då hon kan dela sina jobberfarenheter med de andra studenterna.
– Det kan bli väldigt babbligt ibland, för vi har alltid saker att prata om. Det är roligt att träffas och byta tankar med varandra. Men hade jag varit på högskolan hela veckorna, så hade jag längtat ihjäl mig till att komma tillbaka hit till skolan!
Text och foto: Kerstin Weman Thornell