Grundlärarutbildning med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 - 240 hp
Programkod: LAGT2- LAGT2
Nivå: Grundnivå
Engelsk titel: Primary Teacher Education Programme - pre-school class and school years 1-3
Beslut: Fastställd av Utbildningsnämnden för lärande och miljö: 2013-03-13. Giltig från och med 2013-09-02.
Diarienummer: U2013-241-581
Övergripande utbildningsmål
Grundlärarutbildningen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 är en akademisk professionsutbildning som ska ge studenten en tydlig läraridentitet med en inriktning mot detta verksamhetsområde. Utbildningen är en sammanhållen yrkesutbildning med ett ämnesövergripande förhållningssätt.
Studenten ska efter genomgången utbildning, i sitt arbete som lärare, kunna bidra till att barn utbildas till aktivt medborgarskap och demokratiskt förhållningssätt. Utbildningen utgör en bas för vidare studier och forskning inom yrket.
Utbildningen syftar till att möta de krav och möjliggöra de mål som anges i Högskolelagen (SFS 1992:1434; SFS 2006:173) för utbildning på grund- och avancerad nivå:
"Utbildning på grundnivå skall utveckla studenternas
– förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar
– förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
– beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
– söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå
– följa kunskapsutvecklingen, och
– utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och
förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för
utbildning på grundnivå,
– ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda
– kunskaper,
– utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och
– situationer, och
– utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på
– självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete."
I programmet ingår verksamhetsförlagd utbildning (VFU) omfattande minst 30hp.
Examensmål
Utbildningen syftar också till att möta de krav och möjliggöra de mål som anges i och Högskoleförordningen (HF 1993:100 bil 2; SFS 2010:541) för denna utbildning:
"För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som grundlärare i den verksamhet som utbildningen avser. Studenten ska även visa kunskap och förmåga för annan undervisning för vilken examen enligt gällande föreskrifter kan ge behörighet.
Kunskap och förståelse
För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3 ska studenten
– visa sådana ämneskunskaper, inbegripet insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen,
– visa sådana ämnesdidaktiska och didaktiska kunskaper som krävs för yrkesutövningen,
– visa fördjupad kunskap om grundläggande läs-, skriv- och matematikinlärning och om barns kommunikation och språkutveckling,
– visa kännedom om praktiska och estetiska läroprocesser,
– visa kunskap om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen,
– visa fördjupad kunskap om bedömning av elevers lärande och utveckling.
– visa sådan kunskap om barns utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för yrkesutövningen,
– visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap, och
– visa kunskap om skolväsendets organisation, relevanta styrdokument, läroplansteori och olika pedagogisk-didaktiska perspektiv samt visa kännedom om skolväsendets historia.
Färdighet och förmåga
För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3 ska studenten
– visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat, för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet.
– visa fördjupad förmåga att skapa förutsättningar för alla elever att lära och utvecklas,
– visa förmåga att ta tillvara elevers kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje elevs lärande och utveckling,
– visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling,
– visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra hantera specialpedagogiska behov,
– visa förmåga att observera, dokumentera, analysera och bedöma elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och informera och samarbeta med elever och deras vårdnadshavare,
– visa förmåga att kommunicera och förankra skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna,
– visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever,
– visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten,
– visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten,
– visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna, och
– visa förmåga att i den pedagogiska verksamheten tillägna sig färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3 ska studenten
– visa självkännedom och empatisk förmåga,
– visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot elever och deras vårdnadshavare,
– visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt en hållbar utveckling, och
– visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet." (SFS 2010:541).
Upplägg och innehåll
Utbildningen omfattar tre områden som hålls samman och stödjer varandra
1. Ämnes- och ämnesdidaktiska studier
2. Utbildningsvetenskaplig kärna
3. Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Utbildningen har en akademisk och yrkesmässig progression avseende såväl villkor för lärande/undervisning, ämne/ämnesdidaktik som skicklighet i utövande av läraryrket. Ämnesprogression och yrkesanknytning konkretiseras i utbildningens kursplaner. De i utbildningen ingående kursernas innehåll, uppläggning, undervisningsformer och examination samordnas så att en helhet skapas.
Utbildningen tar sin utgångspunkt i grundläggande demokratiska värderingar och förbereder lärare för yrkesverksamhet i en global och kulturellt föränderlig värld. Under utbildningen ska studenten utveckla en medvetenhet och ett förhållningssätt i relation till värdegrund, jämställdhet, kulturell mångfald och människors skilda utgångspunkter och erfarenheter.
En andra utgångspunkt är lärande för hållbar utveckling där problemlösning, kritiskt tänkande, ansvarstagande, initiativförmåga och demokratiskt arbetssätt, är kontinuerligt återkommande delar i utbildningen.
Praktiska och estetiska läroprocesser integreras under hela utbildningen både som innehåll och redskap för undervisning och lärande. Likaså möter studenten under utbildningen IKT – Informations- och kommunikationsteknik – samt använder sig av digitala verktyg i olika lärandemiljöer. I utbildningen poängteras lekens betydelse för utveckling och lärande.
Ett internationellt perspektiv finns i utbildningens alla delar. Möten med svenska och utländska studenter samt lärare med internationella erfarenheter bidrar till internationalisering på hemmaplan. Det finns också möjlighet att under utbildningen förlägga kortare eller längre perioder av studierna vid utländska universitet och lärosäten.
Det akademiska läsandet och skrivandet i olika genrer och kontexter är en integrerad del av studentens läroprocesser och löper genom utbildningens alla kurser. Undervisning och annan verksamhet i utbildningen präglas av studentens medinflytande och medansvar och förbereder studenten för ett professionellt yrkesliv.
Genom hela utbildningen utvecklar studenten ett vetenskapligt förhållningssätt till kunskap, kunskapsutveckling, lärarroll och lärarprofessionalitet. Utbildningen ger studenten möjlighet att utveckla medvetenhet om betydelsen och innebörden av skolans och läraruppdragets samhälls- och demokratiaspekter inkluderande genus-, klass-, etnicitets- och generationsfrågor.
Ämnes- och ämnesdidaktiska studier
I grundlärarutbildningen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 omfattar de ämnes- och ämnesdidaktiska studierna vid Högskolan Kristianstad 37,5 högskolepoäng (hp) svenska, 30 hp matematik, 15 hp engelska, 22,5 hp naturorienterande ämnen och teknik, 15 hp samhällsorienterande ämnen och 30 hp självständigt arbete.
I utbildningen läggs särskild vikt vid kunskaper om och olika strategier för elevers läs-, skriv- och språkutveckling samt matematiska begreppsbildning.
Självständigt arbete
I utbildningen genomförs två självständiga arbeten omfattande vardera 15 hp, alternativt ett arbete omfattande 30 hp i något av de undervisningsämnen som studeras i utbildningen. Om två arbeten vardera omfattande 15 hp genomförs måste minst ett av dem vara på avancerad nivå. Om ett arbete omfattande 30 hp genomförs måste detta vara på avancerad nivå. I det självständiga arbetet ska studenten utveckla fördjupade kunskaper relevanta för undervisning inom det valda ämnet och ett vetenskapligt förhållningssätt till sin yrkesverksamhet. Arbetet ger studenten utökade möjligheter att knyta samman kunskaper inom det valda ämnet med kunskaper och erfarenheter från den utbildningsvetenskapliga kärnan och VFU:n.
Utbildningsvetenskaplig kärna
Enligt Högskoleförordningen (SFS 2010:541) ska studierna inom den utbildningsvetenskapliga kärnan anknyta till kommande yrkesutövning och omfatta följande:
"- skolväsendets historia, organisation och villkor samt skolans värdegrund innefattande de grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna
- läroplansteori och didaktik
- vetenskapsteori och forskningsmetodik
- utveckling, lärande och specialpedagogik
- sociala relationer, konflikthantering och ledarskap
- bedömning och betygsättning
- utvärdering och utvecklingsarbete."(SFS 2010:541)
Ovanstående områden har lagts in i utbildningens kurser på ett sådant sätt att de olika områdenas innehåll samverkar med såväl de ämnes- och ämnesdidaktiska studierna som VFU:n. Detta underlättar en anknytning av innehållet till det kommande arbetet som lärare i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3.
Verksamhetsförlagd utbildning
VFU:n omfattar 30 hp och genomförs med kvalificerad handledning, huvudsakligen i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3. Av dessa utgör 15 hp ämnesrelaterad VFU.
Under VFU:n får studenten pröva sin kommande yrkesroll och utveckla denna genom reflektion över relationen mellan forskning och beprövad erfarenhet, över teori och praktik och över lärarprofessionens många skilda aspekter. Den ska även ge möjlighet till och erfarenheter av samverkan med kollegor, andra yrkeskategorier och föräldrar.
Studenten handleds kontinuerligt under varje VFU-period av lärarutbildare på fältet. Lärarutbildare vid högskolan gör besök där student, lärarutbildare på fältet och den besökande lärarutbildaren från högskolan möts för diskussion och handledning utifrån studentens arbete under den aktuella perioden i relation till tidigare perioder och i relation till målen för den aktuella perioden.
Den första terminens utbildning har en allmänt yrkesprövande inriktning där studenten ges möjlighet att tänka över sitt val både när det gäller läraryrket i allmänhet och det åldersintervall utbildningen är inriktad mot. Under utbildningens gång ökar studentens eget ansvar successivt. I den avslutande terminen förväntas studenten under handledning ta ett helhetsansvar för verksamheten i den klass där VFU:n genomförs.
Programmets struktur och kurser
Utbildningen ges i kurser om vardera 30 hp vilka kan vara indelade i olika moment. En viktig utgångspunkt är att den utbildningsvetenskapliga kärnan och de ämnes- och ämnesdidaktiska studierna får en nära koppling till den kommande yrkesutövningen i den verksamhet som utbildningen avser. Den i kurserna efterhand alltmer fördjupade didaktiska reflektionen görs med nära koppling till VFU:n. Kurserna termin 1-6 ges på grundnivå och kurserna termin 7-8 på avancerad nivå.
Termin 1
Läraruppdraget i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 – att bli lärare, 30 hp
I kursen ingår 7,5 hp svenska, 7,5 hp matematik, 12 hp utbildningsvetenskaplig kärna och 3 hp VFU.
Termin 2
Barns lärande och lärarens roll I – läraruppdraget i ett samhällsperspektiv, 30 hp
I kursen ingår 7,5 hp engelska, 7,5 hp naturorienterande ämnen och teknik, 7,5 hp samhällsorienterande ämnen och 7,5 hp utbildningsvetenskaplig kärna.
Termin 3
Lärande, utveckling och undervisning I – ett ämnesintegrerat förhållningssätt, 30 hp
I kursen ingår 7,5 hp svenska, 7,5 hp matematik, 4,5 hp engelska, 6 hp utbildningsvetenskaplig kärna och 4,5 hp VFU.
Termin 4
Barns lärande och lärarens roll II – naturvetenskap, teknik och svenska i samverkan, 30 hp
I kursen ingår 7,5 hp svenska, 7,5 hp naturorienterande ämnen och teknik, 9 hp utbildningsvetenskaplig kärna och 6 hp VFU.
Termin 5
Barns lärande och lärarens roll III – samverkan i förskoleklass och skola, 30 hp
I kursen ingår 7,5 hp matematik, 4,5 hp naturorienterande ämnen och teknik, 4,5 hp samhällsorienterande ämnen, 6 hp utbildningsvetenskaplig kärna och 7,5 hp VFU.
Termin 6
Lärande, utveckling och undervisning II – yrkes-, ämnes- och forskningsperspektiv, 30 hp
I kursen ingår 7,5 hp svenska, 7,5 hp utbildningsvetenskaplig kärna och 15 hp självständigt arbete.
Termin 7
Lärande, utveckling och undervisning III – yrkes-, ämnes- och forskningsperspektiv, 30 hp
I kursen ingår 4,5 hp svenska, 4,5 hp matematik, 6 hp utbildningsvetenskaplig kärna och 15 hp självständigt arbete.
Termin 8
Läraruppdraget i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 – ett ämnesintegrerat arbetssätt, 30 hp
I kursen ingår 3 hp svenska, 3 hp matematik, 3 hp engelska, 3 hp naturorienterande ämnen och teknik, 3 hp samhällsorienterande ämnen, 6 hp utbildningsvetenskaplig kärna och 9 hp VFU.
Förkunskaps- och behörighetskrav
Examen
Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3.Påbyggbarhet
En grundlärarexamen vid Högskolan Kristianstad på avancerad nivå leder till allmän behörighet att inleda studier på master- eller forskarnivå inom det utbildningsvetenskapliga området.Revideringar
Programutvärdering
Programutvärdering sker i enlighet med av Högskolan utfärdade riktlinjer.Övergångsbestämmelser
Om programmet avvecklas eller avsevärt förändras har studenten rätt att följa den programstruktur som denne blivit antagen till. Hur länge denna möjlighet finns anges vid beslut om avveckling eller avsevärd förändring. Tiden begränsas med utgångspunkt från normal studietakt vilket utgör en tidsmässig nedre gräns.Övrigt