Nelly klev av scenen för att återvända till klassrummet
Nelly Wämmerfors jobbade som musikalartist utomlands när pandemin slog till och stängde ner hennes bransch över en natt. Hon började fundera på alternativa karriärvägar och efter en tid som lärarvikare stod det klart för henne: hon ville byta scenen mot klassrummet.
Nelly läser till lärare på mellanstadiet.
– Som lärare vill jag vara en trygg punkt för eleverna. Att vara en person som de känner att de alltid kan komma till när de funderar över något eller behöver hjälp.
Nelly har alltid tyckt om att jobba med människor och särskilt barn. Under sina år som musikalartist gjorde hon en del underhållning för barn men att undervisa hade hon aldrig testat på. När pandemin snabbt stängde ner hennes bransch så flyttade Nelly hem till Sverige och började jobba som lärarvikarie. Yrket kändes rätt och hon bestämde sig för att plugga till lärare. Nelly frågade sina dåvarande kollegor om vilken utbildning som var bäst. Svaret var enhälligt.
– Jag jobbade som vikarie på en skola och frågade mina kollegor om vilken utbildning som var bäst. De var tydliga med att lärarutbildningen i Kristianstad har ett väldigt gott rykte. Den kräver lite mer av sina studenter, men när man kommer ut i arbetslivet har man mycket kött på benen.
"Det är den bilden jag har av framtiden, jag vill ha min klass och mitt klassrum."
Nu har Nelly snart klarat av halva utbildningen och hon längtar efter att få undervisa. Det kändes som en lång utbildning när hon började, men tiden går fort och hon är nöjd över sitt val. Efter examen vill Nelly gärna jobba på en liten skola, liknande den hon själv gick på. Hon drömmer om att få ha sin egen klass och lära känna eleverna riktigt bra. På så sätt ser hon att hon kan anpassa undervisningen utifrån det som fungerar bäst för hennes elever.
– Jag har själv gått på mindre skolor där man haft samma lärare i nästan alla ämnen. Det är den bilden jag har av framtiden, jag vill ha min klass och mitt klassrum. Det är enklare att planera upp dagarna om man känner sin klass väl. Man vet när det behövs raster, hur långa lektionerna kan vara och det är enklare att bygga upp tillit till varandra.
"Det jag gillar med mellanstadiet är att man har möjlighet att nå eleverna innan de blir tonåringar."
Att det blev mellanstadiet känns helt rätt. Som lärarvikarie testade Nelly olika åldrar och hon fastnade för mellanstadiet. Under den verksamhetsförlagda utbildningen, VFU:n, fick hon bekräftat för sig själv att hon gjort rätt val. Hon fick testa på låg- och mellanstadiet och det gjorde henne än mer övertygad om att hon valt rätt.
– Det jag gillar med mellanstadiet är att man har möjlighet att nå eleverna innan de blir tonåringar. Man kan hjälpa till med att bygga deras självförtroende, lära dem att respektera varandra och skapa en bra grund innan högstadiet.
"Vi får lära oss att undervisningen ska vara kreativ och praktisk. Under matematiklektionerna ska det finnas möjlighet för eleverna att ta på matematiken, göra, bygga, pyssla."
Nelly tänker tillbaka på sin egen skolgång och hur mycket som förändrats sedan dess. Det märkte hon redan under tiden som lärarvikarie men det har blivit ännu tydligare under utbildningens gång. På högskolan får hon lära sig att undervisa på ett sätt som är helt annorlunda från hur det var under hennes egen skolgång.
– Vi får lära oss att undervisningen ska vara kreativ och praktisk. Under exempelvis matematiklektionerna ska det finnas möjlighet för eleverna att ta på matematiken, göra, bygga, pyssla. Det jag lär mig nu, hur jag ska lära ut, hade hjälpt mig mycket när jag själv gick i skolan. Det är kul att se och kunna använda sig av det när man själv ska lära ut. Det teoretiska är inte det enda sättet.
Text: Lovisa Wallin
Foto: Annsofi Hellström