Yrkeslärarutbildning — Hantverksprogrammet - 90 hp
Programkod: LGYL1-HAVE LGYL1
Nivå: Grundnivå
Engelsk titel: Higher Education Diploma in Vocational Education — Handicraft Programme
Beslut: Fastställd av Utbildningsnämnden för lärande och miljö: 2011-10-17. Giltig från och med 2011-10-17.
Diarienummer: 1617/333-11
Övergripande utbildningsmål
Yrkeslärarutbildningen är en akademisk professionsutbildning som ger kunskaper och färdigheter för yrkesverksamhet som lärare i det svenska utbildningssystemet. Utbildningen, som bygger på forskning och beprövad erfarenhet, är en sammanhållen yrkesutbildning och präglas naturligt av ett ämnesövergripande förhållningssätt, där framtidsperspektivet inom yrket är en väsentlig del. Detta är en del av utbildningens pedagogiska grundsyn och profil.
Genom utbildningen får studenten utveckla såväl sin lärarprofessionalitet som ett vetenskapligt förhållningssätt till kunskap, kunskapstillväxt och den egna lärarrollen. Undervisning och annan verksamhet i utbildningen präglas av studentens medinflytande och medansvar och förbereder studenten för ett yrkesliv som innebär krav på fortgående professionell utveckling.
De övergripande utbildningsmålen är att studenten ska utveckla
- goda teoretiska kunskaper samt väl utvecklade färdigheter inom sitt kommande verksamhetsområde
- en yrkesroll som gynnar fortsatt professionell utveckling inom verksamhetsområdet avseende såväl fördjupning och breddning inom ämnen som pedagogisk och didaktisk forskning
- ett förhållningssätt till elevers lärande och liv som möjliggör förmågan att balansera en respektfull dialog med ett konstruktivt ledarskap
- kunskap och förmåga att verka i ett mångkulturellt och föränderligt samhälle.
Utmärkande för yrkeslärarutbildningen är att den präglas av yrkesperspektiv, ämnesperspektiv och forskningsperspektiv. Utbildningen kopplas till såväl yrkesutövning som forskning så att utvecklingen av den pedagogiska, sociala och personliga kompetensen kombineras med ett fördjupat och breddat yrkeskunnande. Ett kontinuerligt och utvecklat samarbete med arbetslivet är här av stor vikt.
Yrkeslärarexamen avläggs på grundnivå och syftar till att möta de krav och möjliggöra de mål som anges i Högskolelag och Högskoleförordning för denna utbildning.
I programmet ingår verksamhetsförlagd utbildning (VFU) omfattande minst 30 hp.
Examensmål
Högskoleutbildningen i Sverige lyder under Högskolelagen, SFS 1992:1434. Denna lag anger i 1 kap 9 § ett övergripande mål för alla grundläggande högskolestudier
Den grundläggande högskoleutbildningen skall ge studenterna
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, samt
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området. (Lag 2001:1263).
Olika utbildningars omfattning och mål preciseras i examensordningen som ingår i Högskoleförordningen (1993:100).
Examensmål (utöver de allmänna målen i kap 9 § högskolelagen)
För yrkeslärarexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som yrkeslärare i den verksamhet som utbildningen avser. Studenten ska även visa kunskap och förmåga för annan undervisning för vilken examen enligt gällande föreskrifter kan ge behörighet.
Kunskap och förståelse
För yrkeslärarexamen ska studenten
- visa sådana didaktiska och ämnesdidaktiska kunskaper som krävs för yrkesutövningen samt kännedom om vuxnas lärande,
- visa kännedom om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen,
- visa sådan kunskap om barns och ungdomars utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för yrkesutövningen,
- visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
- visa kunskap om skolväsendets organisation, relevanta styrdokument, läroplansteori och olika pedagogisk-didaktiska perspektiv samt visa kännedom om skolväsendets historia, och
- visa fördjupad kunskap om bedömning och betygssättning.
Färdighet och förmåga
För yrkeslärarexamen ska studenten
- visa fördjupad förmåga att skapa förutsättningar för alla elever att lära och utvecklas,
- visa förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat, för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet,
- visa förmåga att ta till vara elevers kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje elevs lärande och utveckling,
- visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling,
- visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra hantera specialpedagogiska behov,
- visa förmåga att observera, dokumentera och analysera elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och att informera och samarbeta med elever och deras vårdnadshavare,
- visa förmåga att kommunicera och förankra skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna,
- visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever,
- visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten,
- visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten,
- visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten samt att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna, och
- visa förmåga att i den pedagogiska verksamheten utveckla färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För yrkeslärarexamen ska studenten
- visa självkännedom och empatisk förmåga,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot elever och deras vårdnadshavare,
- visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt en hållbar utveckling, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens både i yrkesämnet och i det pedagogiska arbetet.
Upplägg och innehåll
Yrkeslärarutbildningen vid Högskolan Kristianstad innehåller 60 högskolepoäng utbildningsvetenskapliga kärnkurser och 30 högskolepoäng verksamhetsförlagd utbildning. (VFU). Utbildningen innehåller tre kurser, Yrkeslärarkompetens I, Yrkeslärarkompetens II och Yrkeslärarkompetens III om vardera 30 högskolepoäng och kan läsas antingen på helfart, högskoleförlagd, eller på halvfart, distans. För att stärka kopplingen mellan teori och praktik ingår VFU i alla kurser.
Studenten utvecklar kompetenser i god yrkeslärarverksamhet samt kompetenser som rör reflektion, innovation och problemlösning för att kritiskt kunna analysera och konstruktivt utveckla den egna undervisningen. Utveckling av dessa kompetenser ställer krav på olika former av arbetsintegrerat lärande vilket sker under VFU-perioderna, men även i de utbildningsvetenskapliga kärnkurserna. För att säkerställa de specifika ämneskunskaperna och kompetenserna ingår valbar ämnesrelaterad litteratur och moment med ämnesdidaktiskt innehåll.
Studentens progression i yrkesrollen samt den egna utvecklingen inom utbildningsområdet sker i den utbildningsvetenskapliga kärna och i den verksamhetsförlagda utbildning som ingår i varje kurs. Progressionen tydliggörs genom att områden som "Utveckling lärande och specialpedagogik", samt "Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap" studeras under Yrkeskompetens I för att sedan fördjupas i Yrkeskompetens II. Progressionen inom den verksamhetsförlagda utbildningen innebär att studenten under Yrkeskompetens I ansvarar för enstaka lektioner för att under Yrkeskompetens II och III ta ett mer omfattande och övergripande ansvar för planering och genomförande av allt fler lektionspass. Utvecklingen av det vetenskapliga tänkandet tydliggörs genom att området "Vetenskapsteori och Forskningsmetodik" i den utbildningsvetenskapliga kärnan påbörjas i Yrkeskompetens I och fördjupas i Yrkeskompetens II och III.
Yrkeslärarutbildningens två delar beskrivs enligt följande.
Utbildningsvetenskaplig kärna (60 högskolepoäng)
Den utbildningsvetenskapliga kärnan innehåller kunskaper och färdigheter som är gemensamma för alla lärare. Dessa ges inom ramen för tre övergripande områden - ett samhällsperspektiv, ett pedagogiskt/didaktiskt perspektiv och ett professionellt utvecklingsperspektiv.
Kursernas innehåll speglar forskningsläget dels vad gäller undervisningsområdet, dels vad gäller läraruppdraget. Kurserna behandlar följande områden
- skolväsendets historia, organisation och villkor samt skolans värdegrund, innefattande de grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna,
- läroplansteori och didaktik
- vetenskapsteori och forskningsmetodik
- utveckling, lärande och specialpedagogik
- sociala relationer, konflikthantering och ledarskap
- bedömning och betygsättning
- utvärderings- och utvecklingsarbete
Verksamhetsförlagd utbildning (30 högskolepoäng)
Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar 30 högskolepoäng och innehåller forskningsanknuten verksamhetsförlagd utbildning under kvalificerad handledning. Utbildningen innehåller moment som fördelas över läsåret för att täcka in det cykliska lärararbetet. I de teoretiskt orienterade momenten är syftet att erbjuda en vetenskapligt grundad kunskap om och förståelse för ett pedagogiskt handlande.
Yrkeslärarutbildningen vid Högskolan Kristianstad har en tydlig internationell prägel. Programmets upplägg möjliggör ett internationellt studerandeutbyte genom att studenterna under utbildningens tredje kurs genomför en längre VFU-period och i anslutning till denna ett större utvecklingsarbete.
Förkunskaps- och behörighetskrav
Examen
Yrkeslärarexamen med inriktning mot ämnet, är en examen som uppnås efter fullgjorda kursfordringar om 90 högskolepoäng.
Antal betygssteg inom utbildningen är tre: Väl godkänd, Godkänd och Underkänd.
Genomförda studier med godkända kurser enligt denna plan leder fram till yrkeslärarexamen med inriktning mot ämnet. (Vocational Teacher Education).
Studenten ansöker själv om examensbevis efter avslutade studier.
Påbyggbarhet
Delar av utbildningen ska kunna valideras för behörighet i andra ämnen, övrig högskoleutbildning och forskning.Revideringar
Beslut om revidering av samtliga aktuella utbildningsplaner innehållande VFU
Programutvärdering
Planering och utvärdering av utbildningen görs av lärarlag och studenter gemensamt med utgångspunkt i gällande utbildningsplan, kursplaner och tidigare utvärderingar enligt lärarutbildningens gällande handlingsplan för utvärdering. Resultatet av utvärdering utgör grunden för utveckling och förändring av utbildningen. Med utgångspunkt från den samlade erfarenhet av kurs- och programutvärderingar ansvarar Nämnden för utbildningsvetenskap för kvaliteten och kvalitetsutvecklingen i utbildningen som helhet.Övergångsbestämmelser
Om programmet avvecklas eller avsevärt förändras har studenten rätt att följa den programstruktur som denne blivit antagen till. Hur länge denna möjlighet finns ska i sådana fall anges. Tiden beräknas med utgångspunkt från normal studietakt vilket utgör en tidsmässig nedre gräns.
Övrigt
Spärregler i utbildningenFör att påbörja kurs 2 ska moment 2, 4 och 5 i kurs 1 vara godkända.
För att påbörja kurs 3 ska hela kurserna 1 och 2 vara godkända.