Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Lärarutbildning - yngre barn
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Lärarutbildning - yngre barn
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Utbildningsplan
Kursplaner/kursperioder
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
Lärarutbildning - yngre barn
Utbildningsplan
Kursplaner/kursperioder
Kontakt
  1. HKR
  2. Lärarutbildning - yngre barn
  3. Utbildningsplan
  1. HKR
  2. Lärarutbildning - yngre...
  3. Utbildningsplan

Lärarutbildning - yngre barn - 210 hp

Versioner av utbildningsplanen

Senaste version
Tidigare version (till 2009-08-30)

Programkod: LUBTY- LUBTY

Nivå: Grundnivå

Engelsk titel: Teacher Education - Primary and Early Years

Beslut: Fastställd av nämnden: 2007-06-14. Giltig från och med 2007-08-27.

Diarienummer: 1275/333-09

Övergripande utbildningsmål

Centrala styrdokument
Högskoleutbildningen i Sverige lyder under Högskolelagen, SFS 1992:1434. Denna lag anger i 1 kap 9 § ett övergripande mål för alla grundläggande högskolestudier:
"Den grundläggande högskoleutbildningen skall ge studenterna
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, samt
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet".

Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(Lag 2001:1263).

Olika utbildningars omfattning och mål preciseras i examensordningen som ingår i Högskoleförordningen. Angående lärarutbildning och lärarexamen anges det som beskrivs under rubriken Examensmål, i den reviderade examensbeskrivningen för lärarexamen 2007-03-29.

Examensmål

För lärarexamen skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att förverkliga förskolans, fritidshemmets, förskoleklassens, skolans eller vuxenutbildningens mål samt för att medverka i utvecklingen av respektive verksamhet enligt gällande föreskrifter och riktlinjer.

Kunskap och förståelse
För lärarexamen skall studenten
- visa sådan kunskap i ämnen eller inom ämnesområden som krävs för den verksamhet som utbildningen avser,
inbegripet kunskap om ämnets eller ämnesområdets vetenskapliga grund, och om relevanta metoder inom
verksamheten samt visa insikt om aktuella forskningsfrågor,
- visa kunskap om lärande och undervisning,
- visa kunskap om läs- och skrivinlärningens och matematikens betydelse för barns och elevers kunskapsutveckling,
och
– visa kunskap om betydelsen av ett jämställdhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten och vid presentation av ämnesstoffet.
För undervisning och annan pedagogisk verksamhet i förskola, förskoleklass och grundskolans tidigare år skall studenten
– visa mycket god kunskap i läs- och skrivinlärning och i grundläggande matematikinlärning.
För undervisning i grundskolan och i gymnasieskolan skall studenten dessutom
– visa mycket god kunskap i att analysera och bedöma elevers kunskapsutveckling samt god kunskap i betygssättning.

Färdighet och förmåga
För lärarexamen skall studenten
– visa förmåga att omsätta kunskaper i ämnen eller inom ämnesområden och om lärande och undervisning som krävs for den verksamhet som utbildningen avser så att alla barn och elever lär och utvecklas,
- visa förmåga att förmedla och förankra samhällets och demokratins värdegrund,
- visa förmåga att förmedla, förankra och tillämpa gällande regelverk som syftar till att förebygga och motverka
diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever,
- visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning
och annan pedagogisk verksamhet och delta i ledningen av denna,
– visa förmåga att analysera, bedöma, dokumentera och värdera elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål samt informera och samarbeta med föräldrar och vårdnadshavare,
- visa förmåga att använda informationsteknik i den pedagogiska verksamheten och inse betydelsen av olika mediers
roll för denna, och
– visa förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över både egna och andras erfarenheter och relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom ämnen eller ämnesområden.
För lärarexamen på avancerad nivå omfattande 240, 270, 300 eller 330 högskolepoäng skall studenten dessutom
- visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över både egna och
andras erfarenheter och relevanta forskningsresultat.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För lärarexamen skall studenten
- visa självkännedom och empatisk förmåga,
- visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och
etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot barn, elever och deras vårdnadshavare, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet.

Upplägg och innehåll

Lärarutbildningen består i Kristianstad i enlighet med proposition 1999/2000:135 av tre sammanhängande delar, som kallas utbildningsområden: det allmänna utbildningsområdet (AU), ett utbildningsområde med inriktningar och ett utbildningsområde med specialiseringar. För studenter som skall bli lärare i naturvetenskapliga ämnen och/eller matematik och som saknar naturvetenskaplig och matematisk behörighet ingår dessutom en inledande kompletteringstermin där kurser i matematik och naturvetenskap ingår.

AU, inriktningar och specialiseringar består av kurser om 7,5, 15 eller 30 högskolepoäng. Delar av utbildningen kan ges som fristående kurser. Samläsning mellan lärarutbildning och andra program samt fristående kurser sker i viss omfattning. Undervisningsmoment eller delar av moment kan kräva obligatorisk närvaro, vilket i så fall skall framgå av kursplanen.

För schematisk översikt av upplägg av utbildningen se bilaga 1.

Allmänna utbildningsområdet
Det allmänna utbildningsområdet (AU) omfattar 90 högskolepoäng vilka är fördelade på tre terminer och innehåller för läraryrket centrala kunskapsområden och tvärvetenskapliga ämnesstudier. AU fokuserar kunskap, kompetens och färdigheter som är gemensamma för alla lärare. AU uppmärksammar olika sätt att organisera och tillägna sig kunskap och bidrar samtidigt till studentens ämnesfördjupning. AU- terminerna ger möjlighet att utveckla förmågan till aktivt, kritiskt och självständigt kunskapssökande. Studenten förväntas att utveckla sitt pedagogiska ledarskap och fördjupa sig i arbetssätt och uttryckssätt som är viktiga för en blivande lärare att behärska.

Den verksamhetsförlagda delen inom AU omfattar 15 högskolepoäng VFU där studenten ges möjlighet att utveckla sin yrkeskunskap, knyta teori till praktik samt öva sin förmåga till reflektion.

Under den första delen av det allmänna utbildningsområdet ger utvecklingen av studentens egna färdigheter en grund för en bättre förståelse för betydelsen av elevens läs- och skrivutveckling samt matematikutveckling. Lärarens samhällsuppdrag och läroplanernas värdegrund sätts i centrum. Gruppens betydelse för studentens eget lärande studeras tillsammans med gruppdynamik och konflikthantering. Teorier om lärande och hur kunskap bildas inom olika vetenskapliga traditioner studeras med särskild uppmärksamhet på naturvetenskaplig bildning.

Huvudtemat för den andra delen är lärarens uppdrag att kunna möta alla elever dvs att organisera lärandemiljöer i en skola för alla. Studenten ska utveckla sin samarbetsförmåga genom att tillsammans med studenter från andra inriktningar arbeta med ett tvärvetenskapligt innehåll. Bedömningsfrågor och föräldrakontakter uppmärksammas. Socialisation inom och utanför skolan belyses med särskild betoning på det mångkulturella samhället. Åtgärder mot diskriminering och kränkande behandling studeras.

Den tredje delen utgår ifrån läraryrket i hela sin komplexitet och tar avstamp i utbildningshistoria för att ge ett perspektiv på läraryrket i framtiden. Yrkesetik samt specialpedagogik uppmärksammas.

Inriktningar
En inriktning är ett utbildningsområde mot ämne eller ämnesområden, som omfattar minst 60 högskolepoäng, varav minst 15 högskolepoäng är verksamhetsförlagda. Inriktningen svarar mot de ämnen eller de ämnesområden som blivande lärare avser att arbeta med och som knyter an exempelvis till åldern på de barn/ungdomar som utbildningen är inriktad mot.

De inriktningar som för närvarande ges vid Högskolan Kristianstad framgår av bilaga 2.
Läs-, skriv- och matematikinlärning ingår i samtliga inriktningar för verksamhet i förskola, förskoleklass, fritidshem och grundskolans tidigare årskurser. I anslutning till respektive inriktnings ämnesinnehåll studeras betingelserna för hur lärande hos barn och ungdomar sker. De aktuella ämnenas innehåll väljs med utgångspunkt i den kommande yrkesrollen.

Specialiseringar
Specialisering är ett utbildningsområde, omfattande minst 30 högskolepoäng relevanta för lärarutbildningen, vilket avser fördjupning, breddning, komplettering av eller nya perspektiv på de kunskaper som tidigare har hämtats in. Studenten kan genom val av inriktningar och specialiseringar själv profilera sin utbildning.

Examensarbete
Ett självständigt examensarbete omfattande 15 eller 30 (15 + 15) högskolepoäng skall skrivas inom området utbildningsvetenskap. Arbetet bör med fördel knytas till något av högskolans forskningsteman.

Verksamhetsförlagd del av utbildningen
Den verksamhetsförlagda delen av lärarutbildningen skall utveckla såväl den individuella lärarrollen som samarbetsförmågan i arbetslag. Den skall också utveckla studentens förmåga att förstå och utveckla barns och elevers tänkande och lärande. Lärarutbildningen skall förankras i praktiska erfarenheter av undervisning och lärande. Den på vetenskap grundade kunskapen skall ges utrymme att möta den beprövade erfarenheten. Mötet mellan dessa två perspektiv möjliggör en hög kvalitet i lärarutbildningen där studenten ges möjlighet att möta olika kunskapstraditioner och erfarenheter.

Den verksamhetsförlagda delen av utbildningen (VFU) består av fältstudier då studenterna utforskar verksamheten på fältet, perioder med handledning i yrkesrollen. Perioderna med handledning i yrkesrollen omfattar sammantaget i regel 20 veckor.

Förkunskaps- och behörighetskrav

Grundläggande behörighet.

Examen

Olika utbildningars omfattning och mål preciseras i den reviderade examensbeskrivningen 2007-03-29 som ingår i Högskoleförordningen. Angående lärarutbildning och lärarexamen anges följande:
"Lärarexamen avläggs på grundnivå eller avancerad nivå beroende på poängomfattning, krav på fördjupning i ett ämne eller inom ett ämnesområde och krav på omfattning av studier på avancerad nivå.
Lärarexamen uppnås efter fullgjorda kursfordringar om dels 180 eller 210 högskolepoäng (grundnivå), dels 240, 270, 300 eller 330 högskolepoäng (avancerad nivå). För en lärarexamen på avancerad nivå krävs att utbildningen omfattar minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå. I annat fall avläggs examen på grundnivå."

För undervisning och annan pedagogisk verksamhet i

– förskola, förskoleklass och fritidshem krävs 210 högskolepoäng. Utbildningen måste innehålla en inriktning om minst 60 poäng och minst en specialisering omfattande minst 30 högskolepoäng.

– grundskolans tidigare år krävs 210 poäng. För examen på avancerad nivå krävs 240 poäng inklusive kurser som omfattar minst 60 poäng på avancerad nivå.

– grundskolans senare år och i gymnasieskolan krävs 270 poäng inklusive en respektive två fördjupning(ar) om minst 90 poäng i relevant(a) ämne(n) eller ämnesområde(n). För examen på avancerad nivå krävs kurser som omfattar minst 60 poäng på avancerad nivå. För undervisning i svenska respektive samhällskunskap i grundskolans senare år krävs minst 90 högskolepoäng och i gymnasieskolan minst 120 högskolepoäng i ämnesområden som är relevanta för dessa ämnen. Utbildningen måste innehålla minst en inriktning om minst 60 högskolepoäng och en fördjupande specialisering omfattande minst 30 högskolepoäng. Resterande specialiseringar måste vara relevanta för läraryrket och en av specialiseringarna måste dessutom utgöra ett andra undervisningsämne.

Examensbevis
Studenter som med godkänt resultat genomgått hela utbildningen erhåller efter ansökan ett examensbevis. I examensbeviset anges
- Undervisning eller verksamhet som utbildningen är avsedd för
- Inriktningar
- Specialiseringar
- Titel på examensarbetet
- Ingående hela kurser med betyg specificeras

Nämnden för utbildningsvetenskap har beslutat om nedanstående formulering på examensbevisen:

– För utbildning riktad mot de yngre barnen och eleverna, 210 eller 240 högskolepoäng, skall examensbeviset lyda enligt följande:
"Lärarexamen avseende läraruppdrag i … följt av ett eller en kombination av nedanstående verksamheter beroende på innehållet i studentens utbildning.

förskola, förskoleklass, grundskolans tidigare år, fritidshem, 210 högskolepoäng"

grundskolans tidigare år 240 högskolepoäng"

– För utbildning riktad mot grundskolans senare år, 270. 300 eller 330 högskolepoäng, skall examensbeviset lyda:
"Lärarexamen avseende läraruppdrag i grundskolans senare år, xxx högskolepoäng"

– För utbildning riktad mot grundskolans senare år och gymnasieskolan, 270, 300 eller 330 högskolepoäng, skall examensbeviset lyda:
"Lärarexamen avseende läraruppdrag i grundskolans senare år och gymnasieskolan, xxx högskolepoäng".

Påbyggbarhet

Högskolan Kristianstad eftersträvar påbyggbarhet mellan lärarutbildningen och andra ämnesstudier. Vid fortsatta studier vid annan högskola eller universitet görs bedömning av tillgodoräknande vid respektive universitet eller högskola.

En genomgången lärarutbildning vid Högskolan Kristianstad på avancerad nivå leder till en allmän behörighet att inleda masterstudier inom det utbildningsvetenskapliga området. Olika forskningsinriktningar inom utbildningsvetenskap har sina särskilda behörighetskrav som kan uppfyllas genom successiva val inom lärarutbildningen. Det är upp till varje enskild student att tillse att de val som görs leder till önskvärd behörighet. Högskolan Kristianstad erbjuder idag möjlighet till forskarutbildning, dels i samverkan med andra enskilda lärosäten och dels genom nationella forskarskolor.

För studenter med genomgången lärarutbildning på grundnivå ges möjlighet till fristående påbyggnadskurser på avancerad nivå.

Revideringar

2009-06-15

Revidering av LUBTY och LUBSY

Programutvärdering

Planering och utvärdering av lärarprogrammet görs av lärarlag och studenter gemensamt med utgångspunkt i gällande utbildningsplan, kursplan och tidigare utvärderingar. Kursen utvärderas enligt lärarutbildningens gällande handlingsplan för utvärdering. Resultatet av utvärdering utgör grunden för utveckling och förändring av kursen. Med utgångspunkt från den samlade erfarenheten av kursutvärderingarna, ansvarar Nämnden för utbildningsvetenskap för kvaliteten och kvalitetsutvecklingen i utbildningen som helhet.

Övergångsbestämmelser

Övergångsbestämmelser i den reviderade examensbeskrivning för lärarexamen 2007-03-29

1. Denna förordning träder i kraft den I maj 2007. Förordningen skall, om inte något annat framgår av 3 eller 4, tillämpas i fråga om lärarexamina som utfärdas
efter utgången av juni 2007.

2. De äldre bestämmelserna skall tillämpas i fråga om lärarexamina som utfärdas före den l juli 2007.

3. De äldre bestämmelserna skall också tillämpas i fråga om lärarexamina som utfärdas efter utgången av juni 2007 om den utbildning som examensbeviset omfattar i sin helhet har slutförts dessförinnan.

4. Den som före den l juli 2007 har påbörjat en utbildning till en lärarexamen enligt de äldre bestämmelserna och den som dessförinnan har antagits till sådan utbildning men fått anstånd till tid därefter med att påbörja utbildningen, har rätt att slutföra sin utbildning för att få en lärarexamen enligt de äldre bestämmelserna, dock längst till och med utgången av juni 2015.

5. Omfattningen av en lärarexamen som enligt 3 och 4 får avläggas efter utgången av juni 2007 enligt de äldre bestämmelserna, skall anges i poäng enligt de äldre bestämmelserna. I examensbeviset för en lärarexamen som avses i 4 skall också anges examens motsvarande omfattning i högskolepoäng enligt vad som anges i punkt 6 i ikraftträdande - och övergångsbestämmelserna till förordningen (2006:1053) om ändring i högskoleförordningen (1993:100).

Övrigt

Bedömning och betygsgrader
Betyg sätts på del av kurs (delprov) och hel kurs. Betygsgraderna är väl godkänd, godkänd och underkänd om inte annat anges i kursplanen.
Examination sker enligt gällande riktlinjer fastställda av högskolestyrelsen.

Avrådan
Uppstår tveksamhet om en students möjligheter att fullfölja utbildningen med godkänt resultat, eller om dennes lämplighet att utöva läraryrket, kallas studenten av utbildningschefen så snart som möjligt till ett samtal. I samtalet deltar ansvariga lärarutbildare från högskolan och från fältet (LUH och LUF). Om studenten så önskar skall representant för studentkåren närvara. Samtalet, som eventuellt kan utmynna i en avrådan, sammanfattas skriftligt. Denna sammanställning tillställs studenten och en kopia arkiveras. Avrådan undertecknas av utbildningschefen. Information om hur beslut om avrådan kan överklagas skall ges studenten.

Förkunskapskrav (förtydligande)

För att bli antagen till lärarutbildningen krävs grundläggande och särskild behörighet. Särskild behörighet varierar beroende på vilken inriktning som söks. Behörighetskraven till de olika inriktningarna framgår av bilaga 2.

Antagning till programmet sker med utgångspunkt från betyg eller resultat av högskoleprov.
För antagning till andra inriktning och specialiseringar gäller Nämnden för utbildningsvetenskaps beslut om urvalskriterier och dimensionering. Urval sker med utgångspunkt från flest antal avklarade akademiska högskolepoäng. I de fall antalet avklarade akademiska högskolepoäng är lika sker urval utifrån flest antal högskolepoäng med betyg väl godkänd. Skulle även antalet högskolepoäng med betyget väl godkänd vara lika sker urval genom lottning.

För övrigt hänvisas till Spärrar i utbildningen – se bilaga 3.

Senaste version
Tidigare version (till 2009-08-30)
Kortadress: www.hkr.se/plubty

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025