Masterprogram i pedagogiskt arbete - 120 hp
Programkod: MPGS1- MPGS1
Nivå: Avancerad nivå
Engelsk titel: Master programme in Educational Sciences
Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning: 2024-11-28. Giltig från och med 2025-09-01.
Diarienummer: U2024-241-2268
Övergripande utbildningsmål
Det övergripande målet för Masterprogram i pedagogiskt arbete är att de studerande ska ha kunskap och förståelse inom Pedagogiskt arbete, inbegripet såväl brett kunnande inom forskningsområdet som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar, samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete. Studenterna ska även ha fördjupad metodkunskap inom forskningsområdet pedagogiskt arbete.Examensmål
Kunskap och förståelse
För magisterexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom Pedagogiskt arbete, inbegripet såväl överblick över forskningsområdet som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området, samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom forskningsområdet pedagogiskt arbete.
För masterexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom Pedagogiskt arbete, inbegripet såväl brett kunnande inom forskningsområdet som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området, samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom forskningsområdet pedagogiskt arbete.
Färdighet och förmåga
För magisterexamen ska studenten
- visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
För masterexamen ska studenten
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen ska studenten
- visa förmåga att inom forskningsområdet pedagogiskt arbete göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
För masterexamen ska studenten
- visa förmåga att inom forskningsområdet pedagogiskt arbete göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Upplägg och innehåll
Masterprogrammet omfattar 120 hp, varav de första 60 hp är studier på magisternivå. Kursstrukturen utgörs av åtta kurser om 15 hp med en kurs/termin.
Magisterdelen
Kurs 1: Introduktion till pedagogiskt arbete (15 hp avancerad nivå).
Kurs 2: Utbildningsvetenskapliga forskningsansatser - vetenskapsteori och metod (15 hp avancerad nivå).
Kurs 3: Didaktik/ämnesdidaktik - kunskapsfält och forskning (15 hp avancerad nivå).
Kurs 4: Självständigt arbete (15 hp avancerad nivå).
Masterdelen
Kurs 5: Forskning i pedagogiskt arbete (15 hp, avancerad nivå).
Kurs 6: Samhällsteori och metodologiska överväganden i utbildningsvetenskaplig kontext (15 hp, avancerad nivå).
Kurs 7: Forskning i Pedagogiskt arbete – kvalitet och etik (15 hp, avancerad nivå)
Kurs 8: Självständigt arbete (15 hp, avancerad nivå).
Ordningen mellan kurserna kan komma att ändras och vissa kursnamn kan komma att uppdateras.