Magisterprogram i Svenska med didaktisk inriktning - 60 hp
Programkod: MASV1- MASV1
Nivå: Avancerad nivå
Engelsk titel: Degree of Master with a Major in Swedish with a Focus on Teaching and Learning
Beslut: Fastställd av Utbildningsnämnden för lärande och miljö: 2012-06-18. Giltig från och med 2012-09-03.
Diarienummer: U2012-241-1055
Övergripande utbildningsmål
Programmets övergripande mål är att de studerande utvecklar breddade och didaktiskt riktade kunskaper i språk- och litteraturvetenskap samt fördjupade kunskaper inom det samlade huvudområdet svenska med didaktisk inriktning. Utbildningen ger träning i att identifiera och formulera didaktiskt orienterade problem inom huvudområdet och skapar förutsättningar för att delta i forskningsarbeten samt att självständigt och tillsammans med andra bedriva lokala utvecklingsarbeten inom utbildnings-, kultur och mediesektorn.Examensmål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången utbildning ska studenten
- visa bred och didaktiskt riktad kunskap om språk, kultur och texter, om barns och ungas språk-, läs- och skrivutveckling samt om språklig och litterär socialisation i det nya medielandskapet
- visa insikt i aktuella forsknings- och utvecklingsarbeten samt fördjupad kunskap inom delar av det samlade huvudområdet svenska med didaktisk inriktning
- visa fördjupad kunskap om utvecklingsarbete och praktiknära forskningsmetoder inom språk- och litteraturdidaktiskt orienterade områden.
Färdighet och förmåga
Efter genomgången utbildning ska studenten
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera språk- och litteraturdidaktiska frågeställningar samt uppvisa god förmåga att planera och genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar
- visa förmåga att integrera kunskap samt analysera, bedöma och hantera språk- och litteraturdidaktiskt komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information
- visa utvecklade kommunikativa förmågor – muntligt och skriftligt – inbegripet förmåga att kommunicera systematiskt samlad och reflekterad kunskap i dialog med vetenskapssamhället och samhället i övrigt
- visa sådana färdigheter som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången utbildning ska studenten
- visa förmåga att göra relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska bedömningar vid materialinsamling och annan dokumentation samt visa särskild medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete som inbegriper barn och unga
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap, kunna ta ansvar för sin egen kunskapsutveckling samt kunna studera, lära av och bemöta medstuderandes skrivna texter och muntliga synpunkter kritiskt och konstruktivt
- visa insikter om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället samt visa ansvar för hur den används.
Upplägg och innehåll
Utbildningen omfattar 60 högskolepoäng, varav 45 högskolepoäng utgörs av obligatoriska kurser. De obligatoriska kurserna ligger i utbildningens första, andra och fjärde termin. Utbildningens inledande kurs, Språkliga och kulturella praktiker i utveckling (15 hp), innehåller övergripande didaktiskt riktade studier i språk- och litteraturvetenskap samt en bred överblick över det svenskämnesdidaktiska forskningsfältet. Denna kurs följs av en vetenskapsteoretisk och metodrelaterad kurs, Humanvetenskaplig teori och metodologi (15 hp), som fördjupar de studerandes metodologiska och vetenskapsteoretiska kunskaper inom forskningsområdet. Med nära anknytning till de vetenskapsteoretiska och metodinriktade studierna utvecklar studenten även en innehållsorientering och en teoretisk grund för den avslutande terminens självständiga arbete.
De inledande båda obligatoriska kurserna följs av valfria kurser om 15 hp på grund- eller avancerad nivå. Dessa kurser väljs inom huvudområdet och i samråd med handledare och syftar till ytterligare kunskapsfördjupning inom ett avgränsat och för det självständiga arbetet relevant kunskapsområde.
Utbildningen avslutas med ett självständigt arbete där studenten använder sin ämnes- och metodkompetens för att (vidare)utveckla ett eget problemområde, formulera egna frågeställningar samt besvara dessa genom en empirisk, praktiknära undersökning.
Utbildningen utgår från och bygger på deltagarnas aktiva yrkeserfarenheter och ger fördjupade kunskaper inom huvudområdet Svenska med didaktisk inriktning. En forskarledd seminarieserie där deltagarna bidrar med textframläggningar, löper genom hela utbildningen och belyser teori- och metodfrågor kopplade till deltagarnas forsknings/intresseområden. Kurserna innehåller varierade utbildnings- och examinationsformer och leder successivt fram till det självständigt skriftligt arbetet, som presenteras i form av en uppsats eller ett nära publiceringsfärdigt artikelutkast. Arbetet läggs fram och försvaras vid ett forskarlett seminarium. Vid detta granskar studenten också medstuderandes texter kritiskt och konstruktivt. Under det självständiga arbetet ges handledning individuellt och i grupp.
Programstruktur
Kurs 1
Språkliga och kulturella praktiker i utveckling (15 hp)
Kursen innehåller didaktiskt riktade studier i språk- och litteraturvetenskap och behandlar centrala delar av huvudområdet svenska med didaktisk inriktning. Några för ämnet betydelsefulla kunskapsområden får härvid särskilt och fördjupat utrymme: litteratur- och mediereception, multimodalitet, flerspråkighet samt kommunikation och textsocialisation i det nya medielandskapet. Härutöver behandlas professionsämnet svenska ur ett historiskt perspektiv varvid ämneskonceptioner och ämnesidentiteter behandlas.
Kurs 2
Humanvetenskaplig teori och metodologi (15 hp)
Kursen innehåller studier i vetenskapsteori och praxisnära metoder inom det humanvetenskapliga forskningsområdet med särskild fördjupning inom metodologiska och vetenskapsteoretiska frågor med relevans för studentens intresseområde/kommande självständiga arbete, som tentativt formuleras redan här.
Kurs 3
Valfri/a kurs/er som ger individuell, ytterligare fördjupning inom huvudområdet (15 hp)
Kursvalen syftar till ytterligare individuell ämnesfördjupning och väljs i samråd med handledaren utifrån intressen och tidigare kunskaper. Kurs/er väljs i riktning mot ett av studenten valt specialområde, exempelvis tidig och fortsatt läs- och skrivutveckling resp. läs- och skrivsvårigheter; multimodalitet, tvåspråkighet och språkutveckling; receptionsteori, textförståelse och texttolkning; barn- och ungdomslitteratur; litterär gestaltning eller bedömning av läs- och skrivprocesser/läs- och skrivutveckling.
Kurs 4
Självständigt arbete (15 hp)
Inom kursen genomför den studerande under handledning, men självständigt, en empirisk undersökning inom huvudområdet. Arbetet bör i möjligaste mån knyta an till pågående forskningsprojekt vid Högskolan Kristianstad.