Två nya program på avancerad nivå inom pedagogiskt arbete
Nästa höst lanserar Högskolan Kristianstad två nya program på avancerad nivå inom pedagogiskt arbete. Syftet är att öppna nya möjligheter för lärare och förskollärare att vidareutbilda sig och meritera sig inom sitt yrke.
– Det finns flera fördelar med att välja dessa program hos oss. Utbildningen genomförs till exempel på halvfart, på kvällstid och på distans, för att det ska vara möjligt för lärare och förskollärare att gå kursen oavsett var i Sverige man jobbar, säger Anders Jönsson, programområdesansvarig.
Bakgrunden till förändringen är dels Högskolan Kristianstads rättigheter att bedriva forskarutbildning i pedagogiskt arbete och att man vill att magister- och masterutbildningen ska fungera som en väg in till forskarutbildningen för intresserade studenter.
"Ett annat skäl till de nya programmen handlar om att Skolverket inför ett nationellt professionsprogram för lärare och förskollärare."
– Vi har tidigare haft en mer allmän magister- och masterutbildning i Utbildningsvetenskap, men startar nu om programmet i pedagogiskt arbete istället, förklarar Anders Jönsson, programområdesansvarig och studierektor för forskarutbildningen i pedagogiskt arbete.
– Ett annat skäl till de nya programmen handlar om att Skolverket inför ett nationellt professionsprogram för lärare och förskollärare. På de högre nivåerna i professionsprogrammet kommer akademiska studier på avancerad nivå att spela en viktig roll för meriteringen och vi vill stödja lärare och förskollärare i detta genom att erbjuda mer relevanta utbildningar.
Flexibla studiemöjligheter och särskilda fördelar
De nya programmen är särskilt utformade för yrkesverksamma lärare och förskollärare. För att kunna ansöka krävs en lärarexamen eller förskollärarexamen och beroende på om man har en examen på grund- eller avancerad nivå från tidigare studier kan man välja att börja på magister- eller masternivå. Båda utbildningarna ger också behörighet för forskarutbildning.
I och med att programmen är skapade för yrkesverksamma erbjuds de på halvfart, på kvällstid och på distans så att det ska vara möjligt för lärare och förskollärare att kombinera studierna med arbete, oavsett var i Sverige de bor.
– Utbildningen är dessutom sammanhållen i ett program, vilket innebär att man har förtur till kurserna inom programmet. En ytterligare fördel är att det är möjligt att tillgodoräkna sig kurser inom masterutbildningen, ifall man går vidare till en forskarutbildning i pedagogiskt arbete.
" De nya programmen ger stora möjligheter att fördjupa sig inom sina egna intresseområden."
För blivande studenter som funderar på att ansöka till dessa program framhåller Anders Jönsson att de nya programmen ger stora möjligheter att fördjupa sig inom sina egna intresseområden. Genom självständiga arbeten kan studenterna utforska ämnen som är särskilt viktiga för dem.
Text: Jakob Nord