"Intresset för människor är grunden i HR-arbetet"
Vad är det som påverkar människors mående på arbetsplatsen? Det var en av många frågor som Sofia Hörlin funderade över medan hon monterade rullstolar och förpackade reservdelar. Tankarna ledde så småningom till Personal- och arbetslivsprogrammet, och ett arbete som HR-specialist på ett välkänt, globalt företag.
Sofia Hörlin arbetade några år innan hon utbildade sig vid Personal- och arbetslivsprogrammet. Idag drar hon nytta av sina tidigare erfarenheter från tillverkningsindustrin, i jobbet på The Absolut Company.
– Man måste vara medveten om att HR är ett slags serviceyrke. Att man jobbar med människor – och då kan vad som helst hända! Det är också en av de saker som gör detta arbete så roligt, säger 33-åriga Sofia Hörlin.
Sedan snart två år är hon anställd på HR-avdelningen vid The Absolut Company i Åhus. Hon och hennes kollegor arbetar med att skapa rätt förutsättningar för att de 300 medarbetarna ska må bra och kunna utföra sina arbetsuppgifter. För Sofia Hörlin är detta ett drömjobb; hon var intresserad av organisations- och arbetslivsfrågor långt innan hon ens hört talas om programmet.
Intresset för arbetsvillkor växte fram
Efter gymnasiet var Sofia Hörlin skoltrött och hon hade inga egentliga framtidsplaner. Hon bestämde sig för att börja jobba och låta drömmarna växa fram i sin egen takt. Det blev naturligt att söka sig till företaget Invacare i Diö, som producerar hjälpmedel åt personer med funktionsvariationer. Här hade hon redan jobbat under flera somrar och nu väntade en fast anställning.
Liksom flera av hennes vänner tog hon plats i produktionen. Först fick hon montera rullstolar och rollatorer, så småningom packa reservdelar. Efter några år blev hon tilldelad en roll som samordnare för avdelningen för rollatorer.
– Men längre än så gick det inte att komma. Samtidigt hade mitt intresse väckts för möjligheterna att påverka arbetsvillkor och arbetsmiljö. Min pappa var chef på företaget och vi hade många och långa diskussioner hemma vid köksbordet.
När Sofia Hörlins äldste son föddes uppstod plötsligt en lucka i det vardagliga. Föräldraledigheten blev ett tillfälle att fundera över framtiden och läsa upp gymnasiebetygen. Hennes mamma, som var studie- och yrkesvägledare, ställde till slut de rätta frågorna: Vad tycker du är intressant? Vad brinner du för?
– Så visade hon att det faktiskt fanns utbildningar i personal- och arbetslivsfrågor – det visste jag inte. Att Personal- och arbetslivsprogrammet vid Högskolan Kristianstad hamnade överst i min ansökan var mest en slump, men det är jag fantastiskt glad för idag!
Positivt överraskad av studier och företagskontakt
Första dagen vid lärosätet var hon lite nervös att hon skulle vara äldst i gruppen – det hade ju gått tio år sedan hon tog studenten.
– Men det visade sig vara jättestor åldersspridning i klassen! En del kom direkt från gymnasiet, andra hade flera års arbetslivserfarenhet.
Hon hade också förväntat sig tung litteratur och svårbegripliga föreläsningar. Men studierna gick betydligt enklare än hon trott.
– Kanske handlade det också om min egen inställning. Jag visste att jag pluggade för min egen skull, och att detta var något jag verkligen ville. Det påverkade hur jag tog mig an uppgifterna och lade upp studierna.
Första året låg tyngdpunkten på kunskaper inom personal- och arbetslivsområdet. År två tog utbildningen en mer praktisk inriktning med kurser inom arbetsrätt, arbetsmiljörätt och ekonomi – något som Sofia Hörlin uppskattade.
– I kurserna om arbetsrätt och arbetsmiljörätt pratade vi mycket om sådant som man verkligen kan relatera till på en arbetsplats. Dessutom fick vi ge oss ut till företag och använda det vi lärt oss. Det gav väldigt mycket.
Sista terminen innehöll två månaders verksamhetsförlagd utbildning som Sofia Hörlin utförde på HR-avdelningen vid Älmhults kommun. Under tiden hade hon kastat ut krokar åt olika håll för att få jobb efter examen.
– Det är rätt hård konkurrens om jobben och jag var lite rädd för att stå utan.
Utbildningen gav en förståelse för yrket och en väldigt bra grund att stå på. Men det praktiska lär man sig egentligen först när man kommer ut på jobbet.
En annons från The Absolut Company skulle väcka hoppet. Efter en ansökningsprocess i flera steg hälsades Sofia Hörlin välkommen som HR-administratör på kontoret i Åhus. Det innebar att hon fick ansvar för administrativa delar som anställningsavtal och registrering i tidssystem.
– Utbildningen gav en förståelse för yrket och en väldigt bra grund att stå på. Men det praktiska lär man sig egentligen först när man kommer ut på jobbet. Varje arbetsplats har sitt eget sätt att arbeta.
Idag är hon också tacksam över sin mångåriga erfarenhet från hjälpmedelsföretaget. Det har gjort att hon har större förståelse för hur vardagen och samspelet fungerar i en produktionsmiljö.
Sedan något år tillbaka har Sofia Hörlin en ny roll, som HR-specialist. Hon är delaktig i bland annat rekryteringsprocesser och rehabiliteringsfrågor.
– Jag håller fortfarande på att lära mig, men jag är jätteglad att jag fått förtroendet att utvecklas. Det gör jobbet extra motiverande.
Förhoppningen finns att lite längre fram bli HR Business Partner, vilket innebär att man får ett helhetsansvar för HR-frågor på en avdelning.
– Men grunden i allt HR-arbete är intresset för människor. Och när man har med människor att göra, måste man vara flexibel. Den ena dagen är inte den andra lik, så man riskerar ju inte att tröttna!
Text: Kerstin Weman Thornell
Foto: Viktor Fremling