Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot distriktssköterska
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot distriktssköterska
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Utbildningsplan
Kursplaner/kursperioder
Andra specialistutbildningar
Hälsodeklaration
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
  1. HKR
  2. Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning...
  3. Utbildningsplan
  1. HKR
  2. Specialistsjuksköterskepr...
  3. Utbildningsplan

Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot distriktssköterska - 75 hp

Versioner av utbildningsplanen

Senaste version
Tidigare version (till 2019-08-25)
Tidigare version (till 2016-01-24)

Programkod: VADS1- VADS1

Nivå: Avancerad nivå

Engelsk titel: Postgraduate Diploma in Primary Health Care Specialist Nursing

Beslut: Fastställd av Utbildningsnämnden för hälsa och samhälle: 2013-05-14. Giltig från och med 2014-01-20.

Diarienummer: U2013-241-1806

Övergripande utbildningsmål

För utbildningsprogrammet gäller de i Högskolelagen kap 9 angivna allmänna målen för högskoleutbildning och de i Högskoleförordningen 1993:100 och ändringar i enlighet med SFS 2006:1054 angivna målen för specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot distriktssköterska och magisterexamen i omvårdnad. Utbildningen ges på avancerad nivå i enlighet med Departementsserien, Högre utbildning i utveckling: Bolognaprocessen i svensk belysning (Ds 2004:2).


Distriktssköterskan innehar kompetens för professionell yrkesutövning inom hälso- och sjukvårdens första vårdnivå; primärvården. Yrkesområdet omfattar hälso- och sjukvård i alla åldersgrupper, habilitering, rehabilitering samt vård i livets slutskede. I professionen ingår att främja fysisk, psykisk och social hälsa samt förebygga uppkomsten av sjukdomar och sjukdomskomplikationer inklusive krisberedskap. Förtrogenhet med lokala förhållanden och problemställningar gör distriktssköterskan till en viktig samarbetspartner inom kommunens olika hälsoarenor. Studenten skall därför ha utvecklat förmåga till handlingsberedskap i att möta och samverka med individ och familj i livets olika faser, såväl ur ett holistiskt hälsoperspektiv som ur ett omvårdnadsperspektiv. Ett preventivt synsätt ska prägla distriktssköterskans verksamhet på individ- grupp och samhällsnivå. Samverkan med andra yrkesgrupper ingår i distriktssköterskans profession och kan vara avgörande för vårdkvalitén. Stora krav ställs därför på förmågan att systematiskt leda, prioritera, fördela och samordna omvårdnadsarbetet. För att bidra till en omvårdnad som överensstämmer med vetenskap och beprövad erfarenhet är förmågan till kritisk reflektion och initiering/medverkan i forskning och utvecklingsarbete central i yrkesrollen.

Examensmål

Nationella mål för specialistsjuksköterskeexamen
För specialistsjuksköterskeexamen skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som specialistsjuksköterska (Högskoleförordningen SFS 1993:100 med senare ändringar)

Kunskap och förståelse
För specialistsjuksköterskeexamen skall studenten:
  • visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen
  • visa fördjupad kunskap i planering, ledning och samordning av vård- och hälsoarbetet
Färdighet och förmåga
För specialistsjuksköterskeexamen skall studenten:
  • visa fördjupad förmåga att självständigt och i samverkan med patient och närstående identifiera vårdbehov och upprätta omvårdnadsplan
  • visa förmåga att leda och utvärdera omvårdnadsåtgärder
  • visa fördjupad förmåga att initiera, genomföra och utvärdera hälsofrämjande och förebyggande arbete
  • visa förmåga att integrera kunskap samt analysera, bedöma och hantera komplexa frågeställningar och situationer
  • visa förmåga att medverka vid och självständigt utföra undersökningar och behandlingar inklusive vård i livets slutskede
  • visa vårdpedagogisk förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För specialistsjuksköterskeexamen skall studenten:
  • visa självkännedom och empatisk förmåga
  • visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna
  • visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot distriktssköterska skall studenten:

  • visa förmåga att självständigt bedöma, planera, genomföra och utvärdera de åtgärder som behövs för att främja fysisk, psykisk och social hälsa hos patienter och förebygga uppkomsten av sjukdom och sjukdomskomplikationer
  • visa förmåga att observera och bedöma komplexa behov av vård, habilitering och rehabilitering hos patienter
  • visa sådan kunskap som krävs för att ansvara för hälsoundersökning och vaccinationsverksamhet.

Lokala mål för specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot distriktssköterska
För att erhålla specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot distriktssköterska skall studenten utöver det som angivits i de nationella målen ha uppnått följande lokala lärandemål: Se bilaga

Kunskap och förståelse
För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot distriktssköterska skall studenten:

  • visa kunskap och förståelse som krävs för att få förskrivningsrätt
  • visa kunskap om holistisk och integrativ omvårdnad utifrån ett individ- och familjeperspektiv
  • visa kunskap i förbättringskunskap

Färdighet och förmåga
För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot distriktssköterska skall studenten:

  • tillämpa teorier och modeller för hälsofrämjande samtal utifrån ett holistiskt perspektiv på individ, familj och gruppnivå
  • visa förmåga att ställa samhällsdiagnos
  • visa förmåga att ge råd och förskriva recept

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot distriktssköterska skall studenten:

  • visa medvetenhet och insikt om personlig utveckling genom yrkesmässig handledning
  • kunna bedöma och stödja patientens självbestämmande och egenvårdsförmåga

Generell magisterexamen i omvårdnad

Kunskap och förståelse
För magisterexamen i huvudområdet omvårdnad skall studenten:

  • visa kunskap och förståelse inom omvårdnad, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
  • visa fördjupad metodkunskap inom omvårdnad

Färdighet och förmåga
För magisterexamen i huvudområdet omvårdnad skall studenten:

  • Visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information
  • visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper
  • visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen i huvudområdet omvårdnad skall studenten:

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
  • visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete
  • visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

Självständigt arbete (examensarbete)
För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot distriktssköterska och magisterexamen i huvudområdet omvårdnad skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng

Upplägg och innehåll

Utbildningsprogrammet organiseras som heltidsstudier i ett sammanhållet program. Delar av utbildningen kan komma att ges som distans eller nätbaserad undervisning. Programmet omfattar 75 högskolepoäng och består av obligatoriska kurser på avancerad nivå, verksamhetsförlagd utbildning samt ett självständigt arbete omfattande 15 hp. Studenten ges möjlighet att utforma en individuell kompetensprofil utifrån eget behov och intresse. Kurserna är förlagda till Högskolan Kristianstad. För att ge studenterna möjlighet att integrera teori och praktik utifrån komplexa frågeställningar är cirka en tredjedel av utbildningen praktiknära. Det innebär bland annat att studenten examineras i verksamhetsförlagd utbildning (kliniska examinationer) i närvaro av såväl yrkeshandledare som klinisk lärare. Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattas av hälso- och sjukvårdens första vårdnivå, primärvården, som inkluderar sjuksköterskeledd mottagning, barnhälsovård, elevhälsa samt hemsjukvård inklusive vård i livets slutskede. Under den verksamhetsförlagda utbildningen förläggs obligatoriska seminarier till kursorten alternativt till fastställda studieorter. Studenten bedriver självstudier och utför studieuppgifter som integreras i den verksamhetsförlagda utbildningen. Det självständiga arbetet omfattar 15 hp och leder till en fördjupning i huvudområdet, omvårdnad. Möjlighet ges till internationellt utbyte.

Den pedagogiska synen bygger på tilltro till studentens förmåga att ta ansvar för sin utbildning och personliga utveckling. Stor vikt läggs vid att självständigt kunna ansvara för och leda omvårdnadsarbete på vetenskaplig grund utifrån ett holistiskt perspektiv. Studieuppgifter och seminarier utgår från verklighetsbaserade situationer där studenten skall omsätta teoretisk kunskap till färdighet i konkret hälso- och sjukvårdsarbete. Examinationsformerna syftar till att utveckla och utvärdera studentens förmåga till kunskapsvärdering, färdigheter och förhållningssätt utifrån de beskrivna examensmålen.

Programmets kurser

Kurs 1
Hälsa och samverkan ur ett helhetsperspektiv 7,5 hp
Kursen fokuserar distriktssköterskans funktion med utgångspunkt i holistisk och integrerad omvårdnad utifrån ett familjeperspektiv samt teorier och modeller för hälsa och folkhälsa, kommunikation, yrkeshandledning samt tillämpningsövningar.
Kurs 2
Vetenskaplig metod och design 7,5 hp
Kursen innehåller vetenskaplig teori och metod inklusive forskningsetik samt aktuell forskning relevant för området.
Kurs 3
Farmakologi och sjukdomslära med förskrivningsrätt för distriktssköterskor, 15 hp
Kursen ger kompetens att förskriva förbrukningsartiklar, tekniska hjälpmedel samt läkemedel vid vissa sjukdomstillstånd.
Kurs 4
Omvårdnad med inriktning hälsa i ett livspanorama - Verksamhetsförlagd utbildning,
22,5 hp
Verksamhetsförlagd utbildning inom barnhälsovård, elevhälsa, sjuksköterskeledd mottagning, hemsjukvård och vård i livets slutskede.
Kurs 5
Självständigt arbete (examensarbete), 15 hp
Det självständiga arbetet kan utgöras av litteraturstudie eller empirisk studie inom omvårdnad på avancerad nivå inom distriktssköterskans verksamhetsområde.
Kurs 6
Ledarskap och förbättringsarbete, 7,5 hp
Kursen fokuserar egen ledarförmåga samt förbättringsarbete med utgångspunkt från det självständiga examensarbetet.

Förkunskaps- och behörighetskrav

Legitimation som sjuksköterska med 180 hp inkluderande ett självständigt arbete om 15 hp eller Kandidatexamen inom huvudområdet Omvårdnad samt yrkesverksamhet motsvarande ett års tjänstgöring på heltid som sjuksköterska

Examen

Student som uppnått minst godkänt resultat på samtliga kurser i enlighet med gällande utbildningsplan uppfyller fordringarna för Specialistsjuksköterskeexamen, med inriktning mot distriktssköterska (Postgraduate Diploma in Primary Health Care Specialist Nursing).
På begäran av student som uppfyller fordringarna utfärdar högskolan examensbevis med denna examensbenämning. Ansökan ska ske på det sätt som högskolan anvisar.

Filosofie magisterexamen inom huvudområdet omvårdnad (Master of Science (60 credits) in Nursing) kan erhållas om studenten fullgjort kursfordringar enligt högskoleförordningen (SFS 1993;100 med senare ändringar, bilaga 2) samt den lokala examensordningen. På begäran av student som uppfyller fordringarna utfärdar högskolan examensbevis med denna examensbenämning. Ansökan ska ske på det sätt som högskolan anvisar.

Påbyggbarhet

Specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot distriktssköterska ger möjlighet till magisterexamen i omvårdnad samt grund för påbyggnad till masterexamen. Utbildning på avancerad nivå till masterexamen omfattar två års heltidsstudier (120 högskolepoäng).

Revideringar

2019-05-21

Ändringa under rubriken "Lokala mål för specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot distriktssköterska".

2014-11-13

Förtydligande av behörighet till utbildningen.

Programutvärdering

Under varje kurs sker kontinuerlig utvärdering. I anslutning till varje kurs samt efter programmets slutförande sker skriftlig utvärdering med återkoppling och diskussion. Kvalitetssäkring sker genom upprättande av handlingsplan med utgångspunkt från utvärderingen. Ansvarig för utvärdering och handlingsplan är kursansvarig och programansvarig/studierektor.

Övergångsbestämmelser

Om programmet avvecklas eller avsevärt förändras har studenten rätt att följa den programstruktur som denne blivit antagen till. Denna möjlighet kvarstår 2,5 år efter att studenten antagits till programmet och sker då genom upprättande av en individuell studieplan.

Övrigt

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas i enlighet med gällande bestämmelser.

Spärregler
För att göra ett självständigt examensarbete krävs godkänt resultat från kurs 2.

Senaste version
Tidigare version (till 2019-08-25)
Tidigare version (till 2016-01-24)

Start: Våren 2026, vecka 4
Studietakt: 100%
Studieform: Högskoleförlagd
Ort: Kristianstad
Språk: Svenska
Urval: Platsgaranti
Anmälningskod: HKR-19EZT
Anmälan senast: 2025-09-15

Anmälan öppnar 2025-08-16

  • Programstart 2010-2013

Uppdaterad: 2025-01-08 av Emma Krantz

Sidansvarig: Marina Sjöberg

Kortadress: www.hkr.se/ssk-distrikt

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025