Innehåll och upplägg specialisering Intellektuell funktionsnedsättning
Speciallärarprogrammet med specialisering mot Intellektuell funktionsnedsättning är en yrkesutbildning som leder till speciallärarexamen. Programmet syftar till att skapa bra lärandemiljöer för barn, ungdomar och vuxna med Intellektuell funktionsnedsättning, med fokus på ett inkluderande arbetssätt.
Om utbildningen
Speciallärarprogrammet med specialisering mot intellektuell funktionsnedsättning utgår från områdets vetenskapliga grund där sambandet mellan teori och praktik bildar basen för yrkesutövandet. Särskild vikt läggs vid kunskap om sambandet mellan kommunikation, funktionsnedsättning, utveckling och lärande inom den anpassade skolans ämnen och ämnesområden, och förmågan att vara en kvalificerad samtalspartner och rådgivare för kollegor inom dessa områden. Utbildningen ska ge den blivande specialläraren förutsättningar för didaktiskt arbete inom den anpassade skolans område, planering och genomförande av stöd till lärare, att skapa utvecklande lärmiljöer för elever med intellektuell funktionsnedsättning. Dessutom ska den blivande specialläraren kunna genomföra kartläggningar och utvärdera pedagogiska utredningar relaterade till det verksamhetsområde som utbildningen ger behörighet för.
Terminsplan
Termin 1 och 2
Specialpedagogiska perspektiv på lärande och utveckling i en skola för alla, 30 hp.
Termin 3 och 4
Specialpedagogiska perspektiv på intellektuell funktionsnedsättning, 30 hp.
Termin 5 och 6
Professionella samtal för utveckling av goda lärandemiljöer, 7,5 hp.
Vetenskapligt förhållningssätt, 7,5 hp.
Självständigt arbete med specialisering mot intellektuell funktionsnedsättning,15 hp.
Studier på distans
Utbildningen bedrivs på distans, halvfart. Undervisningen innehåller träffar cirka 1 gång per månad, under två dagar, förlagda till Högskolan Kristianstad.