Innehåll och upplägg
Speciallärarprogrammet med specialisering mot matematikutveckling är en yrkesutbildning som leder till speciallärarexamen.
Speciallärarprogrammet med specialisering mot matematikutveckling utgår ifrån områdets vetenskapliga grund där sambandet mellan teori och praktik bildar basen för yrkesutövandet. Särskilt vikt läggs vid kunskap om barns och elevers matematiska begreppsutveckling och förmågan att vara en kvalificerad samtalspartner och rådgivare för kollegorna inom detta ämnesområdet. Utbildningen ska ge den blivande specialläraren förutsättningar för att arbeta med planering och genomförande av stöd till lärare att skapa utvecklande läromiljöer för elever i behov av särskilda utbildningsinsatser som rör matematik.
Terminsplan
Termin 1 och 2
Specialpedagogiska perspektiv på lärande och utveckling i en skola för alla, 30 hp.
Termin 3 och 4
Specialpedagogiska perspektiv på matematikutveckling, 30 hp.
Termin 5 och 6
Professionella samtal för utveckling av goda lärandemiljöer, 7,5 hp.
Vetenskapligt förhållningssätt, 7,5 hp.
Självständigt arbete med specialisering mot matematikutveckling, 15 hp.
Studier på distans
Utbildningen bedrivs på distans, halvfart. Undervisningen innehåller träffar cirka 10 till 12 träffar/läsår vilket ger 5 till 6 träffar/termin, förlagda till Högskolan Kristianstad. En träff är vanligtvis under två dagar.