Sarah utvecklar lärsituationen med kreativitet och kommunikation
Att vara kreativ, kommunikativ och observant - det beskriver Sarah Sjövall som viktiga egenskaper hos en speciallärare. Sarah valde att vidareutbilda sig efter tretton år som ämneslärare och idag jobbar hon som speciallärare på en F-9 skola.
Det som lockade Sarah med att bli lärare för snart tjugo år sedan var lusten att förklara och engagera. Sarah har sysslat med musik i hela sitt liv och var körledare i ungdomen. Därför fortsatte karriären i musikens tecken och hon jobbade som musiklärare i tretton år efter sin grundlärarutbildning.
Men längtan efter att utvecklas växte och Sarah bestämde sig för att vidareutbilda sig. Valet föll på Speciallärarprogrammet med specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling på Högskolan Kristianstad. Utbildningen är på halvfart och distans, med två träffar i månaden på plats i Kristianstad. Sarah fortsatte sin dåvarande tjänst som musiklärare på halvtid under studietiden.
Det passade mig bra att plugga på distans halvtid och att sen kunna väva ihop teorin direkt med mitt dagliga arbete. Vi hade träffar två dagar i månaden i Kristianstad och då fanns det alltid tid för att processa uppgifter och litteratur med andra, även om det var intensiva dagar. Det är skillnad när alla i klassen jobbat länge, det blir väldigt givande diskussioner, säger Sarah.
Kombinerade teori med praktiskt arbete
I sin roll som musiklärare försökte Sarah hela tiden testa sina nya kunskaper i praktiken. Under studietiden fick hon några uppdrag som speciallärare av sin arbetsgivare och hon började själv arbeta på ett nytt sätt. Sarah, som jobbat som lärare i många år innan hon valde att vidareutbilda sig, tyckte att var det väldigt lärorikt att få rannsaka sin roll och undervisning.
Eftersom hon själv har erfarenheten av att undervisa vet hon vilken utmaning det kan vara, något hon försöker bära med sig i dag när hon föreslår andra undervisningsformer eller metoder för kollegor. Speciallärare jobbar nära ämneslärare och i Sarahs fall, som jobbar på högstadiet, är det flera ämneslärare hon samarbetar med. Hon tycker att det är viktigt att ha en öppen dialog med sina lärarkollegor för att alltid kunna se till elevens bästa.
– Under utbildningen var det många som började prata i termer av vi och dom, när man pratade om speciallärare och ämneslärare, men jag trivdes aldrig med det. Jag ser det snarare som att eleverna är våra gemensamma och jag försöker hela tiden tänka elevperspektiv och samtidigt minnas hur det var när jag själv undervisande hela klasser, säger Sarah.
Tjuvstart och kreativitet
I sin roll som speciallärare jobbar Sarah med att hjälpa de elever som har utmaningar inom språk, något som ofta skapar svårigheter även inom andra ämnen. Hur arbetet läggs upp varierar. Ibland är hon tillgänglig som en resurs i klassrummet, medan det i vissa fall fungerar bättre att hon har särskilda genomgångar för vissa elever.
– Många ungdomar gillar att tjuvstarta, så ibland är det precis det vi gör. Då jobbar vi med förförståelse, genom att förbereda eleven på vissa begrepp som kommer på lektionen så kan eleven förstå bättre.
Sarah tyckte om sin studietid på Högskolan Kristianstad och uppskattade att det var väldigt tydligt upplägg under utbildningen. Hon upplevde att krav och mål alltid var tydligt definierade, något hon försöker ta med sig i sitt eget arbete med eleverna. Sarah menar att det underlättar mycket för eleven att förstå vilka mål och krav som finns. Varje situation är unik och kräver ständig anpassning.
Det gäller att vara kreativ och finurlig som speciallärare, att utveckla lärmiljön, motivera och hjälpa de elever som inte tror att de kan, säger Sarah.
Text och foto: Lovisa Wallin