Äntligen fysisk alumnträff för speciallärare och specialpedagoger
Efter pandemiårens uppehåll kunde examinerade speciallärare och specialpedagoger börja nätverka med varandra igen. Den efterlängtade alumnträffen gav insikter i nya forskningsrön och värdefull återkoppling till programområdet, samtidigt som alumnerna också kommer till nytta för varandra.
Vad pratade ni om vid detta tillfälle?
– Det var fullspäckat program, säger Catarina Grahm, universitetsadjunkt i specialpedagogik. Vi har så mycket att prata om. Först fick vi möjlighet att presentera vår studie angående de nya examensmålen om neuropsykiatriska svårigheter. Den kommer även ges ut i antologin Specialpedagogik i Pedagogiskt arbete, som biträdande professor Daniel Östlund och professor Jenny Wilder är redaktörer för.
Cecilia Segerby och Sofia Lindberg presenterade sitt projekt om examensarbeten där alumngruppen deltar för att framföra lämpliga frågeställningar som skulle kunna undersökas av studenter. Alumnerna har unik insikt i vad som är relevant då de som yrkesverksamma vet vilka frågor som de stöter på i sin verksamhet gällande specialpedagogik som kan och bör beforskas.
– Anna Paulsson som är universitetsadjunkt i omvårdnad var inbjuden för att föreläsa om förekomst och tecken på våld samt hur man hanterar det som lärare, säger Annette Byström, universitetsadjunkt i specialpedagogik. Tyvärr är det en fråga som är mycket aktuell idag, och vi höll även en tyst minut för de kollegor som miste livet i den tragiska händelsen i Malmö i veckan.
Under eftermiddagen diskuterade alumnerna de olika teman som tagits upp. Diskussionerna använder vi i vår kursutveckling och vi ser ett stort värde i detta.
Annette Byström, universitetsadjunkt i specialpedagogik och Catarina Grahm, universitetsadjunkt i specialpedagogik.
Varför arrangerar ni dessa alumnträffar?
– Det är viktigt att vi som programområde håller kontakt med fältet, säger Catarina. De hjälper oss att veta vilka behov som finns i verksamheterna, hur vi som lärosäte vara behjälplig verksamheterna och hur vi gör utbildningen aktuell för våra studenter.
Alumnerna är också till nytta för varandra. De kommer från olika kommuner och bär dessa viktiga frågor i sina respektive skolor och förskolor.
– Vi skapar en förutsättning för dem att hitta varandra och hålla kontakten så att de kan stödja varandra i olika pedagogiska frågor, menar Annette.
Hur håller alumnerna kontakt mellan träffarna?
– Idag lanserade vi vår gemensamma plattform för kontinuerligt nätverkande, berättar Catarina. Det är en samlad yta för att tidigare studenter ska kunna hålla kontakt, få inbjudan till kommande alumniträffar och dela aktuell information kring forskning, projekt metoder och andra relevanta frågor.
Text: Marie Felix.