Det finns mycket att lära från särskolan!
Under sin utbildning till speciallärare fick Maria Cronmalm upp ögonen för handledning. Därför valde hon att plugga vidare, på specialpedagogiska programmet vid Högskolan Kristianstad. Med sina nya kunskaper hoppas hon kunna göra ännu större nytta inom särskolan.
Malmöbon och specialläraren Marie Cronmalm valde att läsa vidare till specialpedagog vid Högskolan Kristianstad. "Studierna har utvecklat mig både i yrket och som person. Detta hade jag inte velat vara utan."
– Egentligen hade jag önskat att det gick att klona sig själv. För jag hade gärna gjort mer av både jobb och studier, säger Maria Cronmalm.
Men just nu fylls hennes almanacka mer än väl, med 90 procents arbete som speciallärare på gymnasiesärskolan i Malmö, samtidigt som hon studerar på halvfart vid det specialpedagogiska programmet på Högskolan Kristianstad.
Maria Cronmalm började egentligen sin yrkesbana som förskollärare, och hamnade på en specialförskola. Efter något halvår växlade hon över till gymnasiesärskolans individuella program. Hon har haft ett särskilt intresse för elever med kombinationen intellektuell funktionsnedsättning och autism.
– Det har varit meningsfullt och givande att arbeta med elever på tidig utvecklingsnivå. Jag har trivts bra och lärt mig väldigt mycket i mötena med elever och andra lärare. Det blir också en naturlig variation eftersom det ju kommer en ny elevkull vart fjärde år.
Efter många år av praktisk erfarenhet kände hon att hon också ville satsa på sina teoretiska kunskaper, och bli behörig speciallärare. Inför hösten 2017 erbjöds utbildningen på Högskolan Kristianstad inom ramen för Lärarlyftet.
"Det blev en spark därbak att passa på att studera. Dessutom hade jag hört från andra att Högskolan Kristianstads lärarutbildningar hade gott rykte."
Att återvända till skolbänken efter så lång tid i arbetslivet kändes nytt och spännande. Särskilt intressant var det att diskutera pedagogik på en högre nivå. Hon beskriver det som att betrakta lärandet ur helikopterperspektiv.
Under det sista året på speciallärarutbildningen läste studenterna en kort handledarkurs. Maria Cronmalm fick blodad tand.
– Tidigare under mitt arbetsliv har jag haft en del specialuppdrag att hålla i fortbildning på temat normkritisk pedagogik. Att leda workshops var jätteroligt och jag kände att jag ville göra mer av detta, och bli bättre på det.
Ett halvår efter sin examen som speciallärare fortsatte hon därför på Högskolan Kristianstads specialpedagogiska program i höstas. Då hon redan tillgodogjort sig en del av kurserna från tidigare terminer kunde hon hoppa rakt in i andra årets undervisning.
"De senaste månaderna har jag fått många nya aha-upplevelser. Lärandet ligger i att koppla ihop den nya kunskapen med de erfarenheter man har sedan tidigare. Jag känner att det händer gång på gång."
Till vardags, som speciallärare, arbetar hon tätt tillsammans med eleverna i klassrummet. Men som specialpedagog kan hon lyfta upp det en nivå, och förmedla hur skolan och personalen kan jobba med dessa frågor.
Arbetet som specialpedagog i särskolan skiljer sig till viss del från motsvarande tjänst i den vanliga grundskolan. En del av lärarna har en vidareutbildning som specialpedagoger, andra är speciallärare med inriktning mot utvecklingsstörning.
– Som specialpedagog kan man använda handledartekniken för att locka fram dessa kunskaper, genom att ställa rätt frågor vid rätt tillfälle. Vi har också en stor grupp resurspersonal, exempelvis barnskötare eller elevassistenter, som saknar pedagogisk utbildning. Där kan specialpedagogen också göra nytta som handledare.
Högskolestudierna är på halvfart och distans, vilket gör att hon har kunnat fortsätta arbeta deltid på Valdemarsro gymnasium i Malmö. Maria Cronmalm ser stora fördelar i att varva studier och arbete.
"Det jag lär mig på högskolan kan jag sedan gå ut och testa på min arbetsplats. Kollegorna i mitt arbetslag har börjat bli vana vid att jag provar olika saker med dem!"
Just nu genomgår dessutom hennes skola en omorganisation. Det gör att hon på nära håll kan följa processerna kring förändringsarbete och skolutveckling, som hon samtidigt läser om på högskolan.
På senare tid har hon funderat en del kring särskolans strävan efter att alltmer likna den vanliga skolan med dess arbetssätt. Själv menar hon att man snarare borde tänka tvärtom.
– I särskolan jobbar man med inkludering och med anpassningar i den fysiska, sociala och pedagogiska lärmiljön på ett sätt som man borde ta efter i den vanliga skolan. Från hur man bemöter eleverna, till hur de placeras i klassrummet och hur korridoren är utformad och möblerad. Det finns mycket att lära från särskolan!
Maria Cronmalm har drygt ett år kvar på utbildningen till specialpedagog. Vad som händer sedan har hon inte bestämt.
– Min målsättning är att få fler redskap att göra det jag gjort hittills, men ännu bättre. Som specialpedagog har man inte lika mycket direktkontakt med enskilda elever. Men genom att gå via ledning och personal kan man i förlängningen göra nytta för ännu fler elever.
Text och foto: Kerstin Weman Thornell