Utbildningsbeskrivning SPL4U
Utbildningens namn
Speciallärarutbildning med specialisering mot utvecklingsstörning 90 hp (1-90). Ingår i Lärarlyftet.
Antal högskolepoäng
90 hp
Målgrupp
Målgrupp för speciallärarutbildningen inom Lärarlyftet är lärare eller förskollärare som har:
- Lärar- eller förskollärarexamen:
- sådan lärarexamen eller förskollärarexamen som krävs för behörighet att undervisa i grundsärskolan, gymnasiesärskolan samt särskild undervisning för vuxna,
- sådan lärarexamen som krävs för behörighet att undervisa som lärare i specialskolan eller
- sådan lärarexamen eller förskollärarexamen som krävs för behörighet att som speciallärare få bedriva undervisning som avser särskilt stöd i grundskolan, gymnasieskolan samt motsvarande skolformer enligt behörighetsförordningen.
- Anställning inom skolväsendet, dock inte inom förskolan eller fritidshemmet.
Studietakt
50%
Undervisningsform
Utbildningen är upplagd som en distansutbildning med campusförlagda träffar. Antalet campusförlagda träffar är 8 – 10 dagar per termin. Några av träffarna kommer troligtvis att genomföras på distans. Mellan de campusförlagda träffarna bedrivs undervisningen via en Internetbaserad lärplattform, Canvas. Resterande tid utgör själv- fält- och gruppstudier med nätbaserad kommunikation.
Startdatum
2023-01-16 – 2026-01-18
Antal deltagare
Min 8, max 12.
Utbildningens uppbyggnad och konstruktion
Speciallärarutbildningen är en påbyggnadsutbildning på avancerad nivå som omfattar 90 högskolepoäng. Genom hela utbildningen utgör speciallärarprofessionen och speciallärarkompetensen ett sammanhängande tema. Utbildningen är baserad på aktuell forskning och tar sin utgångspunkt i specialpedagogiken både som verksamhet och som forskningsområde samt i deltagarnas erfarenheter och kunskaper inom den egna verksamheten. Förmåga till kritisk reflektion och analys betonas i utbildningen. Utbildningen ska, i mötet mellan erfarenhetsbaserad och teoribaserad kunskap, ge deltagaren en fördjupad pedagogisk kompetens att möta den naturliga variationen av barns och elevers olikheter.
I utbildningen ingår verksamhetsförlagd utbildning (VFU) i form av fältstudiedagar. Under fältstudiedagar är syftet att med utgångspunkt från deltagarnas yrkeserfarenhet, studera, analysera och utveckla verksamheten utifrån den dynamiska process som utvecklas i mötet mellan teori och praktik. Erfarenheter från fältstudiedagar dokumenteras och bearbetas på olika sätt i utbildningen.
Inledningsvis i utbildningen studeras huvuddrag i specialpedagogik såsom forsknings- och verksamhetsområde kopplat till synen på lärande. Specialpedagogiska begrepp analyseras och problematiseras för att fördjupa kunskap och förståelse inom specialpedagogiken som verksamhet och forskningsområde ur historiskt, nationellt och internationellt perspektiv. Teorier och metoder för vetenskapligt arbete presenteras, studeras och prövas.
I utbildningens specialiseringskurs fördjupar deltagaren sina kunskaper inom området utvecklingsstörning och utvecklingsstörning i kombination med neuropsykiatriska svårigheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv. Utbildningen utgår från områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om relationen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen. Särskild vikt läggs vid att undervisa barn och elever med utvecklingsstörning och utvecklingsstörning i kombination med neuropsykiatriska svårigheter. Vidare ingår att genomföra och utvärdera pedagogiska utredningar, samt arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. I utredningsarbetet fördjupas och praktiseras ett urval av vetenskapliga metoder. Vidare fördjupar studenterna sina kunskaper kring kollegialt lärande, professionella samtal, bedömning och betygssättning. Särskild vikt läggs vid kommunikationens betydelse utifrån estetiska lärprocesser.
Utbildningen utvecklar även deltagarens förmåga att se, följa och bedöma elevers kunnande samt ger en inblick i de synsätt och teorier som ligger bakom bedömning och betygsättning. Utifrån aktuella styrdokument ska studenten kunna planera, genomföra och utvärdera undervisning med syfte att stimulera varje elevs lärande och utveckling samt utveckla sin förmåga att dokumentera. Speciallärarens roll som kvalificerad samtalspartner och rådgivare i frågor som rör utvecklingsstörning och utvecklingsstörning i kombination med neuropsykiatriska svårigheter fördjupas.
Förutsättningar för individens utveckling, lärande och socialisation belyses där olika förklaringsmodeller granskas och problematiseras på organisations -, grupp- och individnivå. Vidare studeras och problematiseras skolans verksamhet utifrån styrdokumenten samt utifrån organisations-, grupp- och individnivå. Teorier och metoder för vetenskapligt arbete presenteras, studeras och prövas.
Den femte terminen fördjupar sig deltagarna ytterligare i vetenskapliga, forskningsmetodiska och etiska frågeställningar inom området utvecklingsstörning. Ett självständigt vetenskapligt examensarbete skrivs.
Utbildningens sista termin behandlar utveckling, lärande och lärmiljöns betydelse i relation till barns och elevers individuella förutsättningar och svårigheter inklusive neuropsykiatriska svårigheter. Pedagogiska teorier om lärande och utveckling studeras utifrån kognitiva, kommunikativa, sociala, emotionella och etiska aspekter. Förhållningssätt, värderingar, attityder och etiska ställningstaganden diskuteras. En fördjupad pedagogisk kartläggning av lärmiljö genomförs och utifrån denna upprättas förslag på åtgärder på grupp- och organisationsnivå.
Kursupplägget kommer att se ut enligt följande:
Termin 1 (vt 23)
Specialpedagogiska perspektiv på lärande och utveckling i en skola för alla, 15 hp
Termin 2 (ht 23) och termin 3 (vt 24)
Specialpedagogiska perspektiv på utvecklingsstörning (30 hp)
Termin 4 (ht 24)
Professionella samtal för utveckling av goda lärandemiljöer (7,5 hp)
Vetenskapligt förhållningssätt (7,5 hp)
Termin 5 (vt 25)
Självständigt arbete med specialisering mot utvecklingsstörning (15 hp).
Termin 6 (ht 25)
Lärmiljöns betydelse för lärande och utveckling, 15 hp.
Examinationer och bedömning
Examinationer sker företrädesvis individuellt. Former för bedömning varierar mellan olika skriftliga eller muntliga fördjupningsarbeten som exempelvis reflektionsprotokoll kopplade till aktuell litteratur, papers och skriftliga rapporter (både enskilt och i grupp) som försvaras muntligt. Ett självständigt examensarbete, som presenteras och försvaras vid ett särskilt seminarium, avslutar utbildningen. Examensarbetet skrivs i par.
Utbildningens lärare
Kerstin Ahlqvist
Universitetsadjunkt i specialpedagogik, fil. master i specialpedagogik, specialpedagog och förskollärare. I programmet är Kerstin kursansvarig för specialiseringskursen utvecklingsstörning. Kerstin är dessutom VFU-koordinator i de specialpedagogiska programmen. https://www.hkr.se/personal/kerstin.ahlqvist
Jonas Aspelin
Professor i pedagogik. fil dr i sociologi, ämneslärare i historia och religionskunskap. I programmen undervisar Jonas bl.a. om relationell pedagogik och forskningsmetodologi. Jonas leder forskningsmiljön Forskning Relationell Pedagogik (FoRP). https://relationellpedagogik.se/
Annette Byström
Universitetsadjunkt i specialpedagogik, fil. master i specialpedagogik, specialpedagog och speciallärare samt mellanstadielärare. Kursansvarig för första året (30 hp) på specialpedagog- och speciallärarprogrammen samt kursansvarig för specialiseringskursen specialpedagogiska perspektiv på språk-, skriv- och läsutveckling. https://www.hkr.se/personal/annette.bystrom
Catarina Grahm
Universitetsadjunkt i specialpedagogik, fil. master i specialpedagogik, specialpedagog, talpedagog och fritidspedagog. Programområdesansvarig för specialpedagog- och speciallärarprogrammen, samt fristående kurser inom programområdet. http://www.hkr.se/catarina.grahm
Gloria Håkansson
Universitetsadjunkt i specialpedagogik, master i utbildningsvetenskap, specialpedagog, speciallärare och grundskollärare. Ansvarar för specialiseringsåret på specialpedagogprogrammet. https://www.hkr.se/personal/gloria.hakansson
Kamilla Klefbeck
Universitetsadjunkt i specialpedagogik, fil. master i specialpedagogik, speciallärare inriktning utvecklingsstörning, förskollärare och socialpedagog. Doktorand i forskarskolan Special Education for Teachers Education (SET). I programmen har Kamilla föreläsningar om etik, intellektuell funktionsnedsättning och autismspektrumtillstånd.
https://www.hkr.se/personal/kamilla.klefbeck
Lotta Leden
Universitetslektor i naturvetenskapernas didaktik. Fil dr i naturvetenskapernas och matematikens didaktik, speciallärare med inriktning matematik och 4-9 MaNO-lärare. I programmen är Lotta examinator och lärare i specialiseringskursen specialpedagogiska perspektiv på matematikutveckling. https://www.hkr.se/lotta-leden
Sofia Lindberg
Universitetsadjunkt i specialpedagogik, doktorand i pedagogiskt arbete, fil. master i specialpedagogik, speciallärare inriktning språk-, skriv- och läsutveckling, lärare grundskolans senare år och gymnasieskolan. https://www.hkr.se/personal/sofia.lindberg
Katarina Nilfyr
Universitetsadjunkt i specialpedagogik och doktorand i utbildningsvetenskap inriktning Relationell pedagogik och sociala relationer. Fil lic i pedagogik, specialpedagog, grundskollärare inriktning svenska och samhällskunskap årskurs 1–7.
Linda Plantin Ewe
Universitetsadjunkt i specialpedagogik (tjänstledig), doktorand i specialpedagogik, fil. master i specialpedagogik, specialpedagog, grundskollärare inriktning matematik och naturvetenskap årskurs 1–7, förskollärare. https://www.hkr.se/personal/linda.plantin_ewe
Sarah Rangstrand Hjort
Universitetsadjunkt i specialpedagogik, master i specialpedagogik, speciallärare med inriktning utvecklingsstörning och matematikutveckling, grundskollärare inriktning textilslöjd och matematik. Sarah arbetar inom specialpedagog-och speciallärarprogrammen samt pedagogiska grundutbildningar. https://www.hkr.se/personal/sarah.rangstrand_hjort
Cecilia Segerby
Universitetslektor i matematikdidaktik. fil dr. i matematikdidaktik, fil mag. i pedagogik, speciallärare i matematik och MaNO-lärare. I programmen är Cecilia t.ex. kursansvarig för specialiseringskursen matematik. https://www.hkr.se/cecilia-segerby
Helena Sjunnesson
Universitetsadjunkt i specialpedagogik och doktorand i specialpedagogik. Fil lic i pedagogik, specialpedagog, grundskollärare 1-7 SvSO. Arbetar inom specialpedagog- och speciallärarprogrammen samt ämneslärarutbildningen. Doktorand i forskarskolan Special Education for Teachers Education (SET). https://www.hkr.se/personal/helena.sjunnesson
Catarina Wästerlid
Universitetsadjunkt i matematikdidaktik. fil. master i specialpedagogik, specialpedagog, speciallärare med inriktning matematik och grundskollärare åk 1-7 (Ma/NO).
Arbetar inom speciallärarprogrammet med inriktning matematik och i lärarutbildningarna. Doktorand i forskarskolan Special Education for Teachers Education (SET). Forskningsintresset är elevers tidiga tal- och antalsuppfattning och hur utvecklingen av denna kan stödjas. https://www.hkr.se/personal/catarina.wasterlid
Daniel Östlund
Biträdande professor i pedagogik inriktning specialpedagogik. Fil. dr. i pedagogik, docent, specialpedagog och fritidspedagog. I programmen är Daniel t ex examinator för specialiseringskursen utvecklingsstörning. Daniel leder forskningsgruppen Specialpedagogik inom den övergripande forskningsmiljön Relationell Pedagogik (FoRP). https://www.hkr.se/daniel-ostlund
Malena Östlund
Universitetsadjunkt i specialpedagogik, speciallärare specialisering utvecklingsstörning och förskollärare. Malena undervisar i specialiseringskursen utvecklingsstörning och specialpedagogprogrammet.
Gästföreläsare med specifik kompetens deltar som föreläsare vid olika tillfällen genom hela utbildningen.
Kursutvärdering
Kursutvärdering sker fortlöpande under kursens gång och utifrån olika perspektiv i relation till kursens mål och med tanke på kursens kvalitet. Deltagarnas helhets-upplevelse av kursens måluppfyllelse diskuteras samt utvärderas genom en skriftlig enkät vid utbildningens avslutning. Utvärderingen ska ge de deltagande lärarna möjlighet att reflektera över sin egen utveckling i förhållande till de förväntade målen som presenteras i kursplanen samt hur dessa kan relateras till den egna yrkesverksamhetens utveckling. Utvärdering och dess innehållsliga återkoppling betraktas som en del av kursens genomförande. Utvärderingsresultatet delges deltagarna och uppdragsgivaren samt ingår som underlag för vidareutveckling av kursen.
Studievägledning
Fakulteten för lärarutbildning vid Högskolan Kristianstad har studie- och karriärvägledare med särskilt ansvar för deltagare vid speciallärarutbildningen i Lärarlyftet. Utöver att deltagarna har möjlighet att boka personlig vägledning är studie- och karriärvägledare med under utbildningens gång enligt följande:
- Vid programintroduktionen medverkar vägledaren och presenterar vad validering innebär och hur det går till. Viktigt är att deltagarna får klarhet i skillnaden mellan begreppen tillgodoräknande av kurs och validering av reell kompetens.
- Studie- och karriärvägledare återkommer under utbildningen vid en fysisk träff per termin vid behov.
- Om individuell studieplan behöver upprättas under utbildningen är vägledaren delaktig tillsammans med programområdesansvarig och administratör.
Former för validering
Validering kommer att ske i enlighet med riktlinjer och handläggningsordning fastställda vid Högskolan Kristianstad, Dnr 2015-114-192, rev. 2021-01-18.
Speciallärarutbildning med specialisering mot utvecklingsstörning 90 hp motsvarar den utbildning som ges inom det reguljära programmet. En viktig grundläggande utgångspunkt är att den validering som görs är helt individuell vilket innebär att varje enskild deltagare, genom examination mot kursplanernas förväntade lärandemål, valideras på olika delar av utbildningen utifrån sin utbildning, kunskap och yrkeserfarenhet.
Det är viktigt att klargöra hur valideringsarbetet går till eftersom det får till följd att arbetsbelastningen för den enskilde deltagaren kan se väldigt olika ut för de olika terminerna och att det är svårt att i förväg exakt veta hur varje enskild deltagares utbildning kommer att se ut.
Vid utbildningens start gör deltagaren en självskattning utifrån respektive kursplan i enlighet med policydokument för tillgodoräknande av reell kompetens. Deltagaren kan sedan ansöka om tillgodoräknande av tidigare akademiska studier och om validering av reell kompetens för att möjliggöra tillgodoräknande av motsvarande kunskaper och färdigheter som förvärvats i yrkesverksamhet. Utifrån dessa underlag utformas sedan en preliminär individuell studieplan.
Kontaktpersoner
Kontaktperson lärosätet Lärarlyftet: Pia Thornberg, tel 044-250 34 60,
e-post pia.thornberg@hkr.se.
Programområdesansvarig specialpedagog- och speciallärarprogrammen:
Catarina Grahm, tel 044-250 34 84
e-post catarina.grahm@hkr.se.