Specialistsjuksköterskeprogram, inriktning medicinsk vård - 60 hp
Programkod: VASME- VASME
Nivå: Avancerad nivå
Engelsk titel: Graduate Diploma in Specialist Nursing - Medical Care
Beslut: Fastställd av Utbildningsnämnden för hälsa och samhälle: 2013-03-11. Giltig från och med 2013-09-02.
Diarienummer: U2013-241-570
Övergripande utbildningsmål
Utbildningen syftar till att utbilda specialistsjuksköterskor som är väl förberedda att medverka i dagens och morgondagens hälso- och sjukvårdande arbete såväl i ett nationellt som i ett internationellt perspektiv. Målet är att erbjuda studenter en fördjupning av kunskap och förståelse, färdighet och förmåga samt värderingsförmåga och förhållningssätt relaterat till huvudområdet omvårdnad. Vidare är målet att ge studenterna fördjupade och integrerade kunskaper i vårdvetenskap, medicinsk vetenskap, samhälls- och beteendevetenskap samt inom de sex kärnkompetenserna personcentrerad vård, samverkan i team, evidensbaserad vård, förbättringskunskap för kvalitetsutveckling, säker vård och informatik. Programmets profil speglas av områdets lokala forskningsprofil som utgår från den patientnära forskningen där patientens delaktighet i vård och beslutsfattande är centralt. Programmet innehåller teoretisk (52,5 hp) och verksamhetsförlagd utbildning (7,5 hp) under två års halvtidsstudier.Specialistsjuksköterskeexamen erhålls efter fullgjorda kursfordringar på avancerad nivå omfattande sammanlagt 60 hp, i vilka omvårdnad ingår med minst 30 hp. Inom ramen för kursfordringarna skall studenten ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) inom omvårdnad med inriktning medicinsk vård 15 hp. Filosofie magisterexamen inom huvudområdet omvårdnad uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 60 hp, varav minst 30 hp med fördjupning inom huvudområdet.
Ett genomgånget specialistsjuksköterskeprogram ger behörighet att arbeta som specialistsjuksköterska inom området. Utbildningen följer EES-avtalet (DS 1992:34 med senare ändringar) för ömsesidigt erkännande av kompetensbevis inom anslutna medlemsstater.
Examensmål
För specialistsjuksköterskeexamen skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som specialistsjuksköterska (högskoleförordningen SFS 1993:100 med senare ändringar):
Kunskap och förståelse
För specialistsjuksköterskeexamen skall studenten
- visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen, och
- visa fördjupad kunskap i planering, ledning och samordning av vård- och hälsoarbetet.
Färdighet och förmåga
För specialistsjuksköterskeexamen skall studenten
- visa fördjupad förmåga att självständigt och i samverkan med patient och närstående identifiera vårdbehov och upprätta omvårdnadsplan,
- visa förmåga att leda och utvärdera omvårdnadsåtgärder,
- visa fördjupad förmåga att initiera, genomföra och utvärdera hälsofrämjande och förebyggande arbete,
- visa förmåga att integrera kunskap samt analysera, bedöma och hantera komplexa frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att medverka vid och självständigt utföra undersökningar och behandlingar inklusive vård i livets slutskede, och
- visa vårdpedagogisk förmåga.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För specialistsjuksköterskeexamen skall studenten
- visa självkännedom och empatisk förmåga,
- visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens
För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning medicinsk vård skall studenten också
- visa förmåga att hos patienter inom medicinsk vård observera, bedöma och åtgärda komplexa vårdbehov
Lokala mål
För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning medicinsk vård skall studenten dessutom
Kunskap och förståelse
- kunna sammanfatta, förklara och kontrastera kunskaper i epidemiologi, etiologi, diagnostik och behandling av internmedicinska sjukdomstillstånd, och
- kunna kontrastera olika pedagogiska insatser för patienter, närstående och vårdpersonal samt om hur olika didaktiska modeller kan främja lärandet.
Färdighet och förmåga
- kunna hantera komplexa vårdbehov subjektivt uttryckta som symtom och objektiva tecken på ohälsa och sjukdom hos patienter med behov av internmedicinsk vård,
- kunna initiera, motivera och tillämpa åtgärder för att främja hälsa samt förebygga ohälsa och komplikationer hos enskilda eller grupper av individer inom området för internmedicinsk vård, och
- kunna initiera och medverka i forsknings- och utvecklingsarbeten inom internmedicinsk omvårdnad.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kunna resonera kritiskt och självständigt kring hur attityder och värderingar angående genus, etnicitet och sexuell läggning kan påverka omvårdnaden och hur diskriminering inom vården kan motverkas, och
- kunna värdera och argumentera för patienters och närståendes sårbarhet i relation till vårdmiljö.
För magisterexamen skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs enligt högskoleförordningen (SFS 1993:100 med senare ändringar).
Kunskap och förståelse
För magisterexamen skall studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet omvårdnad för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet omvårdnad för utbildningen.
Färdighet och förmåga
För magisterexamen skall studenten
- visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen skall studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet omvårdnad för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Självständigt arbete (examensarbete)
För magisterexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet omvårdnad.
Upplägg och innehåll
I utbildningen integreras teoretiska och kliniska studier på ett sådant sätt som ställer krav på eget ansvar och lägger grunden till en reflekterande förmåga och aktivt kunskapssökande samt stärker studenten i det livslånga lärandet relaterat till akademisk kompetens och fortsatt yrkesverksamhet. De pedagogiska formerna möjliggör ett aktivt och kreativt deltagande så att studentens personliga mognad och professionella utveckling stimuleras (tex genom egen portfolio). I samtliga kurser utför studenterna tillsammans med kursansvarig och examinator systematisk utvärdering och bedriver gemensam kvalitetsutveckling. Samarbete och samordning sker med verksamhetsfältet. Utbytesprogram för studier utomlands kan organiseras inom utbildningens ram.
Utbildningen genomförs som ett program i samverkan mellan Högskolan Kristianstad, (HKR) och Malmö högskola (MaH).
Samtliga kurser är på avancerad nivå.
- Medicinsk vård I, 7,5 hp (ges av HKR)
- Forskningsmetodik, 7,5 hp (ges av MaH)
- Avancerad medicinsk omvårdnad, 15 hp (ges av HKR)
- Medicinsk vård II, 7,5 hp (ges av MaH)
- Magisteruppsats inom omvårdnad med inriktning medicinsk vård (examensarbete), 15 hp
- Klinisk omvårdnad inom medicinsk vård, 7,5 hp
Termin 1
Medicinsk vård I, 7,5 hp
Avancerad medicinsk omvårdnad, 7,5 hp
Termin 2
Avancerad medicinsk omvårdnad, 7,5 hp
Medicinsk vård II, 7,5 hp
Termin 3
Forskningsmetodik, 7,5 hp
Magisteruppsats inom omvårdnad med inriktning medicinsk vård (examensarbete), 7,5hp av 15hp
Termin 4
Magisteruppsats inom omvårdnad med inriktning medicinsk vård (examensarbete), resterande 7,5hp av 15hp
Klinisk omvårdnad inom medicinsk vård (VFU), 7,5 hp
Förkunskaps- och behörighetskrav
Examen
Examina skall tas ut på det lärosäte studenten är antagen.Student som slutfört kurser i utbildningsprogrammet motsvarande 60 hp med betyget godkänd erhåller, efter ansökan, bevis på Specialistsjuksköterskeexamen, inriktning medicinsk vård (Postgraduate Diploma in Specialist Nursing – Medical Care). Filosofie magisterexamen inom huvudområdet omvårdnad (Master of Science (60 credits) in Nursing erhållas om fordringarna uppfylls (SFS 1993:100 med senare ändringar, bilaga 2). Ett genomgånget specialistsjuksköterskeprogram kan ingå som del av en masterexamen.
Revideringar
Revidering av behörighet samt upplägget av kurser.