Att läsa till yrkeslärare är en fantastisk möjlighet
Efter drygt trettio års arbete inom handeln bestämde sig Tonni Videpil för att sadla om. Nu läser han på yrkeslärarutbildningen vid Högskolan Kristianstad. Under studietiden arbetar han på handelsprogrammet, och får därför många tillfällen att omsätta teori i praktik.
Parallellt med lärarjobbet läser Tonni Videpil på HKR:s yrkeslärarutbildning.
- För min del är det en fantastisk möjlighet att, som 57-åring, göra något helt nytt i livet.
Sportjackorna hänger på rad längs en stång, och på en hylla ligger tröjorna prydligt hopvikta. Allt belyst av spotlights. Detta skulle kunna vara ett hörn i en klädbutik, men vi befinner oss i ett klassrum på Drottning Blankas Gymnasieskola i Kristianstad. Här undervisar läraren Tonni Videpil eleverna på handelsprogrammet.
Parallellt med lärarjobbet studerar han på yrkeslärarutbildningen vid Högskolan Kristianstad för att, till sommaren, få ut sitt examensbevis som yrkeslärare.
– Det har varit jättebra att kombinera studier med arbete. Jag lär mig nya saker under utbildningen där jag kan relatera till vad som händer i klassrummet.
Tonni Videpil har arbetat inom handeln under större delen av sitt vuxna liv. Det är tydligt att ämnet ligger honom varmt om hjärtat. Han berättar om hur handel pågått under hela mänsklighetens historia, om hur byar och städer vuxit upp runt handeln, och om hur de senaste årens digitalisering påverkar förutsättningarna för näringsidkarna.
– Idag kretsar mycket kring näthandel och digital marknadsföring, vilket förstås ställer andra krav på de ungdomar som satsar på att arbeta inom handeln. Samtidigt är ju det grundläggande kvar, att möta människor.
Ämnena han undervisar i; affärsutveckling, inköp, marknadsföring, kan han på sina fem fingrar. Hans egen yrkesbana började på H&M, där han så småningom avancerade till butikschef. De senaste åren har han arbetat som butikschef och personalansvarig inom sportbranschen.
– Men så kände jag att jag ville göra något annat. I samtal med vänner och bekanta dök idén upp, att bli lärare. Då skulle jag kunna dela med mig av de kunskaper och erfarenheter jag samlat på mig genom åren.
För att skaffa sig lärarbehörighet sökte han därför till högskolans yrkeslärarutbildning, som går på halvfart och distans under tre år. Hösten 2016, samtidigt som han påbörjade sin utbildning, fick han erbjudandet att tjänstgöra som lärare på gymnasieskolan i centrala Kristianstad.
– Jag visste inte så mycket om lärarjobbet när jag började undervisa, men precis som alla andra hade jag en massa åsikter om hur man ska hantera skolungdomar.
Genom att varva lärarjobbet med studierna på högskolan har han hela tiden fått nya infallsvinklar på de situationer som uppstår i klassrummet.
– De flesta kurserna har varit nyttiga och användbara; beteendevetenskapen, utvecklingspsykologin, och definitivt didaktiken och pedagogiken. Jag har ju dessutom kunnat pröva mina nya kunskaper direkt, under påföljande lektion.
Lunchrasten är snart slut och några elever släntrar in i klassrummet. De byter några snabba ord med Tonni. I deras ögon är han helt klart en engagerad lärare.
De tre årens studier har inneburit en ny syn på lärarens roll och uppdrag.
– Idag har jag annan förståelse för de styrdokument som uppdraget utgår från. Och jag hanterar nog situationen i klassen på annat sätt än i början, både pedagogiskt och ledarskapsmässigt.
Men vad är då en duktig lärare? Tonni Videpil tänker efter någon sekund innan han svarar.
– En lärare ska vara duktig på relationer. Läraren måste också vara flexibel och kunna känna in läget. Sedan är det förstås bra om man kan få eleverna att lyssna också.
Text och foto: Kerstin Weman