Från säljchef till yrkeslärare - nu lär han ut sina kunskaper
Gjermund Giljarås hoppade av sin karriär som säljchef för att istället utbilda sig till yrkeslärare. Parallellt med pluggandet jobbar han på gymnasiets Försäljnings- och serviceprogram, och han brinner för att förmedla sina erfarenheter till unga människor som är på väg ut i yrkeslivet.
För Gjermund blev karriärsbytet bättre än han hade kunnat föreställa sig. Om ett halvår tar han examen från yrkeslärarutbildningen. Att bli behörig lärare innebär ett lönelyft, vilket han ser som en bonus.
– Jag skulle rekommendera alla att ta en funderare mitt i livet. Det finns många yrkesmänniskor där ute med stor kompetens, som egentligen vill prova något nytt.
Gjermund Giljarås talar av egen erfarenhet. En dag för fyra år sedan bestämde han sig för att byta yrke. Han hade arbetat inom säljbranschen i nästan trettio år, och gått från att vara säljare på fältet till att bli säljchef inom livsmedelsområdet. Vardagen var intensiv med mycket resande och långa arbetspass.
– De sista åren hade jag tolv till tretton timmars arbetsdag. Vissa perioder kändes det som att jag gjorde våld på mig själv. Så en dag sa jag helt enkelt upp mig.
"De ögonblicken levde jag verkligen upp. Det kändes meningsfullt."
Beslutet var snabbt och resolut. Egentligen hade han inga andra planer, men hans fru påminde honom om de stunder han uppskattat mest i sitt yrkesliv; då han höll i utbildningar och fick chansen att förmedla sina kunskaper och erfarenheter till medarbetarna.
– De ögonblicken levde jag verkligen upp. Det kändes meningsfullt.
Med detta i bakhuvudet skickade han in en ansökan till yrkeslärarutbildningen vid Högskolan Kristianstad. Efter en valdieringsprocess, där hans tidigare yrkeserfarenheter bedömdes, kunde han påbörja sina studier höstterminen 2021. Gjermund Giljarås var förvissad om att han kunde sina ämnen. Men när han satte sig i skolbänken blev det tydligt att läraryrket också hade en rad andra beståndsdelar.
– Plötsligt ställdes jag inför nya frågor: Hur går det till att planera lektioner? Hur tänker man didaktiskt? Och så det stora kapitlet betygsättning… Det är inget man bara snyter ur näsan!
"Det spelar ingen roll om du undervisar i vård, VVS eller försäljning och service."
Dessa frågeställningar har lett till många intressanta diskussioner i studentgruppen på högskolan, som består av blivande yrkeslärare inom vitt skilda områden.
– Även om vi har olika inriktning så känns det som att vi har liknande utmaningar och problematik när vi möter eleverna. Det spelar ingen roll om du undervisar i vård, VVS eller försäljning och service.
Parallellt med studierna började han hoppa in som lärarvikarie, först på mellanstadieskola och därefter på en gymnasieskola. För ett och ett halvt år sedan landade han på C4-gymnasiet i Kristianstad, som bland annat har Försäljnings- och serviceprogrammet.
– Det känns som att utbildningen och mitt arbete går hand i hand. Tidigare denna termin hade vi en kurs på högskolan om APL, arbetsplatsförlagt lärande. Det har jag stor nytta av nu, när jag åker runt och besöker eleverna som praktiserar i bland annat livsmedelsbutiker, klädaffärer och sportbutiker.
Han konstaterar att eleverna på Försäljning- och serviceprogrammet är en mycket brokig grupp med skiftande ambitioner och framtidsplaner.
– En del elever vet vad de vill från första dagen, andra funderar fortfarande kring sin framtid. Ibland blir det rörigt när de pratar högt eller inte vill sitta ner. Men jag tycker att det är en rolig utmaning. Det ger spänst i klassrummet.
"Och det märks att eleverna lyssnar och blir nyfikna när jag sätter ord på det som står i läroboken och berättar hur det ser ut på riktigt."
Gjermund Giljarås använder sina yrkeskunskaper dagligen, när han undervisar sina elever. Senast i samband med en lektion på temat arbetsmiljö och arbetsrätt.
– Jag kom in på ett sidospår där jag pratade om mina egna erfarenheter och den resa jag varit med om. Och det märks att eleverna lyssnar och blir nyfikna när jag sätter ord på det som står i läroboken och berättar hur det ser ut på riktigt.
Han beskriver sin uppgift som lärare: att visa nya vägar och möjligheter. Men förändringen måste till syvende och sist komma inifrån eleverna själva. Han har sett det ske, flera gånger. Han minns särskilt en tjej som gick i årskurs tre och bara hade några månader kvar till studenten.
– Hon sa glatt: ”Gjermund, jag har fattat! Jag måste plugga. Gör jag det så klarar jag proven!” När detta väl händer är det fantastiskt.
"Visst har jag ibland frågat mig själv: Vad sysslar jag med? Men de stunderna är få jämfört med de dagar jag tycker att läraryrket är helt fantastiskt."
För egen del blev karriärsbytet rentav bättre än han kunde föreställa sig. Om ett halvår tar han examen från yrkeslärarutbildningen. Att bli behörig lärare innebär ett lönelyft, vilket han ser som en bonus.
– Men framför allt kommer jag nog att känna stolthet över mig själv. Jag har passerat 50, har jobbat heltid och pluggat halvtid de senaste åren. Visst har jag ibland frågat mig själv: Vad sysslar jag med? Men de stunderna är få jämfört med de dagar jag tycker att läraryrket är helt fantastiskt.
Text och foto: Kerstin Weman Thornell