Utbildningen gav mig fler verktyg som lärare
Efter många år i hotellbranschen bestämde sig Martina Ranvert för att ta klivet över till skolans värld. Tack vare yrkeslärarutbildningen kan hon nu kombinera gedigen erfarenhet med nyvunnen pedagogisk kunskap.
Det har gått snart tjugo år sedan Martina Ranvert tog studenten från Hotell- och restaurangprogrammet. Idag är hon yrkeslärare på Ekbackeskolan i Osby och delar med sig av kunskaperna.
– Här tillbringar jag dagarna, säger Martina Ranvert och öppnar dörren till sitt klassrum på Ekbackeskolan.
Främre delen liknar en ordinär skolsal med vit tavla och bänkrader. Men längst bak växlar möblemanget över i hotellreception. Här får eleverna på hotell-och turismprogrammet öva i att ta emot gäster, boka hotellrum, lämna över nyckelkort.
Sedan fem år är Martina Ranvert samordnare på programmet. Förra sommaren kunde hon dessutom kvittera ut sin lärarlegitimation, efter att ha fullföljt yrkeslärarutbildningen vid Högskolan Kristianstad.
– Det var nog ingen som trodde att jag skulle bli lärare. Jag som är så hoppig och stimmig, säger hon och skrattar.
Men när hon slår sig ner intill receptionen framstår hon snarare som professionellt lugn. Martina Ranvert är något av en veteran i hotellbranschen. Direkt efter studenten från hotell- och restauranglinjen, fick hon arbete på Quality Hotel Grand i Kristianstad. Under de påföljande åren skulle hon prova på det mesta: reception, frukostmatsal, konferenser, försäljning.
– Hotellvärlden har verkligen sin egen charm. Jag älskar att jobba med människor och befinna mig där det händer mycket. Man vet aldrig riktigt vad som ska hända nästa dag.
När hon fick huvudansvar för receptionen fick hon också tätare kontakt med de praktikanter som kom från olika utbildningar - däribland från Ekbackeskolan i Osby.
– Vid ett tillfälle blev jag bjuden till skolan på handledarmiddag. Jag hamnade bredvid rektorn och vi pratade en del om skolan.
En tid senare blev hon uppringd och fick frågan om hon ville söka en lärartjänst på skolan, då den dåvarande läraren skulle sluta.
– Min spontana reaktion var: Lärare!? Va!? Nja… Jag hade ju jobbat länge på hotell och kände mig trygg där. Och när rektorn började prata om styrdokument, lektioner och kurser, så kändes det som främmande mark.
Hon bestämde sig i alla fall för att be om tjänstledigt ett år och ta ett litet steg ut i det okända. Det första månaderna i klassrummet blev lite trevande. Men när hon sedan erbjöds en kortare APL-handledarutbildning, med inriktning mot att handleda yrkeselever, började saker falla på plats.
– Det var jättenyttigt. Jag sög verkligen åt mig allt som sades, och märkte att det gick att använda på lektionerna.
Kursen gav blodad tand och under våren beslöt hon sig för att fördjupa sina kunskaper som lärare genom att söka till yrkeslärarutbildningen vid Högskolan Kristianstad. Även om det inte var ett krav från skolans håll, kände hon stödet från rektorn i ryggen.
Parallellt med arbetet som lärare på hotell- och turismprogrammet, skulle hon nu tillbringa lördagarna i skolbänken. Studierna började med vetenskapsteori.
– Plötsligt fanns det ingen återvändo… Jag hade ju ingen akademisk utbildning sedan tidigare och även om jag förberett mig väl, skaffat litteratur och planerat upplägget, var det betydligt svårare än jag väntat mig.
Stöttningen från högskolan, handledaren och den egna familjen skulle visa sig vara avgörande för att ta sig igenom de tuffa perioderna av studier och arbete.
Under utbildningen var klassen ofta indelad i basgrupper utifrån boendeort. Martina Ranvert fick därför samarbeta med kurskamrater som läste allt från handel och kontor till barn och fritid och vård och omsorg.
– Vi har verkligen haft stort utbyte och hjälpt varandra i de olika uppgifterna och grupparbetena.
När de slutade, i juni 2019, hade alla i basgruppen fått jobb som gymnasielärare.
Nu lär Martina Ranvert upp nya förmågor att bli fullfjädrade proffs i turistbranschen. På schemat står ämnen som konferens, reception och frukost- och buffetservering.
– Även om jag har ämneskunskaperna sedan tidigare så har jag haft jättenytta av de pedagogiska och didaktiska bitarna från högskolan.
Hon beskriver det som en större medvetenhet om hur hon själv ska leda undervisningen.
– Jag har fler verktyg, kan variera undervisningen på ett nytt sätt och vågar testa olika metoder när eleverna ska göra redovisningar och prov. Jag stöttar de elever som kämpar för att få godkänt, och kan samtidigt utmana dem som siktar på att nå betydligt högre betyg.
Hennes uppgift som yrkeslärare och programsamordnare är att göra eleverna anställningsbara och ge dem förutsättningar för att klara yrket. Martina Ranvert har bland annat drivit igenom så att de fått extra mycket praktik.
– Ibland, när jag besöker mina elever ute på praktikplatserna, kan jag själv längta tillbaka till hotellvärlden. Jag tänker på alla gäster man får träffa: barnet som kanske övernattar på hotell för första gången. Det äldre paret, som sparat ihop pengar för att kunna gå ut och äta… Det där kan jag sakna.
Samtidigt intygar hon att skolans värld kan vara minst lika omväxlande. För det handlar inte bara om att undervisa och rätta prov, utan också att ge sig ut i verkligheten, skapa kontakter i branschen, fixa praktikplatser både i närområdet och utomlands.
Alldeles nyligen fick hon ett kvitto på sina ansträngningar, då ett par av hennes elever blev uttagna att tävla i gymnasie-SM. De senaste veckorna har hon drillat både dem och klassen lite extra i både rollspel och praktiska moment som sängbäddning. Snart bär det av till de prestigefyllda tävlingarna i Grythyttan, och Martina Ranvert kommer att följa med och heja på sina adepter.
Hur det känns?
– Jag är stolt… och lite nervös.
Text och foto: Kerstin Weman Thornell