Utbildningen ger ännu starkare yrkestillhörighet
Efter många år i livsmedelsbranschen, då han också undervisat blivande kockar och bagare, har Jerker Forss själv satt sig i skolbänken. Nu läser han yrkeslärarutbildningen vid Högskolan Kristianstad för att bli ännu bättre på att förmedla sina kunskaper till kommande kollegor.
–Som icke- utexaminerad yrkeslärare är det lätt att tro att man redan kan det mesta. Men ofta saknar man en del teoretiska verktyg, säger Jerker Forss.
Det doftar kryddig nejlika och syrlig rödbeta från köket. Förstaårseleverna på Hvilan Utbildnings restaurang- och livsmedelsprogram i Åkarp är i full gång med att förbereda fredagens lunch och det skalas, rivs och hackas. Som deras mentor kommer Jerker Forss följa eleverna under deras utbildning, från deras första anrättningar tills de är redo att ge sig ut på arbetsmarknaden som fullfjädrade kockar.
– Det är roligt att få följa ungdomarna. När de kommer hit är de fortfarande barn, och när de lämnar skolan har de skaffat både självförtroende och kunskaper om sin yrkesroll.
"Det är så fantastiskt att få jobba som lärare inom ett praktiskt yrke."
Jerker Forss har själv lång erfarenhet från restaurang och storkök, och har också lärt ut sina kunskaper i många år. Sedan i höstas har hon dock själv börjat studera på yrkeslärarutbildningen, halvtid och på distans, för att så småningom kunna kvittera ut sin yrkeslärarexamen.
– Det är så fantastiskt att få jobba som lärare inom ett praktiskt yrke. Man blir ju aldrig fullärd utan det är en ständigt pågående process, även för mig.
Men egentligen tog resan mot läraryrket sin början för drygt tio år sedan, då han tog över bageriet i hembyn Ålstorp utanför Löddeköpinge. En del förvånades nog över att Jerker Forss, som hade ett fast arbete inom IT, plötsligt skulle ställa sig vid bakbordet och knåda deg.
– Men jag har alltid gillat att baka, och var den som ofta bakade bröd därhemma.
"Där någonstans insåg jag hur roligt det var att få dela med sig av sina kunskaper."
Han berättar om hur han i tonåren gick livsmedelsteknisk gymnasielinje, och arbetade på steakhouse och i storkök, innan han bytte bana. Det skulle bli flera år inom vården och därefter en karriär inom IT, innan han slog till och köpte det charmiga lilla hembageriet i Ålstorp.
– Jag ville bygga upp min egen verksamhet. Och vi gick från ett vanligt frallebullebageri till ett ställe som erbjöd surdegsbröd bakade med kärlek. Det blev stor succé.
Med tiden fick han anställa medarbetare, och tog också emot bagerielever från livsmedelsprogram i de kringliggande kommunerna.
– Där någonstans insåg jag hur roligt det var att få dela med sig av sina kunskaper. Sedan är det en speciell konst att lära ut praktiska moment – när man bakar sitter vissa saker i händerna. En del har det i fingertopparna och för andra tar det längre tid att lära sig …
"Och själv vill man ju att ens elever ska få så bra undervisning som möjligt, så jag insåg att jag faktiskt ville börja plugga."
Så småningom blev han tillfrågad att hålla lektioner på gymnasieskolan Vipans livsmedelsprogram i Lund. Han trivdes fint i lärarrollen, men kände att det oundvikligen uppstod en skiljelinje mellan de lärare som hade examen och de som enbart var självlärda pedagoger.
– Det fanns också en viss press från kollegiet att utbilda sig. Och själv vill man ju att ens elever ska få så bra undervisning som möjligt, så jag insåg att jag faktiskt ville börja plugga.
Efter att ha validerat sina yrkeskunskaper kunde han söka in till yrkeslärarutbildningen vid Högskolan Kristianstad, med sikte mot både restaurang och bageri.
"Jag kände direkt: detta kommer jag ha nytta av."
I samma veva erbjöds han halvtidsarbetet som lärare på Hvilan Utbildning, vilket passade bra att kombinera med studierna. Jerker Forss minns hur han, redan vid första föreläsningstillfället, förstod att han hamnat rätt.
– Jag kände direkt: detta kommer jag ha nytta av. En del anser kanske att det räcker med yrkeskunskap, men själv har jag insett att det finns så mycket mer att lära – framför allt inom de teoretiska områdena.
"Det har varit fantastiska kurser. Lektorerna och professorerna på högskolan har många verktyg att lära ut."
Pågående kurs handlar om konflikthantering och gruppdynamik, något som är nog så viktigt att kunna hantera i mötet med tonåringarna på skolan. Tidigare har de läst kurser i utbildningens historia och i utvecklingspsykologi.
– Det har varit fantastiska kurser. Lektorerna och professorerna på högskolan har många verktyg att lära ut, och som student kan jag plocka en skruvmejsel här och en tång där, för att sätta ihop en egen verktygslåda.
Han uppskattar också att studiekamraterna har erfarenhet från olika branscher, som VVS, vård, elektronik eller turism. En del har arbetat som lärare ett tag medan andra kommer direkt från verkstadsgolvet, förskolan eller hotellreceptionen.
– Det är kvinnor och män med mångårig yrkesbakgrund, och mycket erfarenhet och tankar om livet. Jag tycker själv att jag har en del visdom att dela med mig av, men också mycket som jag kan lära mig av andra.
Det som diskuteras i teorin under lektionerna och i litteraturen från högskolan, kan han omsätta i praktiken i klassrummet på Hvilan Utbildning. Till våren blir kopplingen mellan teori och praktik ännu tydligare, då studenterna ger sig ut på VFU (verksamhetsförlagd utbildning). Själv kommer han tillbringa femton veckor på sin tidigare arbetsplats, gymnasieskolan Vipan i Lund, med en före detta kollega som handledare.
"Själv är jag stolt över att få kalla mig lärare idag."
Jerker Forss beskriver yrkeslärarutbildningen som målinriktad och meningsfull, och han säger sig uppskatta varje lektionstillfälle, seminarium och tentamen.
– Programansvariga på högskolan har varit väldigt tydliga med vart vi är på väg, och de har visat vilken väg vi har framför oss. Själv är jag stolt över att få kalla mig lärare idag.
Text och foto: Kerstin Weman Thornell