Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
{{ prevNode.name }}
{{ node.name }}
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
{{ node.name }} {{ node.name }}
  1. HKR
  2. Samverkan
  3. En nyexaminerad lärares perspektiv på det entreprenöriella förhållningssättet
  1. HKR
  2. Samverkan
  3. En nyexaminerad lärares...

En nyexaminerad lärares perspektiv på det entreprenöriella förhållningssättet

Skolan förbereder elever för att verka och leva i en snabb föränderlig omvärld. Samhället förändras snabbt särskilt inom globalisering och teknik, detta gör att skolan inte riktigt vet vilken kunskap som kommer att bli betydelsefull framöver.

Hulda Gilca

Därför behövs det nytänkande, kreativa och flexibla samhällsmedborgare som kan orientera sig i en komplex verklighet. Detta skriver Hulda Gilca i sitt examensarbete "Entreprenöriellt förhållningssätt i teknikundervisningen för årskurs F-3" på Grundlärarutbildningen vid Högskolan Kristianstad.

Idag arbetar Hulda på en låg- och mellanstadieskola i Sölvesborg och stortrivs. Vi träffar Hulda när hon strax ska hålla ett föredrag om sitt examensarbete i Rådet för samverkan vid Högskolan Kristianstad.

Fick tidigt intresse för entreprenörskap

Det var när Hulda deltog i projektet GROW * som intresset för att motivera ungdomar till att bli självständiga individer blev tydligt. Individer som ser möjligheter och har drivkraft att söka kunskap. Hulda fann ganska snabbt att för henne som lärarstudent, finns det begränsat med verktyg och litteratur för att arbeta med ett entreprenöriellt förhållningssätt.

Identifierade en kunskapslucka

Hulda hade lyckats identifiera en kunskapslucka som kom att bli föremål för hennes examensarbete. Hon ville undersöka hur lärare idag arbetar med entreprenörskap i teknikundervisningen för att få en bild av vad det kommer att innebära för henne själv i rollen som lärare.

Ser sig som en processledare

Resultatet som Hulda fick fram i examensarbetet gav en bild av hur hon själv ville arbeta utifrån det entreprenöriella perspektivet. Jag försöker få eleverna delaktiga. Jag ser mig själv som en processledare och barnen som medarbetare. Barnen får komma med idéer och ta ansvar att finna vägar till kunskap och komma med förslag på lösningar till oväntade situationer. Det är verkligen jättekul att se dem arbeta, så kreativa de är och hur engagemanget växer fram, säger Hulda med förtjusning i rösten.

Storyline – ett bra verktyg

Hulda fann också att arbetsformen Storyline fungerade mycket bra i stimulansen av entreprenöriella förmågor vad gäller teknikämnet. Den skiljer sig lite från "vanlig" undervisning där läraren bestämmer tema som eleverna är delaktiga i och påverkar med sin kreativitet. Detta motiverar i sin tur eleverna att självständigt söka kunskap.

Utmaningar i arbetet att stimulera till entreprenörskap

Huldas engagemang möter dock en del utmaningar i "traditionell" skolmiljö. Min undersökning visar att utmaningarna som lärarna säger sig ha består mycket i klasstorlek, resurs i tid och kunskapskraven. Vilket gör att vi lärare inte riktigt vågar arbeta utifrån ett entreprenöriellt förhållningssätt i undervisningen. Flera Lärare tycker att de inte har fått tillräckligt med verktyg och kunskap om hur de ska tillämpa delen om entreprenöriellt förhållningssätt, berättar Hulda.

Jag önskar att fler nyutbildade lärare vågar se eleverna som medarbetare och tro på att de kan. Där eleverna får friare ramar i undervisningen, för att stimulera deras förmågor som kreativitet samt viljan till att pröva egna idéer och lösa problem. Således behöver framtidens lärare mod och engagemang till att eventuellt behöva bryta gamla arbetssätt för att bidra till att eleverna utvecklar ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap, säger Hulda avslutningsvis.

Fotnot

*Projektet GROW

Ett projekt som drevs under 2012 av Sölvesborgshem och Hyresgästföreningen. Projektets syfte var att stärka ungdomar i Blekinge och Sölvesborg i sitt entreprenörskap, öka deras kunskap om företagande för att i en framtid kanske vilja arbeta och utveckla sina talanger så att de kan starta en egen verksamhet och även tjäna pengar. Tanken är att ungdomarna ska öka sina nätverk med företagen som finns i Sölvesborg. Visionen är "att tillsammans göra Sölvesborg till en stad där unga människor tror på sin egen förmåga". (solvesborgshem.se)

Text och bild: Fredrika Braw

 

Uppdaterad: 2016-10-10 av talsan

Sidansvarig: Fredrika Braw

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025