När övning ger färdighet – Entreprenöriella färdigheter
En workshop i kreativitet och värdeskapande för folkhälsopedagogerna. Tajmingen är perfekt precis innan studenterna ska ut på VFU och har planerats tillsammans med programansvarig Eva Hansson.
– Målet med workshopen är att ge studenterna färdighet och metodik för att kunna identifiera problemställningar och utmaningar som de sedan ska använda för att finna lösningar. Dessutom ska de få verktyg i att presentera sina resultat och arbeten. Det har varit en spännande klass som har varit väldigt duktiga på att tänka kreativt, säger Erik Jönsson, idé- och affärsutvecklare på HKR Innovation och dagens föreläsare.
Studenterna har fått läras sig verktyget NABC som är en enkel modell för hur man kort, koncist och kärnfullt kan presentera sig själv eller sitt arbete. Jessika Johansson en av studenterna i klassen.
– Jag tycker att det har varit en rolig och lärorik dag. Just presentationstekniken kommer jag att ha stor användning av eftersom vi presenterar väldigt mycket under vår utbildning. Den skulle jag vilja haft redan första året, säger hon.
Övningar som ger andra perspektiv
Eric förklarar att en av övningarna är att tänka utifrån vad en organisations behov är och identifiera det. Med det som ingångsvärde kunna matcha med sitt "eget" värde eller erbjudande.
– Det kan till exempel vara med sin kunskap eller utbildning för att ge förslag till förbättringar. Knepet är att hitta dessa möjligheter eller värden. Alla kan, det behövs bara lite träning, berättar Eric.
En typisk variant av tjänsteinnovation* är när någon upptäckt en möjlighet att genom sin förbättring eller förändring hittat något som andra vill använda eller köpa. Att upptäcka ett behov helt enkelt, och ett sätt att lösa det på. Ibland kan det röra sig om revolutionerade saker som exempelvis "Swish".
– Det var ett kul och utmanande pass, säger studenten Jessika Johansson. Att få öva och tänka på ett annorlunda sätt än vad man annars är van vid som student var lärorikt. Att få tänka lite utanför ramarna och på så vis få upp ögonen för att se möjligheter och vad det är som skapar värde i en organisation, var väldigt nyttigt. Jag tror att jag kommer att tänka till lite innan jag säger nej till saker nu.
Vi hoppas få besöka dessa fantastiska studenter igen till våren för att öva presentation på riktig utifrån deras VFU-rapporter. Kanske hittar vi en tjänsteinnovation som kan underlättar och skapa värde för många?
* Med termen tjänsteinnovation avses nya sätt som kunder/konsumenter/klienter skapar värde på. Tjänsteinnovation fokuserar på det värde som skapas av kunden i interaktion med en organisations erbjudande.
Text och foto: Fredrika Braw