Introduktion till programmering i textbaserad miljö
Högskolan Kristianstad erbjuder, på uppdrag av Skolverket, kursen Introduktion till programmering i textbaserad miljö 5 hp under vårterminen 2022.
Syfte
Syftet med kursen är att ge kunskaper i programmering i textbaserad miljö för att kunna arbeta med programmering i undervisningen.
Studieform och genomförande
Sjättedelsfart. Distanskurs med tre digitala träffar. Undervisningen sker i form av föreläsningar, workshops/laborationer samt praktiskt arbete som utformas för att stimulera deltagaren till ett aktivt och självständigt förhållande till kursens innehåll.
Träff 1
Introduktion till programmering i Python. Föreläsning och workshop.
Träff 2
Programmering i Python. Föreläsning och workshop. Inlämningsuppgifter och projektuppgift presenteras.
Träff 3
Programmering i Python. Föreläsning och workshop. Bearbetning av kursuppgifter/examinationsuppgift.
Målgrupp
Kursen riktar sig till
- tekniklärare i grundskolans årskurs 4-9 och specialskolans årskurs 5-10
- lärare i grundskolans årskurs 4-6 och specialskolans årskurs 5-7
- lärare i grundsärskolans årskurs 4-9
- lärare i kommunal vuxenutbildning på grundläggande nivå
- matematiklärare i grundskolans årskurs 7-9 och specialskolans årskurs 8-10.
I mån av plats är kursen öppen för lärare i andra ämnen eller andra skolformer.
Kursbeskrivning
Kursen ger en introduktion till programmering i en textbaserad miljö. Didaktiska strategier och verktyg behandlas i anslutning till undervisning om, i och med programmering, med koppling till relevant forskning. Hur algoritmer kan skapas, testas och förbättras vid programmering behandlas. Värdet av att skriva logiskt välstrukturerad och lättförståelig kod betonas. Grundläggande begrepp och programkonstruktioner tas upp, som variabler, sekvens, alternativ, villkor, repetition och funktion. Metoder för att utforma egna konstruktioner, felsöka, testa samt förbättra befintlig programkod behandlas. I kursen ingår att utifrån moment i kurs- och ämnesplaner kunna använda programmering vid problemlösning, databearbetning eller tillämpning av numeriska metoder. En orientering om programmeringens betydelse för samhället samt etiska perspektiv på programmering behandlas. Relevanta styrdokument tas upp och en orientering om relevant ämnesdidaktisk forskning om programmering i textbaserade miljöer sker.
Förkunskaper
Grundläggande behörighet samt anställd som lärare hos huvudman inom skolväsendet och huvudmannens godkännande.
Läs mer om kursen i kursplan DA140U här!
Anmälan
Anmälan är stängd. Kursen är inställd på grund av få anmälda deltagare.
GDPR
Läs mer här om hur vi hanterar dina personuppgifter.