Program föreläsningsserie NPF hösten 2018
25 september
Bo-Lennart Ekström, Karlstads universitet
Från kontrovers till utökad NPF-kompetens
Föreläsningen inleds med en kortfattad översikt över föreläsarens forskningsstudie av den vetenskapsbaserade kontroversen om DAMP under åren 1996-2006. Detta följs av ett mer fördjupat perspektiv om NPF och vetenskapliga företrädares olika ställningstaganden som tydliggjordes under kontroversen. Föreläsningens avslutande del berör kontroversens olika faser och hur dessa kan sägas ha påverkat utvecklingen fram till idag inom kunskapsområdet som berör NPF.
Bo-Lennart Ekström disputerade 2012 med avhandlingen Kontroversen om DAMP; En kontroversstudie av vetenskapligt gränsarbete och översättning mellan olika kunskapsparadigm. I arbetet som lektor i specialpedagogik vid Karlstads universitet är Bo-Lennart verksam i speciallärarutbildningarna samt i grund- och ämneslärarprogrammen.
30 oktober
Adriana Velasquez, Karlstads universitet
AD/HD i skolans praktik
Föreläsningen handlar om hur barn med AD/HD, placerade i en särskild undervisningsgrupp, bemöts och hanteras i skolans vardagliga praktik. Med hjälp av etnometodologi och intersektionalitet ger föreläsningen perspektiv på hur olika kategoriseringar kopplade till etnicitet, genus och klass samspelar med funktionshinder i gruppens vardagliga interaktion.
Adriana Velasquez är doktor i pedagogik, disputerade i Uppsala 2012 och är numera verksam som lektor vid Karlstads universitet.
27 november
Anne Lindblom, Karlstads universitet
Perspektiv på diagnosen autismspektrumtillstånd
Föreläsningen tar avstamp i Anne Lindbloms avhandling från 2017[1] och kommer beröra diagnosen autismspektrumtillstånd ur brist-, relationellt- och urfolksperspektiv. Konsekvenser av de olika perspektiven diskuteras och problematiseras utifrån marginalisering, systemisk rasism och kolonisering. Kopplingar till situationen i dagens skolas hantering av mångfald och variation görs. Seminariedeltagare kan gärna läsa kappan och/eller artikel[2] innan seminariet.
Anne Lindblom är lektor i specialpedagogik vid Karlstads universitet. Anne har ett förflutet som damfrisör, städerska och tidnings-reporter. Den akademiska karriären startade sent med examen som musikterapeut i FMT-metoden, lärare i musik och engelska och specialpedagog. Sedan 2007 arbetar hon vid Karlstads universitet, och efter disputation i psykologi vid University of Eastern Finland i april 2017 är hon numera lektor i specialpedagogik. Anne är uppväxt i Canada och har halvsyskon som tillhör stammen Carrier, vilket gjorde avhandlingsarbetet möjligt. https://www.kau.se/forskare/anne-lindblom
[1] Lindblom, Anne. 2017b. “Stepping out of the Shadows of Colonialism to the Beat of the Drum. The Meaning of Music for Five First Nations Children with Autism in British Columbia, Canada.” PhD diss., University of Eastern Finland. http://epublications.uef.fi/pub/urn_isbn_978-952-61-2430-8/urn_isbn_978-952-61-2430-8.pdf
[2] Lindblom, A. (2017b). Exploring autism and music interventions through a First Nations lens. AlterNative-an International Journal of Indigenous Peoples. p1-8 DOI:10.1177/1177180117729854.