Program föreläsningsserie NPS vt2019
12 mars 2019
Presentation av pågående utbildningssatsning i NPF i Karlshamns kommun
Sedan 2015 har en basutbildning i neuropsykiatriska funktionsvariationer genomförts på en del av Karlshamns kommuns skolor. Syftet har varit att höja skolpersonalens teoretiska kunskaper om och förståelse för hur faktorer på organisations-, grupp- och individnivå påverkar lärandesituationer för elever i allmänhet och för elever med NPF (neuropsykiatriska funktionsvariationer såsom ADHD, autismspektrumtillstånd, dyslexi och dyskalkyli) i synnerhet.
Vi har använt oss av SPSMs studiepaket NPF som en grund och kompletterat med föreläsningar och material om symtom, underliggande orsaker, största möjliga tillgänglighet/delaktighet, grupprocesser, konflikthantering och organisationsfaktorer. Centrala aspekter är “helhetstänkande”, vikten av goda relationer, stressens negativa inverkan och vikten av god konflikthantering mm. Vi delger även våra reflektioner och erfarenheter av utbildningssatsningen och dess effekter.
Föreläsare:
Psykolog Petra Gagner
Socionom Ingrid Martin
Specialpedagog Marika O. Ivarsson
26 mars
Anpassningar, struktur och förhållningssätt - om möjligheter i mötet med elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer
Föreläsningen bygger på tio års arbete med att utveckla ett förstärkt gymnasieprogram som möjliggör för elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer att prestera utifrån sin faktiska förmåga i gymnasieskolan. Ett tätt och lärorikt samarbete med eleverna, deras familjer, lärare, elevassistenter och elevhälsans professioner har lett fram till det program som idag kallas för SA4 – ett förstärkt samhällsvetenskapsprogram på Polhemskolan.
Föreläsningens första del fokuserar framförallt på konkreta exempel från verksamheten: anpassningar i undervisning och fysisk lärmiljö, arbetslagets samarbete och gemensamma förhållningssätt. Den andra delen undersöker specialpedagogens möjligheter att arbeta med hälsofrämjande skolutveckling och tillgänglig lärmiljö för alla elever genom kollegialt lärande och nära samarbete med skolans professioner.
Föreläsare: Karin Wisti, specialpedagog och förstelärare på Polhemskolan i Lund.
7 maj
Literacypraktiker i särskild undervisningsgrupp för elever med NPF
Föreläsningen tar upp Stina Gårlins pågående avhandlingsprojekt som är en etnografisk studie i särskild undervisningsgrupp för elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer. Fokus för studien är klassrummets literacypraktiker och bland annat studeras vilka förutsättningar för elevers deltagande i dessa literacypraktiker som framträder. Studien utgår från forskning som visat att skolans läs- och skrivpraktiker kan utgöra svårigheter för elever med framför allt autismspektrumtillstånd, men riktar ljuset bort från det individcentrerade, kognitiva perspektivet och mot den socialt situerade undervisningspraktiken och det som sker där.
Föreläsare: Stina Gårlin, doktorand i pedagogiskt arbete med inriktning mot specialpedagogik vid Karlstads universitet. Stina har en bakgrund som lärare i svenska, svenska som andraspråk och engelska i gymnasieskolans introduktionsprogram där hon bland annat arbetat med nyanlända elever och elever med autismspektrumdiagnoser.