Speciell eller universell pedagogik?
Alla elever kommer till skolan med olika erfarenheter, styrkor och intressen vilket innebär att undervisningen behöver differentieras så att alla elever ges förutsättningar att lära. Flexibilitet i undervisningen är att alla elever ges möjlighet att involveras i och påverka sin utbildning och i det arbetet är de professionellas förmåga att skapa relationer med eleverna central.
Universal Design for Learning, UDL, är ett ramverk för utbildning som tydligt utgår från olikheterna som grund och att alla elever ska ges samma chans till lärande. I en heterogen undervisningsmiljö är det centralt att arbeta flexibelt och att anpassa undervisningen till de elever som ingår i gruppen. Ramverket utgår från forskning och bygger på tre huvudprinciper som är viktiga i lärprocessen. Principerna handlar om hur undervisningen kan differentieras utifrån elevernas varierande strategier att ta emot, förstå och hanterar information, samt hur engagerade eleverna är i lärsituationer i skolan.
Daniel Östlund, universitetslektor i pedagogik med inriktning specialpedagogik