Presentation av föreläsare Läskonferens 2022
Stefan Lundström är biträdande professor i Svenska med didaktisk inriktning vid Luleå tekniska universitet. Hans forskningsintresse rör främst ungdomars medievanor på fritiden, med särskilt fokus på lärandeaspekter kring berättande texter i olika medier, exempelvis litteratur, spel och film. I forskningen behandlas frågor som vilka kunskaper som utvecklas och krävs för att vara en aktiv deltagare i olika typer av nya läspraktiker samt vad kulturarv och bildning kan vara i dagens medielandskap.
Jonas Asklund är utbildad gymnasielärare i svenska och tyska. Han disputerade i litteraturvetenskap år 2008 vid universitetet i Lund och har arbetat som lärarutbildare under flera år vid Högskolan Kristianstad. Hans forskningsintresse gäller främst gestaltningar av olika känslotillstånd i skönlitteraturen och hur de kan göras didaktiska intressanta.
Stina Skillermark är anställd som lektor i svenska vid Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping. I hennes arbetsuppgifter som lektor ingår framför allt undervisning på ämneslärarprogrammet i svenska. Stinas forskning berör främst litteraturhistoria och äldre litterära texter i svenskundervisningen.
Maria Söderling är doktorand i utbildningsvetenskap på Malmö universitet och lektor med fokus på literacyutveckling i Burlövs kommun.
Anna Foley är grundskollärare i åk 4-6 vid Dalslundskolan, Burlövs kommun.
Glenn Kvist är grundskollärare i åk 4-6 vid Dalslundskolan, Burlövs kommun.
Kerstin Johannson är grundskollärare i åk 4-6 vid Dalslundskolan, Burlövs kommun.
Robert Walldén är docent i svenska med didaktisk inriktning vid Fakulteten för lärande och samhälle på Malmö universitet. Hans forskningsintressen rör ämneslitteracitet, textpraktiker och kunskapsbyggande interaktion i språkligt heterogena klassrum.
Tillbaka till Läskonferensens startsida.