Program för Läskonferensen 2023
09.00 – 09.15 Välkomna! Christina Lindh
09.15 – 10.15
Boksamtalet som en grogrund för att våga
I egenskap av gymnasielärare i svenska, har Angelica Granqvist liksom många svensklärare erfarenhet av att undervisa i båda svenskämnena trots att hon inte är behörig i svenska som andraspråk. Ur den egna praktiken väcktes forskningsintresset för hur elever som läser svenska som andraspråk upplever social tillhörighet och språklig delaktighet i en samläsningspraktik där läraren är behörig och utbildad i båda ämnena. Mer specifikt belyser Angelicas föredrag litteraturundervisningen och det regelbundna boksamtalet som en grogrund för elever att våga uttala sig, leva sig in i, ifrågasätta och mötas i varandras föreställningsvärldar och verkligheter. I föredraget problematiserar och exemplifierar Angelica vikten av att elever vågar ge sig själva tillträde till världar som de själva inte har upplevt, men blivit inbjudna till via sin egen och andras läsning av och samtal om skönlitteratur. I alla klassrum kan en elevs föreställningsvärld vara en annan elevs verklighet och tvärtom, vilket leder till frågor om hur elever inte bara kan mötas i samtal om skönlitteratur utan också om hur de kan ta emot varandra i varandras olika världar.
10.15 – 10.45 Kaffe och ”bokbad”
10.45 – 11.30
Förutsättningar för läs- och skrivutveckling i flerspråkiga klassrum.
Robert Walldén
11.30 – 12.30
Bilderböcker, serier och grafiska romaner – inspiration för textsamtal i flerspråkiga klassrum
En tydlig trend i de senaste årens utgivning av barn- och ungdomslitteratur är att bildmediet fyller allt fler funktioner i berättandet. Så hur behandlar vi bildmediet i textsamtal och hur kan relationen mellan bild, text och högläsning bäst utnyttjas i litteraturundervisningen? Litteraturdidaktikerna Camilla Ohlsson och Jonas Asklund visar hur bilderböcker och serieromaner för unga vuxna kan användas för att skapa de skriftrika miljöer som bäst främjar flerspråkiga elevers utveckling. Genom presentationen vill de också visa hur bildmediet inte bara är ett stöd i språkutvecklingen utan också ett kreativt störmoment?
12.30 – 13.30 Lunch
13.30 – 14.15
Läs dig stark! Att utveckla och stärka barns och ungas läsning.
Varför behöver barn och unga utveckla en god läsförmåga och vad kan lärare och bibliotekarier göra för att stärka och utveckla barns och ungas läsning? Dessa frågor blir utgångspunkt för Jenny Edvardssons föreläsning. Hon ger flera exempel på aktiviteter och modeller som kan användas i ett läsfrämjande arbete parallellt med att hon bjuder på boktips.
14.15 – 14.45 Kaffe och "bokbad"
14.45-15.30
När blir flerspråkighet en resurs för ämnesutveckling?
Cristina Nordman visar utifrån en pågående aktionsforskningsstudie vilka möjligheter och begränsningar pedagogiskt transspråkande kan ha för elevers upplevelser av lärande och läridentitetsutveckling i ämnesundervisning. Särskilt fokus riktas mot didaktiska val kring läsning av ämnestexter i Geografi och skönlitteratur i Svenska som andraspråk i åk 6 och 7 där samtliga elever har andra förstaspråk än svenska, där många olika språk finns representerade och där lärare har begränsade kunskaper i dessa språk. Vad tänker och säger elever och lärare om transspråkande undervisning? Vad görs i ämnesundervisningspraktiken? Vilka relationer påverkar möjligheterna? När blir flerspråkighet en resurs för ämnesutveckling i denna undervisningskontext?
15.30 Avslutning
Tillbaka till Läskonferensens startsida.