Presentation av föreläsare
Kristian Blomberg Kjellström
Kristian är doktorand i pedagogiskt arbete med inriktning svenska med didaktisk inriktning vid Högskolan Kristianstad. Hans forskning behandlar vad mellanstadielärare behöver för att kunna använda digitala verktyg i inkluderande och stöttande språkundervisning för alla elever. Det pågående avhandlingsprojektet berör hur lärare didaktiskt realiserar specialpedagogiska perspektiv i läs- och skrivaktiviteter på helklassnivå. Kristian är sedan tidigare ämneslärare i svenska och engelska.
Christoffer Dahl
Christoffer är universitetslektor i svenska med didaktisk inriktning vid Högskolan Kristianstad och utforskar olika teoretiska och metodologiska beröringspunkter mellan språkvetenskap, litteraturvetenskap och didaktik. Han har främst ägnat sig åt multimodal analys och diskursanalys samt frågor som rör litteratursyn och litteraturförmedling i läroböcker.
Jenny Edvardsson
Jenny är doktorand i pedagogiskt arbete vid Högskolan Kristianstad. Hon är utbildad gymnasielärare i svenska och historia samt SFI-lärare. På högskolan undervisar Jenny främst på ämneslärarutbildningen och inom uppdragsutbildning. Jenny har skrivit flera böcker om litteratur, läsning och boksamtal exempelvis Läsa och samtala om skönlitteratur – med digitala verktyg (2019), Sagolik NO & Teknik – skönlitteratur i undervisningen (2024), Om högläsning på högstadiet och gymnasiet (2025) samt Lättläst litteratur i skolan – konkreta tips och idéer (2025).
Mary Ingemansson
Mary är fil. dr. och lektor i svenska med inriktning litteraturvetenskap vid Högskolan Kristianstad, där hon undervisar i lärarutbildningen. Hon har även 25 års erfarenhet som lärare för mellanåren. Hennes särskilda intressen är barn - och ungdomslitteratur, läsningens didaktik och djupläsning. Hon bedriver kompetensutveckling för skolbibliotek och har skrivit och undervisat inom Läslyftet samt är utbildad barnboksrecensent. Boken Lärande genom skönlitteratur. Djupläsning, förståelse, kunskap utkom 2020. Den nuvarande forskningen rör Shared Reading i mellanåren.
Sanna Kraft
är universitetslektor i svenska med didaktisk inriktning vid Högskolan Kristianstad och hon har även en bakgrund som skollogoped. Hennes forskning har en psykolingvistisk inriktning och hon intresserar sig framför allt för skrivande och att undersöka vilka redskap som kan möjliggöra skrivande och skrivutveckling för elever med språk-, läs- och skrivsvårigheter.
Petra Magnusson
Petra är docent i svenska med didaktisk inriktning och arbetar som biträdande professor på lärarutbildningen vid Högskolan Kristianstad. Hon har mångårig lärarerfarenhet från grund – och gymnasieskola i svenska och so-ämnen. Hennes forskning är praktiknära och handlar ofta om digitalisering, multimodalitet och lärares lärande.
Tillbaka till läskonferensens startsida!