Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
{{ prevNode.name }}
{{ node.name }}
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
{{ node.name }} {{ node.name }}
  1. HKR
  2. Samverkan
  3. Regionalt utvecklingscentrum
  4. Konferenser och seminarieserier
  5. Läskonferensen 2025
  6. Program för läskonferensen 2025
  1. HKR
  2. Samverkan
  3. Regionalt...
  4. Konferenser och...
  5. Läskonferensen 2025
  6. Program för...

Program för läskonferensen 2025

09.00 – 09.15 Välkomna!    

09.15 – 10.15

Styrdokumenten som styrning och stöd i läs- och skrivundervisningen

För oss lärare är skolans styrdokument viktiga, som både styrning och stöd. Att skolan är en del av samhället blir tydligt när vi följer läroplansförändringar över tid. Vilken betydelse har olika läroplaner haft för undervisning i svenska och läs- och skrivutveckling och hur kan vi som lärare förhålla oss till förändringar och nya krav? Petra Magnusson diskuterar olika syn på lärande och språkets betydelse i läroplaner från 1980-talet till idag.

10.15 – 10.45 Kaffe och ”bokbad”

10.45 – 11.45

Kreativt, analytiskt och emotivt bilderbokssamtal i årskurs 4


Med exempel från ett projekt där en lärare tillsammans med en årskurs 4 läser bilderboken Ollianna av Gro Dahle diskuterar Christoffer Dahl och Mary Ingemansson hur lärare på mellanstadiet kan främja djupläsning. Ollianna är ett exempel på det som brukar kallas för utmanande bilderböcker, det vill säga bilderböcker som estetiskt, känslomässigt och/eller kognitivt utmanar läsaren på olika sätt. I föreläsningen diskuteras hur lärarens sätt att leda bilderbokssamtalet möjliggjorde en läsprocess där eleverna tillsammans kritiskt kunde pröva olika tolkningar och hur gemensam bilderboksläsning kan träna elevernas kreativa, analytiska och emotiva förmågor.

11.45 – 12.45

Skrivflyt och redigering: Taligenkänningens inverkan på skrivande


När vi skriver håller vi många saker i minnet samtidigt; vi funderar på vad vi ska skriva nästan samtidigt som vi skriver det och planerar parallellt för vad vi ska skriva därefter. Hinder under skrivandet, så som att fundera över stavning, tar mycket tankemöda och kan påverka andra viktiga aspekter av skrivandet, som att planera och redigera innehållet. Ett sätt att minska denna överbelastning för elever som har svårt att stava är att skriva med taligenkänning, där datorn skriver ned de ord man säger. Sanna Kraft beskriver i sin presentation hur skrivflytet påverkas och vilka avbrott som uppstår när elever med och utan läs- och skrivsvårigheter skriver med taligenkänning jämfört med tangentbord. Hon visar också hur eleverna löser dessa hinder och vilka typer av redigeringar som görs enklast med de olika skrivredskapen.

12.45 – 13.30 Lunch

 

13.30 – 14.30

Att skriva så det känns

Oskar Kroon pratar om att skriva så att det känns, om varför mor- och farföräldrar så ofta spelar betydande roller i hans böcker, samt om vikten av att våga tro på hippogriffer. Sedan 2024 är Oskar en av ledamöterna i Svenska barnboksakademin där han framför allt har jobbat med att försöka få till en diskussion kring vuxnas läsning som en förutsättning för barnens. Också om detta kommer han att prata.

14.30 – 15.30

Digitala verktyg som stöttning av läs- och skrivaktiviteter

Hur lyckas vi få stöttning, språk och digitala verktyg att mötas i klassrummet?

I svensk skola pågår intensiva diskussioner om läs- och skrivundervisning, om digitala verktyg och hur vi lärare bäst hjälper de elever som har störst behov. Kristian B. Kjellström föreläser om hur lärare som upplever sig framgångsrika i att stötta elevernas språkundervisning med digitala verktyg använder strategier där digitala förmågor, ämneskunskaper och pedagogiska stöttning samverkar. Lärarna beskriver hur variation utifrån elevgrupp, användning av många olika strategier och sammansatta av flera kunskaper, färdigheter, förmågor är av betydelse för att lyckas. Lärarnas attityd i form av nyfikenhet, utforskande och kritiska ställningstaganden visar sig också ha betydelse för stöttning av läs- och skrivaktiviteter. Kanske finns här en väg bort från fokus på problem till fokus på lösning?

15.30 – 15.45 Kaffe och ”bokbad”

15.45 – 16.45

Skönlitteratur och NO – hur hänger det ihop?

Jenny Edvardssons doktorandprojekt handlar om skönlitteraturens didaktiska potential i högstadiets no-undervisning. I denna föreläsning delar hon med sig av preliminära resultat från projektet och visar hur och med vilka syften skönlitteratur används i no-undervisning. Hon bjuder också på en del skönlitterära boktips och givetvis handlar boktipsen om böcker som knyter an till no-ämnena.

16.45   Avslutning  

Tillbaka till läskonferensens startsida!

 

Uppdaterad: 2025-05-14 av Sofie Hardö

Sidansvarig: Christina Lindh

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025